Para 15-årig honkatt..?
Är det lagligt att para en 15-årig honkatt? Om ja, var går gränsen? Eller får honan föda fram till dagen hon dör så länge man intalar sig att det inte påverkar hennes hälsa?
Har de SVERAK-registrerade kattuppfödarna någon "högsta ålder" för att en hona ska få ungar?
Frågan uppkom nu när jag såg en blocketannons.
"Alla katterna har vita tassar och rosa nos. Vissa har halvlång päls. Mamman är en vanlig bondkatt, frisk, kry och 15 år."

Det finns ingen reglel för hur gammal en honkatt får vara.Men det finns nog inte speciellt många raskattsuppfödare som skulle använda en 15 årig honkatt i avel.Under sina 14 år som fertil borde hon ha lämnat någon avkomma som är bättre som man kan gå vidare på.Har hon inte fått det så finns det ju liksom ingen större anledning till att producera fler kattungar efter henne.
Stolt ägare till tre La permer
Aha, intressant skillnad från hundvärlden då.
Från SKK:s regelverk 3:5: "att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före parning och bifoga intyget till registreringsansökan. Av intyget ska framgå att tiken är i sådan kondition att hon utan risk för sin hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får inte användas i avel om den inte tidigare haft en valpkull."
Nu är visserligen hundars förväntade livslängd kortare än katter, men jag finner det ändå märkligt att/om inga restriktioner finns.
Jag finner det också mycket märkligt att ingen tidsgräns finns. Låter hemskt att låta en 15-årig katt bli mamma igen.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Jag brukar inte förmänskliga katter, men i det här fallet känns det ungerfär som att bara för att en gynekolog skulle kunna se till att en kvinna i dryga 50-årsåldern kan bli gravid så är det inte etiskt att göra det. Skillnaden är väl att kvinnan gör ett aktivt val, katten blir utsatt för dräktigheten utan möjlighet att göra ett aktivt val.
Synd att det fortfarande finns så många som tycker att man ska producera kattungar hur mycket och när som helst.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Men är ni säkra på att det var en planerad kull då? Eftersom katten är en bondkatt så får jag känslan av att det kanske är en utekatt.
Jag skulle aldrig låta mina katter få ungar i den åldern. Vi hade en katt som råkade bli gravid i 14års åldern och det slutade med akutkjejsarsnitt för att ungarna ( som endast var två st ) var alldeles för stora för att hon skulle få ut dem och de båda var döda.
Jag tror nog inte att någon medvetet skulle utsätta sin katt för det.
Dock anser ju jag att om man har utekatter så ska man kastrera dom. Finns för mycket hemlösa katter. :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

#5 Du skriver själv lösningen på din första fråga.
Vill man inte ha kattungar eller vet att katten är för gammal eller annat så kastrerar man. Svårt? Nej. Smart? Ja.
Och jo, tyvärr är det vanligt att folk medvetet utsätter sina katter för detta. Alla vet nog vad som händer om man släpper ut fertila djur lösa. Påstår man nåt annat bör man börja om mellanstadiet tror jag.
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 håller med. Det är en medveten risk att släppa ut sin katt fertil. Det är även en medveten risk om katten är innekatt förstås även om risken kanske inte är lika stor.
#3 #4 Det är inte särskilt märkligt att det inte finns någon regel inom sverak eftersom det, som #1 säger, inte finns något som helst behov av en sådan regel där.
För katter utanför kattförbunden, som det inte avlas på utan som bara förökas, måste det ju först och främst bli lag på att alla katter ska ha en registrerad ägare. Sen måste det finnas en laglig möjlighet att tvinga dessa ägare att kastrera sina utegående katter, ungefär som det står i förslaget till ny djurskyddslag.
Innan dess vore en åldersgräns från jordbruksverket fullständigt verkningslös, och det är kanske därför den inte finns.
Om sverak skulle ha en åldersgräns skulle det i så fall vara nedåt, där kan det säkert finnas behov ibland.
