Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1770 ggr
KlaDkAkA!:D
0

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!

hej, jag kom hit för att jag inte har någon annan stans att vända mig och jag hoppas så inerligt att jag ska få hjälp……det är så att det senaste halvåret så har våran älskade katt Pippi börjat att göra sin ''behov'' lite överallt speciellt i min lillasysters rum, i hennes säng, på hennes täcke, på hennes matta och på många andra ställen i huvetdär hon absolut INTE ska göra det. bi håller efter kattlådan men det funkar inte……och mamma säger att om jag inte har hittat ett sätt som får henne att sluta så kommer hon att avliva henne!?!?! GråterGråter

jag är jätteledsen! jag vill värkligen inte, nej! jag har haft henne så länge jag kan minnas, (hon är 1 år äldre än mig alltså 15) och hon är en utav dem mysigste katterna jag vet! hon bryr sig om sin familj, vid matbordet sitter hon alltid på golvet och jamar för att hon tror at hon ska få nåt, och på kvällarna så vandrar hon från säng till säng och ser till så att alla sover……jag vill värkligen inte förlorar henne! ja vet hon är bara en katt…..men jag värkligen älskar henne så inerligt…..Gråter

snälla hjälp.

Hesat
1

Det finns mycket bra tips på kattstatus angående katter som kissar eller bajsar utanför lådan.

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Medarbetare - Halloween.ifokus

Imasy
3

Er katt börjar bli till åren och jag tycker en hälsokoll hos veterinären låter som en bra idé, innan man bestämmer sig för att ta bort henne.

Jag tror hon kissar fel för att hon vill berätta något för er, kanske att det gör ont när hon kissar. Är det urinvägsinfektion är det enkelt att bota.

Så försökt få din mamma att ta kontakt med en bra veterinär för en hälsokoll, för jag tror inte er katt kommer sluta kissa bara sådär.

Sagolika
0

Är katten kastrerad? Kolla katten hos veterinär så att den inte har UVI, vilket ofta leder till att den kissar på mjuka saker pga att den har ont. Botas med antibiotika plus speciell smärtlindrande medicin.

Bort med alla duntäcken & dunkuddar, vilket många katter tyvärr kissar på. Stäng alltid dörren in till där katten kissar fel alternativt ställ in ännu en kattlåda i det rum katten kissar fel. Ta undan kläder, filtar m.m. som ligger framme/på golvet. så den inte lockas att kissa fel. Var noga med att saker som katten kissat på blir riktigt rentvättade. Slå lite ättika i sköjvattnet när ni tvättar. Använd inte Klorin, vilket ofta lockar katten att kissa ännu mer. DAX Ytdesinfektion på Apoteket är också billigt och gör riktigt rent om katten kissat fel på golv m.m.

Utöka till ännu en toalåda utan tak med ren, finkornig klumpbildande sand av god kvalitet men gärna oparfymerad. Håll lådorna riktigt rena.

Gamla katter kan bli senila och kan behöva lite extra stöd och hjälp. Men får de bara vara friska kan hon leva i kanske 2-5 år till.

Lycka till!

Whirlie
0

Oj vad jobbigt! Känner med dig!

Det första ni ska göra är att boka ett veterinärbesök. Där ska de minst kolla ett urinprov, hellst även göra ultraljud på urinvägarna. Men det beror lite på vart ni bor - vilka veterinärresurser som finns,  och hur mycket pengar ni vill lägga på kattens hälsa. Är katten försäkrad?

Smidigast är nog om ni kan ta ett urinprov innan veterinärbesöket och ha med er. Om ni kan ta er förbi veterinären innan kan ni få en liten pipett och ett rör av dem. Töm och städa sedan ur en (eller två om ni föredrar det) kattlåda(or) ordentligt och häll lite opoppade popcorn i botten. Ta undan alla ev. sandfylda lådor så det bara finns "tomma" lådor att kissa i. Sedan suger ni upp lite urin med pipetten och fyller på i röret. Lätt som en plätt!

Har ni sett något avvikande i hennes toavanor gällande kisseriet på sistone? Förutom att hon skvätter överallt? Kissar hon oftare nu än tidigare? Kissar hon mindre "kluttar" i kattlådan (syns tydligt om man har klumpbildande kattsand). Det kan vara ett tecken på att det gör ont att kissa och att hon har svårt att hålla sig. Tänkt dig urinvägsinfektion och hur det känns.

Vad har ni för lådor och för Kattsand? Har ni nyligen bytt ut någonting som gjort att hon inte längre gillar att använda toan? Vissa katter är väldigt känsliga. De känsliga katterna brukar vilja ha mjuk, klumpbildande Kattsand utan parfym. Men såklart finns det säkert undantag. Själv kör jag med Extreme classic gold doftfri, men Everclean unscented är också ett bra märke. Gör gärna kattsandstestet efter ni varit hos veterinären.

Hur många toalådor har ni? Kanske behöver ni en toalåda någon annanstans i lägenheten så katten får två alternativ.

Har det hänt något i er familjesituation innan katten började felkissa? Har ni skaffat något ytterligare husdjur? Har ni fått "tillskott" eller frånfall i familjen (nyfödda barn, ny sambo, barn som flyttat ut/in)? Flytt? Ommöblering? Någon som fått förändrade arbetstider/skoltider så katten är ensam mer nu än tidigare? Något annat som skett? Förändringar kan stressa katter, och känsliga katter kan få en urinåkomma som heter FIC eller Ideopatisk cystit. Det är väl ungefär som när människor får magsår av stress men katter får problem med urinvägarna. Det sysn tydligast genom att det är blod i urinen men inget annat medicinskt fel på kissen.

Jag har själv en "kissekatt" men som är betydligt yngre än din. Hon fick diagnosen FIC. Läs gärna om mina eskapader här: http://katter.ifokus.se/discussions/4fe85eee88f4720c970009ec-kastrerad-honkatt-som-kissar-i-soffan?participating-2

Min katt har i princip helt slutat kissa fel. Vi hade en incident för några veckor sedan men det var lite mitt fel. Ställ gärna frågor om du undrar något kring det jag skrivit.

Hoppas det löser sig! Lycka till!

[silkesnosen]
0

Jag tänker att katten behöver åka till veterinären. Såvida inget har förändrats i hemmet, så tänker jag att hon kanske fått UVI eller kanske har hon fått en överaktiv tarm och blåsa med åldern och inte hinner ta sig till lådan kanske bör ni ha en låda i varje rum? Hon kan ha börjar bli senil eller ngt annat, investera i en tripp till veterinären.