aveln på huskatter
Jag tror inte att den aveln går att stoppa helt, då det är massor av människor som jag känner som aldrig skulle lägga flera tusen på en katt dom vill ha i huset för att jaga möss eller ha som stallkatt. Så jag tror inte att den aveln går att stoppa helt. Och sen många jag känner har just blandraser för att de inte har råd att köpa renrasigt. Och om man ska ha en utekatt vill de flesta kanske inte köpa en för flera tusen då risken för att den bli överkörd är stor. Eller vad tror ni? :-)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jo jag tror du har rätt, men tycker det är synd att det är så. Vore bättre om det låg ett högre pengavärde i katter, för katternas skull.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja, absolut. Alla kan önska att det går genom att tvinga alla människor att kastrera sina huskatter. Men jag tror inte att det fungerar så. Det är ett sjukt stort mörkertal hur många katter det egentligen finns. :-/
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Skulle säga att det är synd att pengarna ska styra vilken början ens egna katt så få. Men förstår att för en del är det så. Men om man se på hälsotester, vaccin m.m så kostar det att föda upp en katt. Ingen skulle fundera över att lägga ut 5000-6000 på en hund. Men så fort det är en katt så ska man ta det som enbart är avmaskad för 100 kr. Varför? :/ Och samma sak om man nu väljer att ha utekatt. Det kostar ju fortfarande att ha katt, och man borde väl ändå vilja ha en sån frisk katt som möjligt. Med vaccin och allt vad det innebär :) Kanske skulle de få fler att inte släppa ut sina katter på olämpliga områden dessutom. Men för att man ska se värdet i att katten får den uppväxten måste man väl se ett värde i katter allmänt.
Eller värde i att ha husdjur öerhuvudtaget.
Tittar man utanför Sveriges gränser, på södra delar av europa och andra världsdelar så har husdjur enbart till sällskap ingen större värde. Det händer ofta att både katter och hundar behandlas illa och/eller kastas ut om fattigdom tar grepp om människorna. I fattigdomen ska djuren tillföra något av värde för att människan skall ta hand om djuret. En ko som ger mjölk har helt annat värde än en hund eller katt och måste därför tas omhand, eller ägghönsen som man måste skydda från räven och låser in nattetid.
Hundar och katter däremot behandlas ofta hursomhelst då de ofta stannar i närheten av människan och gör sitt "jobb" ändå (fångar möss, vaktar huset).
Jag tycker nog att man om man vill ha en huskatt till stallet eller att hålla ohyra bort så kan man ta hand om en hittekatt som behöver ett hem.
Och det där med att man inte vill köpa en dyr katt för att man förväntas att den kommer bli påkörd låter väl ganska hemskt? När jag var liten blev min huskatt påkörd och jag tror aldrig att jag kommer bli så ledsen som jag var då (över en katt). Han betydde minst lika mycket för mig som om han skulle varit en raskatt?
Om man inte har råd med en raskatt så kan man tänka över om man har råd att underhålla katten med. För försäkring, vacc., ev. avmaskning/vet. och såklart mat + sand måste ju finnas med i bakhuvudet.
Huskattsavel ska vara seriös med vacc., chip, vet. besiktning och inte säljas före 12 veckor. Sålänge det föds upp friska katter på ett seriöst sett så har jag inte något jättemycket emot det. Men det handlar om dessa katter som säljs för 100 kr (självklart utan allt som bör göras) som kan få ett väldigt svårt liv om de blir sommarkatter eller släpps ut på olämpliga områden p.g.a. att det "bara" är en huskatt som bara kostade 100 kr. Eller som jag har hört flera gånger, vilket är otroligt skrämmande, att katterna lämnas kvar ensamma vid en flytt för att man inte orkar flytta med dem.
Kattens status i sammhället bör höjas så att folk blir mindre benägna att lämna sina katter vind för våg. Ett ex. är väl att se om man kan får fram lite kontrollerad huskattsavel där man gör alla tester och vacc. som behövs och sen att katten säljs för kanske 1.500 kr. Men tyvärr är jag säker på att byb alltid kommer finnas kvar. Överallt.
