Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3452 ggr
shamz116
0

åka buss me katten

Jag ska hem till föräldrarna nu på torsdag eller fredag o stanna en vecka drygt över julen. Tror ni det e  många som åker buss så man måste säga till att man har en katt som följer me?vill ju kunna ha katten i sin transportbur bredvid mig, men är det helt fullt går de ju inte!

Tänkte åka på fredag men eftersom jag tänker att fler åker kanske i veckoslut när man slutat skola/jobb så tänkte ja åka torsd för säkerhetsskull..men va tror ni?o måste ja säga till egentligen, katter ska ju få åka med gratis o när ja läst på swebus ska man inte behöva säga,.

[RMSLiners]
0

Om det är fullt eller inte kan vi här inne omöjligt veta. Men ägare med djur i buss brukar bli hänvisade att sitta längst bak men sen tar inte alla bussar emot pälsdjur heller medan andra tar extra betalt så det är bäst att ringa bolaget och kolla.

Niiinah92
0

Jag åker ett par gånger i månaden med mina missar, både tåg och buss och har aldrig talat om vad jag har i transporten oavsett om det är mycket folk eller ej men du kan inte heller räkna med att få ha transportburen på sätet bredvid om det är fullt då någon annan har betalt för sin resa och går före katten. Vill du vara säker får du nog betala även för det sätet.

shamz116
0

#1 Nej såklart! jag har ju åkt med katten innan både runt i stan med lokalbuss och när jag häåmtade katen åkte jag flera bussar och de va inga problem alls, behövde inte betala.

#2 ok, har du åkt swebus då? buren får väl plats att va under mig hoppas ja jag har inte råd att betala massa mer så ja får göra så om det e fullt. men bokar till torsd så e det väl mer säkert.

Niiinah92
0

#3 jag brukade åka Swebuss förra året men sen tog de bort min hållplats längs rutten så det gick inte längre. Då hade de inga problem ens att jag satte mig allra längs fram med min kisse men vet inte vad de har för regler osv. nu. Du har kollat så det är helt säkert att du får ha katt med dig? Det är bra att veta 100% att man har rätten på sin sida för en del chaffören har noll koll själva och det har hänt att en del chaffisar förbjudit både hund och kattägare att ta med djuren ombord eftersom de trott att det var förbjudet när det egentligen inte var det.

shamz116
0

ahh va dåligt ja såg nu att dom har ändrat så man måste betala för husdjur..:/

shamz116
0

Det här va deras husdjursvillkor:

• Du måste köpa en biljett till ditt husdjur

• Max 1 bur per resenär 

• Buren får inte vara större än att den får plats på ett säte 

• Buren måste stå på sittplatsen närmast fönstret, bredvid resenären

• Resenär med bur måste befinna sig längst bak

• Buren måste bältas fast (tänk på att det inte finns några förlängsningsbälten i bussarna)

• Djuret måste befinna sig i buren under hela resans gång

• Skydd till sätet är resenärens ansvar

• Det är ägarens ansvar att rätt intyg finns om djuret reser mellan olika landsgränser 

• Husdjur är endast tillåtna på de linjer som vi kör i egen regi. Våra partners tillåter inte husdjur (linje: 901/902, 920, 993/994, 950 och 966)

Föraren har rätt att avvisa resenärer om ovanstående ej möts samt om djuret skapar obehag för andra passagerare (oljud tex.)

shamz116
0

De tar mer betalt dessutom räknade jag ut än för min ungdomsbiljett! Verkligen ingen bra överraskning, de står att dom inte tillät att man åkte me husdjur innan men de har ju jag gjort innan gratis.

[RMSLiners]
0

Var som jag trodde då. Att det kostar mer kan jag förstå. Bussar är stora och huga för att allergisanera den ytan när bussarna ska städas grundligt.

shamz116
0

#8 Att de tar betalt har inte med att de ska städa busarna utan enligt dom för att katterna ska åka säkert å sitta på en egen plats..men det får min katt på andra bussar UTAn att de tar betalt. synd att man måste åka med swebus nu annars hade jag inte gjort det. 250 kr är mycket och det blir över 500 för oss båda.

Wony
0

Det är synd att de tar så mycket betalt… Här åker husdjur i bur med gratis, men har man djuret i koppel & sele t ex, så får man betala för det.

Men här är det ju så också att kommer det en allergiker, så åker man av bussen. Oavsett om det är mitt på landvägen i minus trettio eller inte… Och oavsett hur långt du har kvar att åka. Hittills har jag haft tur, och aldrig behövt lämna företräde till allergiker.

[RMSLiners]
0

#9 En del av summan går nog säkert till sanering också även om de inte skriver ut det. 250kr tyckte jag var billigt. Jag får betala över femhundra om jag vill ha husdjur på bussen och åka till grannkommunen. Då kostar också en biljett för mig närmare 300kr.

shamz116
2

#10 vad åker du med för bussbolag?