#8. Intressant - det finns alltså ingen nedåt heller? (det finns det på hundar, för att dra den parallellen igen)
#9 Det finns vad jag vet inga regler nedåt eller uppåt. Det finns bara förslag, och de kan ju flyga hej vilt. Har träffat uppfödare som anser att det är djurmisshandel att inte aktivt para honkatter från det att de är 6 månader tills de faktiskt blir dräktiga, och har träffat folk som säger att man ska vänta tills katten är fullt utvecklad fysiskt medans andra säger psykiskt :/ Det kan vara några år mellan 6 månader och psykiskt/fysiskt färdigutvecklade.
Vi vill para vår hon katt som i sommar fyller 5 år, men alla avråder oss starkt från detta. Hon är norsk och jag tror inte det hade varit någre problem för henne men man blir ju avskrämd när alla säger att det bara kommer bli en massa fel.
#10 #9 Att det inte är så enkelt kanske är skälet till att det inte blir meningsfullt att sätta en gräns nedåt i månader. Å ena sidan är varken tomma löp eller piller bra, men å andra sidan kan man såklart tycka att en katt som är könsmogen ändå inte är mogen att få ungar. Även om hon är skapt för det och säkert skulle ha fått det "i naturen".
Det blir en avvägning helt enkelt, och inom den organiserade aveln skiljer det ju dessutom mellan de olika raserna, både när de normalt blir könsmogna och när de är färdigväxta. På detta kommer också konditionen, som ju även den känns viktigare än kalendermånader.
Som sagt, det kanske inte vore så meningsfullt med en gräns i månader ändå?
# 11 Är hon inte parad tidigare och har fått en kull så är hon för gammal. Är hon en norsk skogkatt med stamtavla? Om inte så ska hon inte paras öht.
Huskatter finns det blir över, dessvärre.
#11. Vad menar du med "norsk" och vad för "fel" folk syftar på? Kanske vettigast att lyssna på dem.
Tror inte det är några problem med att para henne även om hon inte tidigare har haft en kull. Men klart att det är större risk att det kan ske något negativt så som. Men skulle väldigt gärna vilka ha en medicinsk förklaring på vad det är som gör att katten fysiskt sett ej klarar va att få en kull :) Alla säger att det inte går men har hittils inte hört några fakta…

#15 Anledningen till att man inte bör para en femårig hona som inte fått kull tidigare är att bäckenet stelnar och honan kan få lov att förlösas med snitt.
Stolt ägare till tre La permer
Har hört detta med, men en katt som är två år gammal har ju (enligt folk) inga som helst problem att förlösa. Hur stor skillnad kan det vara om den är 4 år? Just eftersom den norska skogkatten inte är färdigvuxen föräns den är 4 år. Om det finns någon som kan hänvisa till någon medicinsk studie som stärker detta så hade jag blivit asglad för har själv letat länge :)
#17 Den risken är mkt stor och jag vet de kring mig som har testat och då var katten ngt yngre än din och det slutade med snitt. Det räcker förmodligen att du ringer till närmsta veterinär, så kommer du säkert få vet hur illa och hur dyrt det kan gå. Givetvis kan det gå, men en katts bäcken blir mkt stelt och då behöver katten ett snitt och under tiden man väntar på det så kan ju ungarna dö, så risken är för stor.
#17 Varför envisas du med att du absolut vill para din hona. Om kunniga människor här säger att det är en stor risk så bör du lita på det. Jag skulla aldrig riskera mina kissars hälsa.
#19 Det medför alltid en stor risk för kissens hälsa att paras, oavsett ålder, och det är inte fel att efterlysa någon slags medicinsk källa till påståendet att fyra år är för gammalt. För frågan är ju inte OM det medför någon risk, utan HUR MYCKET risken ökar med åldern. Man skulle ju exempelvis rent hypotetiskt kunna föreställa sig att en storhuvad perserfödsel alltid är riskablare än en skogisfödsel, oavsett ålder på skogisen.
Forum som det här tenderar ju att göra saker väldigt svartvita, och har någon "forumauktoritet" en gång skrivit en ålder eller någon procentsats så papegojas det glatt vidare av en massa andra forumister.
Det är precis samma sak med hela foderdebatten, där massor av forumister tvärsäkert hävdar att 90% animaliskt protein är mycket hälsosammare än 70% animaliskt protein, trots att det egentligen inte finns någon forskning som pekar på det.
Så forum är inget att lita blint på, även om där finns massor av kunskap, och att efterlysa en vetenskaplig källa är aldrig fel.