Ja, det är hemskt och låter hemskt. Men många skulle aldrig lägga så mycket pengar på en stallkatt. många köper ju katten rent av för att den ska fånga möss och hålla ordning i stallet. Något som knappast är värt tusenlappar. Och jag kan förstå dom till viss del. Innan jag hämtade den katten jag har nu så hade jag aldrig någonsin ens övervägt att köpa en dyr raskatt. Jag hade inte planerat att skaffa katt alls. Men om så skulle det ha blivit en för 100 kronor. För att jag ser det så. En katt är faktiskt bara en katt. Ett rent sällskapsdjurt som är väldigt självständigt. Visst är dom söta och allt sånt. Och jag skulle aldrig utsätta min katt för smärta eller obehag om jag inte absolut måste. Jag skulle heller aldrig lämna kvar den någonstans (kan fortfarande inte förstå hur folk tänker som gör så). Medans en hund, skulle jag absolut lägga flera tusen på. För de finns så mycket saker man kan göra med en hund. En renrasig hund kan användas till olika saker. Jag ser det lite så att de som vill ha en vanlig huskatt ska inte behöva slänga fleratusen på en raskatt som de egentligen bara blir irriteradt över när den blir sjuk eller springer bort. Jag trordäremot stenhårt på att man borde införa körkort för djur. Det skulle underlätta något fruktansvärt mycket.
*redigerat bort känslig information*
. Finns många människor som inte borde få ha djur. Och det kan göra mig väldigt upprörd. Men samtidigt om man tar ifrån dem deras djur. (de som inte klarar körkortet) så har vi massor, massor och åter massor av djur som inte har några hem.
Fast många som tar kullar på huskatter gör inte de förberedande testerna som behöver göras på föräldrarna, utan dom släpper bara ihop två katter, alternativt släpper ut en fertil honkatt så att hon får hitta en partner, utan att veta vilken blodgrupp föräldrarna har, eller om dom verkligen är fullt friska utan några sjukdomar som kan smittas till ungarna. Och dessa slags tester är inte speciellt billiga.
Sedan även det att ungarna ska ha sina första veterinärbesök innan dom flyttar.
Allt det här för att se till så att ungarna föds friska och får en bra start i livet. Det är knappt en hand full huskattsuppfödare som gör allt det här, därav att huskatter antingen skänks bort eller säljs för rövarpriser bara för att dom kanske påminner om norska skogkatter, fastän de bara blivit avmaskade, om ens det.
Fast även jag tror att huskattsuppfödning alltid kommer att finnas, men förhoppningsvis kanske folk inser hur viktigt det är att i alla fall se till att testa föräldrarna och i alla fall ge ungarna vaccinationer innan dom flyttar…
Visst är inköpspriset för en renras lite dyrt, men med tanke på hur mycket man lägger på sin/a katter under hela deras livstid, så är det nästan en droppe i havet så att säga.
Men du tycker ju inte att man ska kastrera katter som inte mår dåligt av att vara fertila så då kan du väl inte vara emot att katterna förökar sig som råttor heller ?? Oavsett om man har en fertil innekatt så kan den ta sig ut vid löp och komm hem med kattungar eller ännu värre….Den kommer inte hem alls och fortsätter springa ute fertil och får ca 2-3 kullar per år..
7# jo, men man ser ju hela summan på en gång. Alltså, när man ska köpa en katt för femtusen så känns det absolut mer än vad man lägger på en livstid eftersom man betalar mat med små summor i taget. Men du har helt rätt. Det är egentligen en droppe i havet.
8 Annso, har du något problem med mig bara för att jag inte tycker som du? Efter de där kommentarerna på facebook så har du varit sån här. Man ska kunna respektera sina vänner även om de inte delar samma åsikt som en själv. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara för att du ska förstå. Jag tycker att om man haren katt som inte mår dåligt av att inte vara kastrerad och den är innekatt så finns det ingen anledning att kastrera den. Det är ägarens ansvar att se till att katten inte smiter. Och om den skulle smita ska man nog oroa sig mer över att katten kanske blir överkörd än att den ska komma hem med kattungar. Jag säger INTE att alla katter mår bättre av att vara fertila. Jag säger att jag inte tror att ALLA katter mår dåligt av att vara fertila. Då jag har träffat katter som under löpet är precis som vanligt. Och dessutom om man har en katt som mår bra
Då finns det ingen anledning alls att gå igenom riskerna för operation och nedsövning .