Ja att djuret ska vara i bur tycker jag är helt rätt! Det skulle jag inte ifrågasätta, så större hundar kan ju inte följa me.

Men att släppa ut folk med djur ifall det kommer en med allergibesvär tycker jag inte är ok med de omständigheter som du tog upp. man släpper inte ut personer som har parfym på sig om det kommer en doft känslig tex. Det finns dessutom piller man kan ge mot djurallergi ju. ledarhundar är alltid tillåtna och de kan ju ge allergi precis lika mycket.

Åminstone är jag säker på mina rättigheter nu när jag bokar så det är väl nåt positivt!Jag är glad att min katt kan åka med men jag är inte nöjd och ska ändå klaga till swebus att min katt borde inte räknas i samma prisklass som mig utan barn prisklassen isåfall. resar man hem mycket till föräldrarna som jag så blir det stora kostnader!!och man vill kunna ta me sig sin katt.

Ni andra som reser med Swebus försök överklaga det här med så kanske de ändrar priset för husdjur!

shamz116
2

#11  Jag ska fråga swebus vad de pengarna går till. Min katt sitter i en bur det behövs inte sanering av hela bussen som skulle kosta uppemot 500 kr.

Jag minns att du skrev på en annan tråd att du tyckte det var billigt med veterinärskostnaderna som en person hade blivit chockad över. Du måste ha det väldigt bra ekonomiskt ställt. Tyvärr har inte alla det du får förstå det.

Man kan faktiskt ifrågasätta och be dom sänka priset det är inget brott:) kanske dom ändrar om tillräckligt många ber dom detta, för de ändrade från att inte ta emot djur alls till att nu göra det. och du hade väl varit ledsen om du inte ens fick ta med din katt eller hade du hållt med dom innan också när de sa att djur störde ordningen?

Wony
1

#12 Länstrafiken i Jämtland. Ibland åker jag med Din Tur också, men där är jag inte lika säker på villkoren, då jag aldrig korsat länsgränsen med husdjur.

Sedan håller jag med om att det kan bli väldigt dyrt att åka med djur. Som tur är så har ju vi katten i transportbur och slipper betala, men tänk de med hund. Ledarhundar åker ju alltid gratis iofs, men det är sällan man ser en sådan på bussen.

shamz116
0

#14 OK. skönt att det gått bra för dig hittills:)

Ja har man en mindre hund går de väl att ha den i bur men en större kan jag förstå, framförallt på bussar, att det inte är lämpligt. Det är lite skillnad även mellan hundar o katter. vissa hundar låter och skäller hur högt som helst och många är rädda för stora hundar. Vet inte många som skulle vara rädda för en katt i en bur :D

haha nej det är inte ofta man ser:)

vinteralvan
1

Varför ha säte till transportburen? Den kan man ju lika gärna ha i knät.

Wony
1

#15 Javisst, det är jättestor skillnad på djur och djur. Vår katt jamar något förskräckligt i buren, men hon jamar inte så högt, och jag har aldrig märkt att någon klagat på det. Det har varit hundar ibland som skällt massor, och deras ägare haft fullt upp med att hålla dem tysta. Sedan finns det både katter och hundar som sitter knäpptysta hela resan.

Och jag vet inte om man som bussresenär hade velat stoppa sin schäfer i en transportbur… Då skippar man den nog och kör med koppel! Flört

MonicaLagerquist
0

#16 det är en säkerhets risk att ha en lös bur i knät.Den ska vara bältad på samma sätt som människorna i bussen.

Stolt ägare till tre La permer

shamz116
0

#16 Ja vet. Precis min reaktion. och ofta finns det platser bredvid någonstans i bussen.

Om du tycker som jag och reser med katt och swebus så gör som jag och klaga till dom. kanske de kan tänka sig att se över den saken.

Det står att det är för säkerheten att de ska ha eget säte. hur man ska bälta fast buren vet jag inte, återstår att se hur detta funkar:) Det är helt ok för mig med att boka en egen plats men då ska det vara det lägsta priset, barnpris. Det står inte ens hur mycket det kostar utan man får ta och räkna ut själv.

shamz116
0

#17 Alltid jobbigt när de jamar även om tyst, så jag är glad att min katt är lugn av sig och verkar tycka om att resa. Nej inte jag heller, tvärtom de jag åkt med har varit nyfikna och frågat om min katt och tyckt det varit kul.

Nej det är väl djurmisshandel nästan.men ja nu får de ju inte komma med swebus om de inte kommer in i buren.