#20 Du menar att det finns inga vetenskapliga bevis på att en katt är en obligat karnivor?
#21 Nej det menar jag såklart inte, men det är väl lång väg från detta faktum till de egenhändigt ihopsnickrade teorierna och slutsatserna som cirkulerar, om vad som är ohälsosamt och inte?
Men det tror jag vi får ta i en annan tråd i så fall. 
Svaret på frågan får ni # 16.
Tack. Jag vet själv att det är för stort risk och det är därför jag inte parar. Men kan inte hjälpa att jag är nyfiken på att veta mer om risker och procentenheter inom området.
Sen måste jag säga att jag tycker det är lite onödigt det du (vinteralvan) i #19, har jag upprepade gånger skrivit att jag tänker para min hona what so ever? För när du skriver att jag envisas med att göra det ändå så påvisar du att jag har sagt just att jag tänker göra det, och även sagt detta upprepade gånger. Vilket jag aldrig har sagt? Jag har stor lust och om hon hade varit runt 2 år hade jag inte tvekat en sekund. Om det nu är så att det är flera kunniga som är emot denna sortens parning just här på forumet. Så kan jag säga att jag har många kunniga (uppfödare, vet.) som säger motsatsen. Det jag efterfrågar är mer studier som visar att det ni säger är sant. För det låter väldigt mycket som att om man parar en hona som är två månader över "rekomenderad ålder" så dör ungarna. What so ever! Som #20 säger, alla verkar se saker väldigt svart och vitt.
Och för er som nu blir jätteoroliga och tror att jag kommer misshandla min sambos katt genom att para henne kan lugna ner er. Jag hinner inte para henne förrän hon är 5 ändå (eftersom vi just nu har en kull hemma och jag inte har stamnamn än) och då är det för sent. Chill!
# 24 Så du är en äkta BYB med andra ord elle är det rena bonnkatter som du har en kull på?
Har jag någonstans sagt eller nämnt att jag avlar på bonnkatter? Varför skulle jag sikta på att skaffa stamnamn om jag nu tänker hålla på med BYB?
Känner inte att jag har någon anledning till att försvara mig här i denna tråden men, nej jag avlar ej på huskatter. Om det är någon som vill veta vad jag har för katter så kan ni kolla min profil här på iFokus eller bara skriva PM till mig. Mitt intresse i den här tråden går bortom faktat att jag hade velat para vår 4 åriga honkatt (vilket jag dessutom har velat länge). Jag är mer intresserad om fakta och forskning bakom denna "åldersnoja" som råder.
Om man ska sammanknyta till TS så hade jag självklart ej rekomenderat att para en 15 årig honkatt. Men tycker att åldersskillnaden mellan 15 och 4 är ganska stor… Jag TROR fortfarande inte att det hade varit några större fysiska problem för en 4 årig honkatt att få en första kull. Men väntar på fortsatta studier för att få en fakta grundad åsikt i frågan.
Jqg vet tyvärr de katter som fått besvär och behövt öppnas m kejsarsnitt. Vissa saker är beprövad erfarenhet.
# 26 Jag ber om ursäkt. Naturligtvis så kunde jag sett efter på din presentaion där det står att du är fodevärd.
Du behöver inte bara utgå från att alla som har kattungar är kattunge-fabriker. För så är inte alltid fallet. För mig är detta första kullen och en bra träning inför framtiden. Men för att avsluta denna argumentation så Nej jag tänker inte para min honkatt för jag är väl medveten om alla risker som det talas om och jag förstår att det är av erfarenhet som folk delar men sig av sin kunskap. Vilker är anledningen till att jag är medlem här. Men en studie eller liknande hade varit intressant och lärorikt då jag själv ej lyckats hitta någon. Har själv hört om katter som är 2 år gamla som förlöst sin kull genom kejsarsnitt och sen har jag hört om katter som är över 5 år som har klarat att föda sin första kull själv utan problem. Tror inte det behöver blir sådant rabalder bara för att jag sa att jag egentligen hade stor lust att para min hona.
#26 uppfödaren som äger foderkatten kanske ha erfarenheter att para sent, kanske du kan fråga henom?
Självklart är det redan något jag har gjort :) Men det minskar ej min nyfikenhet i ämnet?