Jag blir beklämd över att det tydligen är pengarna som styr om man blir ledsen om katten dör.Självklart har alla katter samma värde.Att avla på huskatter finns det ingen som helst anledning att göra.
Sen anser även jag att alla katter som inte ska gå i registerad avel ska kastreras.
Stolt ägare till tre La permer
12 jag vet, det är ju tyvärr så att katter idag inte har ett större värde. Och man kan helt klart önska att huskattaveln ska stoppas. Men jag tror tyvärr inte att det går att stoppa den helt. Men det går att försöka. Frågan är vad kan JAG göra för att hjälpa till?

Kastrera dina katter.
Prata med dina vänner om hur situationen ser ut för huskatter i Sverige.
Nu blir jag antagligen anklagad för personliga påhopp här och jag ber om ursäkt om någon tar illa upp men jag kan inte bara sitta här utan att skriva vad jag tycker om detta.
#6 Jag förstår verkligen inte hur du tänker, jag har läst ditt inlägg ett flertal gånger för att försöka förstå hur man kan se på katter (eller över huvud taget levande varelser) på det sättet du skriver i ditt inlägg.
"För att jag ser det så. En katt är faktiskt bara en katt. Ett rent sällskapsdjurt som är väldigt självständigt"
En katt är bara en katt? Ja, en hund är bara en hund och en människa är bara en människa. Alla är levande varelser, alla har känslor och kan känna smärta, kärlek, glädje och sorg. Vad är skillnaden? Att man kan ställa ut sin hund? Man kan även ställa ut sin katt, man kan träna sin katt (jag har sett folk som tränat sina katter), man kan gå ut och gå med sin katt. Du kan ha precis lika mycket "nytta" av en katt som en hund men av någon anledning är hunden mycket mer värd än bara en katt? Det är människor som ser katten som ett mindre värt djur som gör att katten har så låg status i vårt samhälle.
"Jag ser det lite så att de som vill ha en vanlig huskatt ska inte behöva slänga fleratusen på en raskatt som de egentligen bara blir irriteradt över när den blir sjuk eller springer bort."
Ursäkta mig men jag ser det så att om man köpt en dyr raskatt och bara blir irriterad om den blir sjuk eller påkörd ska man nog överväga om man över huvud taget ska skaffa djur från början. Självklart är det tråkigt om ens katt blir sjuk och ingen tycker väl det är roligt men skulle man vara av åsikten "åh nej, nu har jag betalat 6000 för en katt som ändå blir sjuk, jahapp, pengar i sjön" så har man knappast rätt attityd. Blir katten överkörd är det väl självklart att man blir förkrossad men inte för att att man lagt 6000 på katten som blir överkörd utan för att ens sällskapsdjur blivit skadad eller dött.
Jag tycker helt klart att huskattsaveln borde stoppas helt. Det finns redan alltför många huskatter, marknaden är mättad och de som sätter fler till livet skulle jag aldrig kunna kalla seriösa uppfödare. De som inte är villiga att lägga ner pengar och tid på sin katt ska definitivt inte skaffa katt över huvud taget. Katten är ett djur med känslor, en levande varelse inte ett verktyg för att bli av med "ohyra".