[RMSLiners]
2

#13 Hur min ekonomi ser ut har inte med min åsikt att göra. Friska gärna upp mitt minne på vilken tråd du syftar på där jag ska ha kommenterat kring veterinärskostnader och vad tråden handlade om? Jag har unte pratat om någonting kring att överklaga eller inte. Däremot har jag full förståelse för transportföretag speciellt systemet i bussar där man måste köpa en plats och vad gäller din sista fråga, jag hade åkt taxi istället, beroende på sträcka, men det är jag.

shamz116
1

#18 Swebus är nog de enda som har detta krav! Så är alla andra bussbolag osäkra att åka med då enligt dig? jag tror inte det.

#21 Ok, för att ens ekonomi annars påverkar vad man anser billigt/dyrt är rätt naturligt. Men det finns ju skäliga kostnader för allt och jag tycker detta är lite överdrivet dyrt. Jag kämpar gärna för en 100 kronors sänkning. Hade jag inte haft en minimuminkomst så hade jag inte brytt mig speciellt mkt. Men jag vet att många med mig inte har dessa pengar att lägga ut om de reser ofta.

Jag kanske tog fel på person när det gällde den tråden, ber om ursäkt isf! och det är ju ändå OT så vi behöver inte diskutera det heller. Blir lite irriterad när ja får höra alltid att saker är "billigt" när jag själv ser det som jätte dyrt thats all.

shamz116
2

#21 och jag skrev tidigare att jag också tycker att det är ok att köpa en plats, jag tycker bara att PRISET på denna var för dyr. det blev samma som min egna biljett och det tycker jag inte är bra.då hade jag velat ha ett val att kunna ha katten i knät eller betala för en plats.

[RMSLiners]
1

#22 Men jag skrev ju att JAG tycker det är billigt = min åsikt. Alla har olika åsikter i en diskussion det får man räkna med. Åk tåg annars, ett djur åker gratis på ett tåg, men biljett till dig kostar dessto mer så detvgår nästan på ett ut.

Wony
0

#20 Jovisst, det är klart att jamande kan störa oavsett hur tyst det är, men då tycker jag att skräniga ungdomar klockan halv sju på morgonen är värre. Flört

Sedan så är det inte lätt om man får en massa extreutgifter när man har pressad ekonomi. Jag får t ex 140kr/dag som ska räcka till allt. Hur de nu föreställer sig att det ska gå… Så jag vet vad du menar!

Nu har vi ju turen att få åka med djuren gratis, även om de tar upp ett helt säte. Men själva resorna för oss ägare är inte billiga ändå. Och taxi vore det inte tal om för oss. Vi vaccinerade vår katt tolv mil bort. Jag väntar dock bara på den dagen de inför fullprisbiljett för husdjur, för det skulle inte förvåna mig ett dugg.

shamz116
0

#24 Ja sant så e det. Tyvärr kan jag inte ta taxi då det är för långt men jag kollade Sj tack för tipset ja hade helt glömt tåg nu för åker alltid buss det brukar annars va billigare. men hittade en billig resa nu!nästan hälften av bussresan kostar. någon som åker med SJ och vet hur deras policy med husdjur funkar ??

Wony
0

#26 Jag har för mig, men är inte helt säker, att du måste välja att boka din biljett i djurvagn.

[RMSLiners]
0

#26 du måste boka biljett i djurvagnen. Ett djur åker gratis, vid två eller tre minns inte vilket betalar man biljett för en plats till djuret då det tar mer plats.

Niiinah92
1

#26 Åker med SJ på regionaltåget i Blekinge jämt och det brukar aldrig vara några problem, försöker sätta mig i djurvagnen men finns ingen plats där sitter jag där det finns plats, nemas problemas för konduktörerna eller med passagerarna. Då tar jag alltid en biljett utan vald sittplats, ska du boka med speciell sittplats får du inte glömma att boka i djurvagnen.

[Thiah]
1

Här där jag bor i finland, helsingfors, så åker katterna gratis i sin transport. Jag har haft tur som  inte haft orsak att ha med dem på större, längre sträckor sträckor.

Taxi bilarna i södra finland (den region jag har erfarenhet av) tar inte extra för hundar/katter/andra djur.  Viking Ling tar inte extra betalt för att ta katterna eller andra djur omdbord.

