Kontakta uppfödare
Jag har hittat en uppfödare som jag tänkte kontakta.
Har kommit fram till att jag skall vänta med en ny katt tills 2014.
Kan man redan nu kontakta ang avelsplaner?
Skall man skriva om sig själv när man frågar om avelsplaner?
Tacksam för svar
Det som är intressant är väl vad du har att erbjuda för hem till katten.
Vart du bor, hur du bor, vad du jobbar med/pluggar, hur mycket tid du kan tillbringa hemma tillsammans med katten, hur många ni är i familjen, andra djur, om du har kattvana sen tidigare, dina planer (avel, sällskap, utställning), om katten kommer bli inne eller utekatt osv :)
Jag var rätt klantig och frågade lite vad det kostade att ha just den rasen om året och hur mycket man fick per kull och så och hon tog det helt fel, jag struntar i om katten drar in några pengar eller inte utan var mer nyfiken. så var försiktig med de du skriver :)
Det är väldigt stor skillnad beroende på vilken ras det gäller, t ex Ragdoll, där bör du vara väldigt varsam med vad du säger för det är stor risk att det inte blir någon katt alls. Och ex. Norsk Skogkatt där är alla som en stor familj nästan :) Ta reda på massor om rasen innan du ställer frågor, det är bra att kunna relatera till vad uppfödaren pratar om :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Jag tycker såhär: välj en uppfödare som du känner att du kan ställa "alla dina frågor" till! En uppfödare ska vara som ett "bollplank" och om jag födde upp katter så skulle jag i alla fall uppskatta sådana seriösa köpare som ställer mycket frågor och har ett planerat köp långt fram i tiden! Alla har vi varit nybörjare:-)!
Håller med #4. Man ska inte köpa en katt av en person som man inte kommer överrens med. För det är jätteskönt att kunna ringa, skriva och fråga "sin" uppfödare om allt man undrar.
Sen kanske man inte ska ta upp kontakten genom att först ställa hundra frågor… precis som att skaffa en vän skulle jag säga! En uppfödare som dock blir arg av att du frågar eller undrar saker skulle jag akta mig för lite. Kanske har något att dölja?
Och om du har hittat en uppfödare som du gillar och som du tycker verkar seriös så kan du börja ta kontakt med denna och sedan när personen får en kull så kanske ni har blivit "bektanta" och då är du ju kanske ute först också och kan välja först :) Man kan aldrig ha för många vänner!