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
14 min katt är redan kastrerad. :-) 15 jag ser det inte alls som påhopp. :-) Det jag skrev är inte utifrån mina åsikter. Utan hur andra folk tänker. Det jag menade med att en katt bara är en katt så är det så. För en häst tex kan du tjäna massor av pengar på genom att tex tävla eller ha ridskola. En hund kan du tjäna massor av pengar på om den tex blir jakthund eller polishund. Men en katt är svårt att tjäna pengar på. Och jag ser det så att min katt, är bara en katt. På samma sätt som jag är bara en människa. Ingenting mer och ingenting mindre. MIN katt däremot är min familjemedlem. Nej , men igen. Det är inte jag som tänker så. Menar att jag tror att andra tänker så. Eller ja, jag vet andra som tänker så. Sen kan jag förstå till viss del. ,jag menar ni som avlar på dyra raskatter har väll ändå inte dom som stallkatter? Och jag säger inte att man INTE ska kastrera sina katter. Jag säger att jag inte tror att ALLA katter när dåligt över att vara fertila. :-)
De flesta hundar i sverige är sällskapshundar och det tjänas inga pengar på dem (förutom ev. avel). De flesta hästar i sverige är för privat bruk och tjänas inte heller några pengar på dessa (förutom ev. avel). De flesta katter i sverige är avsedda som sällskapskatter och tjänas inga pengar på (förutom ev. avel).
Vad är skillnaden?
Det här med att man inte har avels-raskatter som utekatter beror väl mer på att de är fertila? Om man bor på ett passande ställe där man känner sig säker på att släppa ut sin katt (fritt från tungt trafikerade vägar och andra oros moment) så kan man ju lika gärna släppa ut sin raskatt som sin huskatt? Nu hade jag ju inte släppt ut mina katter eftersom 2 av 3 är fertila och vi bor i lägenhet…
Och de som endast vill ha sin katt som en stallkatt kan ju köpa en kattunge, kastrera den och ha den tills den är gammal. Eller ta hand om en hittekatt. Felet med många stallkatter är att ägarna inte kastrerar dem…
#16 Jag tror att alla katter mår dåligt av att vara fertila.
Om folk på landet vill hålla mössen borta på ett billigt sätt kan de ju skaffa råttfällor! Eller kastrera sina katter, så slipper de besvär med slagsmål, ungar osv.
Jag älskar huskatter. Skulle aldrig vilja ha en raskatt tror jag. Det är inte min grej alls faktiskt.
Mina tre huskatter bor som kungar, och jag skulle inte alls ha velat byta dem mot raskatter. De är vaccinerade och kastrerade och innekatter. Våra små änglar. För oss har de självklart ett väldigt högt värde. Vi skulle inte tveka för att slänga ut flera tusen på tex veterinärkostnader, men att slänga ut flera tusen för ett inköpspris känns bara onödigt för mig. Bättre att man kan hjälpa katten isf om den är sjuk eller så.
Jag förstår dem som inte kan tänka sig att skaffa raskatter som stallkatter. Varför betala så mycket för det liksom. Sen kan jag ju dock hoppas att den där stallkatten blir uppskattad den med, men det är inte jag som kan reglera det.
Sen vet jag inte, jag kan ha helt fel men jag tycker att renrasaveln är ganska sjuk. Det känns som att man avlar vidare på anlag som till slut blir skadande för djuren. Se på hundar och katter. Trånga andningsgångar. Räkrygg på schäfer. Problem att föda. Nej. Ingenting för mig.
JAG upplever huskatter som friskare än raskatter. Det finns självklart undantag, men jag träffar många fler sjuka raskatter hos kompisar och bekanta, än huskatter som är sjuka. Då födoämnesallergier, eksem, you namne it.
Jag tror aldrig att huskattaveln kommer att kunna stoppas. Det funkar liksom inte så, inte tillräckligt många BRYR sig. Jag vill förvisso ta hem alla hemlösa jag ser, Men inser att jag inte kan ta in alla. Kan ta kontakt med vett eller katthem eller så. men inte ta in. Jag kan bara göra det skönt för mina. Och se till att dem mår bra. Jag tror att man får jobba lite på individnivå. Jag gör vad jag kan för de i min närhet. Det är det jag kan göra.