När det gäller sanering så borde ju viking/silja ta dubbelt upp för pälsdjur men det gör dom inte. Och då spenderar katten 10-14 timmar i hytten, lös….,

jollycox
1

Min syster har åkt tåg med hund och man behöver inte boka på något speciellt sätt(valfri sittplats). Hon säger att det är hundskyltar var man får sitta, och där man inte får sitta med djur så är det en skylt med en överstruken hund (typ sånhär: http://hp.destinator.nu/objects/5cc9ed54858a1da95c1db18dc0fb7b17.jpg). Du kan fråga konduktören var du kan sitta.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Niiinah92
1

Stämmer som #31 säger, den vagnen är i regel i mitten av tåget, en mindre vagn men skulle det inte finnas plats där så sätt dig där det finns, de säger ingenting och bryr sig inte.

shamz116
0

#25 Hehe nej du missuppfattade mig nu, jag menar inte att det är störande om din katt jamar lite! utan att man som ägare kan tycka kanske att det e jobbigt för kattens skull om han/hon jamar o inte trivs i sin bur. Men jag skulle aldrig störas av en annans katt hur högt den än låter:)

precis jag vet hur det är, jag har samma situation, det är verkligen inte lätt. Hoppas de inte börjar ta betalt som du säger, många kanske kollar på swebus därför ja vill dom ska bli pressade.

oj 12 mil bort det var långt!

shamz116
0

Ok tack för era svar jag ska försöka sätta mig långt bak eller i djurvagnen,  men såg inte det på sj:s sida att man kunde välja det någonstans så de blir då att kolla påplats o fråga kanske.

[Thiah]
0

Sj brukar ju ha  djur kuper. jag har hamnar i en sådan utan djur.  Satt i en liten 6 sits kupé med en del hundar och lite andra djur.

Som tur är bryr jag mig inte om djur, jag hade nämligen bokat en vanlig biljett. Hade jag haft allergi hade det ju gått dåligt då vi åkte i en stängd kupe från sthlm till göteborg.

[RMSLiners]
0

När jag åkte med hund 100mil med sj var jag tvungen att boka sittplats på djurvagnen. Står alltid på biljetten vilken vagn och vilket stolsnr man har.

[Thiah]
0

Jag fick nog nr på min plats samt vagn men jag hamnade i djurkupén.

shamz116
0

#36 okay, så det kanske kan hända att det kommer upp då när man bokar om det är en så lång sträcka man ska åka kan hända, för jag kollade och de står ingenting när ja försöker boka om djurkupe bara att jag inte har möjlighet till platsbiljett och så vissa sträckor o ja åker alltid 2:a vagn som ni förstår:) .

shamz116
0

2:a klass menar ja 2.a vagn haha börjar bli trött:p

Wony
1

#33 Jaha, du tänkte så! Jo, men man vet ju ofta att det är för kattens bästa att åka till veterinären. Besiktning och vaccination är ju alltid bra att få gjort! De som låg närmare (distriktsveterinär) hade semesterstängt, och då åkte vi in till Östersunds djursjukhus, där jag varit med mina gerbiler och blivit bra bemött. Väl värt besväret, och vi fick lämna kvar kissen där när vi väntade på bussen hem igen, så att hon fick lite lugn och ro.

Jag tror faktiskt inte att hon var så värst van vid transportburen när vi köpte henne. Nu har vi den ståendes öppen hela tiden, och gömmer godis där ibland. Förhoppningsvis blir kommande resor betydligt tystare!

shamz116
0

#40 Ja absolut det e de ju! Och även nu när min katt ska resa så är det för hans bästa att få följa me sin matte o han kommer få leka me mina föräldrars katt under julen ser fram emot det så mycket vill att dom ska ha kul ihop han har inga andra kattkompisar tyvärr här:(

De e en orsak också (förutom att hjälpa min mamma me bak o städning)varför ja åker några dagar innan så att jag ska vänja dem båda vid varann, förhoppningsvis till julafton e dom bästa vänner ^^

Ja det med buren låter ju som trolig orsak, de brukar vänja sig, lycka till i fortsättningen:)

[RMSLiners]
0

#38 nej. Jag kryssa i att jag hade djur med mig vilket slussa mig till djurvagnen. Ring SJ och fråga om direktioner annars.

[RMSLiners]
0

#37 Säkert djurkupen jag menar. Den finns i en vagn men är avskild med grasdörrar från de som åker utan djur.

shamz116
0

Jag bokade resa nu o de gick på 800 kr tur & retur..tar swebus tillbaka me katten sen.

viktoria91
0

#25 Eller gapiga ungar som föräldrarna struntar medens dem knappar på sin mobiltelefon, väldigt respektlöst!

[RMSLiners]
0

#45 Man behöver inte peta på en unge hela tiden när den skriker. Har ungen också kolik så hjälper absolut ingenting. Orkar man inte med skrikande barn på ett tåg/buss så tar man med öronproppar eller hörlurar. ;)

viktoria91
1

#46 har man kolikbarn kanske man inte ska ge sig iväg med dem. Nu menade jag barn på 3-4 år som skriker och klättrar runt överallt alltså gammal nog att förstå tillsägelser. Tycker det är hemskt att se oengagerade föräldrar som hellre pillar på mobilen än har koll på sina barn helt enkelt.