17 jag förklarade nyss skillnaden. Men jag kan göra det igen. Hundar går att tjäna pengar på, utöver avel. Hästar går att tjäna pengar på, utöver avel. Och katter går inte att tjäna pengar på, utöver avel. Och jag såg en katt som bara en katt. Tills jag hämtade hem min. Det får mig att tänka annorlunda . Jo, men alla raskatter går inte i avel. Och ändå släpps de inte ut. Jo, jag tror egentligen att en bra lösning vore att bara sälja hittekatter tills dom helt enkelt är slut. Fast det tar lång tid. Men jag tror att det skulle fungera. För då har ingen nytta av att köpa den där katten på bondgården som man inte vet vilka föräldrar den har eller vad för sjukdommar som kan ligga i släkten. Som inte är varken kastrerad eller vaccinerad. Och visst kan jag försöka övertala människor i min närhet att köpa hittekatter. Men i slutändan väljer de själva. Och många av dom som bor i hus och har ett annat sätt att se på djur struntar i om katten är vaccinerad eller kastrerad. Tyvärr.
Varför måste man nödvändigtvis tjäna pengar på ett djur för att det ska vara värt mycket? Jag tjänar absolut inga pengar på min syster men jag skulle knappast värdera henne lägre än en duktig travhäst som kan springa in miljoner åt mig om jag skulle vilja det.
Det är just det som är själva problemet, att man måste kunna tjäna pengar på något för att det ska vara värt något. Det är ett liv och det är ovärderligt, oavsett hur mycket pengar man kan/inte kan tjäna på det.
Jag anser inte att man ska ha djur över huvud taget om man enbart har dem för att man kan tjäna pengar på dem.
Självklart kommer huskattaveln inte att stoppas. För det skulle vi som allra minst behöva ett juridiskt förbud eller iaf ett krav på kastrering av huskatter och vad skulle riksdagen basera ett sådant beslut på? Lagstiftning ska vara rationell och konsekvent. Man kan ställa krav på hur uppfödning ska gå till, men det är fullständigt absurt att man skulle gå in och detaljstyra vilka katter som får användas i avel (förutom det rent uppenbara att man inte får avla på sjuka katter då).
Raskattavel är liksom inte per automatik bättre bara för att man avlar renrasigt (vilket många uppfödare ändå inte gör pga. avelsbasvidgning osv.). Det som gör en uppfödning bra eller dåligt är ju hur den sköts.
Något som skulle kunna göra underverk är ju en lagstiftning som kräver att katter som går lösa ute (oavsett härstamning) ska vara kastrerade och ID-märkta. Shit vad mycket det skulle lösa.
TS, du skrev högre upp att du kan tänka dig att lägga ut pengarna på en hund för att det går att göra mer med en hund.
Men pengarna man lägger ut vid köpet handlar ju främst om djurens hälsa. Vad för tester man gjort för att förebygga sjukdom m.m. :)
(Även om många hundraser nu kostar mer än katter)
Och samma när man väljer om katten ska gå ute eller inte. Det är samma risker ute oavsett, och känns hemskt om det ska bli en kostnadsfråga. Pengar är bara pengar, det är kattens liv som borde vara avgörande.
Och ser man det som att en katt bara är en katt, så kanske inte katt är rätt djur att skaffa. Om man bara blir irriterad när den bli sjuk och bara ser det som en onödig kostnad.
Vad man än skaffar för katt idag så borde dom kosta minst 1000 kr oavsett. Bara för att alla katter skulle kunna vara vaccinerade, idmärkta, avmaskade och besiktade innan leverans.
23 De borde också kosta mins 1000 kronor för då är det inte så stor risk att de hamnar i fel händer, folk som ger dem fel mat och inte kan betala veterinär om det skulle hända något.
#19 Mycket mindre problem inom kattaveln om man jämför med hundar. Men visst finns raserna som egentligen inte borde avlas på kan man tycka.
Jag har träffat fler sjuka huskatter, men det betyder ju i sig ingenting :) Sjukdomar finns ju som bland alla katterna.
#20 Nu har jag raskatter som innekatter. Men det handlade aldrig om att de kostade pengar.
Nu är just min ras väldigt korthårig så många ggr skulle det inte passa att dom går ute själva. Men det hade inte spelat någon roll om det hade varit huskatter. Det hade inte spelat någon roll om katterna bara kostat 100 kr. Det är inte där jag avgör om jag vill hålla mina katter som innekatter eller inte :)
#24 Håller med. Ser ingen mening med att någon katt skulle kosta mindre :) Det är ändå ett liv som ska leva i 15-20 år.
Och folk kan lägga ut flera tusenlappar på en vallhund, gårdshund, etc. men inte en stallkatt? Det är väldigt konstigt, tycker jag. Det är ju båda arbetande djur.
Pytsan att man inte kan göra samma sak med katter som med hundar. Man får bara vara lite mer ihärdig och se till att katten har superkul! Håller själv på med baslydnad med sibben hemma eftersom jag inte har tillgång till inhägnad kattgård än. Här följer ett par ex. på vad man kan göra tillsammans med sin katt:
http://www.youtube.com/watch?v=gVQnqrsku3o
http://www.youtube.com/watch?v=WSioZDEIH68
Till ämnet så tycker jag att det i dagsläget inte går att bedriva seriös huskattsavel dels på grund av att huskattsuppfödare vanligtvis inte vet hur leden ser ut bakåt inkl avkommor och det bäddar för diverse defekter och sjukdomar. Om det skulle visa sig att det nu finns en huskattsuppfödare som har koll på både hanen och honans led inkl avkommorna i leden så återstår iaf den ekonomiska aspekten.
Som jag sagt i en annan tråd så krävs det att man förstår hur marknader fungerar. Ett företag som ger sig in på en övermättad marknad VET att det måsta plocka marknadsandelar från befintliga konkurrenter för att kunna sälja sina varor. Företagen med de mest ofördelaktiga varorna (i kundens ögon) ratas.
Det samma gäller husdjursuppfödning. Seriösa uppfödare drar ner på produktionen när tillgången överskrider efterfrågan. Vilka är det som puttas bort från marknaden och ratas vid överproduktion? Jo det är de minst attraktiva varorna, dvs hemlösa och katthemskatter.
Alla uppfödare och även köpare har ett ansvar att se till katternas bästa före sin egen egoism.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Man kan ta en kull på en huskatt, göra alla nödvändiga tester,vaccinera. avmaska ge bra mat och sälja till ett bra pris till ett hem som ska ha den som innekatt.
Men det är inte alltid så lätt att ha innekatter,en katt kan téx smita ut när man baxar in matkassarna,fönstret är öppet en springa och man trodde inte att katten skulle kunna ta sig ut där o.s.v.
Kommer katten ut ser man ingen skillnad på om någon har betalt flera tusen för den eller fått den gratis.Innekatter som kommer ut kan lätt bli rädda och gömma sig och bete sig som en skyggis.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Det handlar om att man inte struntar i att kastrera en katt bara för att den inte ser ut att må dåligt utav det, det är inte bara det som spelar in i att man ska kastrera en katt, finns massa andra faktorer som också spelar in..
Det handlar inte om att någon ska TÄNKA som jag, utan att ta till sig den fakta som faktiskt finns..att skriva på olika forum av olika slag och säga typ att alla katter inte behöver kastreras för att alla inte mår dåligt av det är otroligt fel..
Finns som sagt massa andra anledningar till att kastrera, inte bara att katten kan må dåligt utav det…
1. Du vet ej om katten mår dåligt
2. Risken för sjukdomar ökar
3. Katten kan smita ut och komma hem med kattungar
4. Katten kan smita ut och inte komma hem igen, vilket kan resultera i flera viltfödda kattungar som i sin tur fortsätter att föröka sig
5. Efter en sådan händelse kommer vid senare skede en helt kattkoloni med missbildade katter finnas
32# men snälla någon! Våran diskussion vi hade handlade inte om att man ska kastrera sin katt eller inte. Den handlade om att jag inte tror att alla katter mår väldigt dåligt av att vara fertila. Jag säger inte att man ändå som kattägare ska eller inte ska välja att kastrera den. Jag säger bara att jag inte tror att precis alla katter i hela världen mår dåligt av att vara fertila. Det har jag sagt hela tiden. Tvinga mig inte att förklara igen. Och läs vad jag skriver istället för att hitta på eget :-)
Vet att det finns många här som är mycket bättre på varför man ska kastrera, får se om någon utav dessa kan flika in med lite…
Jag ger upp. Du vill inte varken läsa eller förstå vad jag skriver. Därför lägger jag ner att svara i den här träden. Åtminstone på dina inlägg.
Nja, det är inte långt ifrån att du faktiskt säger det… Du tycker att om en fertil katt inte verkar må dåligt av att vara fertil, så behöver man inte kastrera. Fast saken är ju att bara för att en katt under ett par år verkar må bra som fertil, så betyder ju inte det att den inte kan komma att må sämre av det så småningom.
#35 Du tror att katter mår bra av att vara fertila istället för att kastreras. Läs då detta från www.kattstatus.se:
Släpp inte ut din katt förrän den är kastrerad och id-märkt.
Katten mår bättre av att kastreras. När man kastrerar en katt så slipper den könsdriften som är påfrestande för katten, och det gäller för både innekatter som utekatter. En hona som går ute fertil riskerar livmoderinflammation och upprepade dräktigheter under ca 15 års tid, vilket är oerhört påfrestande om honan ens överlever så länge. Hanar som är okastrerade går ofta ner sig, de hamnar i revirslagsmål och kan precis som honkatter börja urinmarkera. De som vill att deras katt ska ta möss och råttor tror ibland att katten jagar bättre om den hålls fertil, men sanningen är att kattens starka könsdrift istället gör att de jagar mindre, driften att hitta en partner att para sig med är starkare än jaktinstinkten. En kastrerad hona och hane blir både mer lugn och harmonisk, och oftast även mer kelig och benägen att ty sig till sin matte/husse. Den kommer också bättre överens med och accepterar lättare nya kattkompisar i hemmet. Både inne- och utekatter mår alltså bättre av att kastreras.
Dom som inte förstår hur man kan lägga ut flera tusen på en raskatt tror inte jag har koll på vad en raskatt faktiskt ÄR. Det är inte bara ett "fint papper".
Jag köpte min raskatt eftersom hennes föräldrar och deras föräldrar osv är TESTADE för diverse sjukdomar.. Sjukdomar som även huskatter kan ha.
Genom att lägga ut några tusenlappar på min kattunge kan jag känna mig säker på att allt har gjorts för att jag ska få en så frisk katt som möjligt (Man kan inte garantera till 100% men man kan förebygga).
Detta kan komma att spara mig eventuella pengar på veterinärvård i framtiden (Risken för sjukdommar är ju såklart större om inga tester på föräldradjuren har gjorts).. men FRAMFÖRALLT så vet jag att jag gjort allt för att förhindra att min katt ska behöva LIDA av någon sjukdom i framtiden. Pengar är bara pengar. Mina husdjurs välmående är ALLT.
Eftersom vi människor lagt oss i katternas sätt att leva och föröka sig på tycker jag det är etiskt rätt att faktiskt se till att vi gör det på ett så bra sätt som möjligt också - dvs att göra nödvändiga tester osv för att säkerställa en så frisk individ som möjligt.. Det är vi skyldiga dom.
Det kostar att föda upp katter som ska genomgå alla dessa tester. Det du betalar för en raskatt är kostnaden för att föda upp den.. Det är väldigt sällan uppfödaren går plus i ekonomin.
DET är vad raskatt är för mig. Förstår inte hur någon kan tycka att det är en onödig investering.
Jag har en huskatt och en raskatt. Som individer är min huskatt för mig värd precis lika mycket som min raskatt!
Däremot vet jag att mer pengar har lagts ut på min raskatt, tester återigen, och då har hon ju självklart ett högre värde om man enbart ska se förebyggande pengamässigt.
Däremot skulle jag inte tveka att lägga ut exakt samma summa och mer på min huskatt om hon skulle behöva veterinärvård.
Dock vill man vill ju såklart att djuren alltid ska vara friska och må bra. Jag vill självklart inte att dom ska bli sjuka.. Vem vill det? Så helst skippar jag ju veterinärbesök pga sjukdomar. Detta har jag förebyggt genom att köpa en testad raskatt.
Mina katter är innekatter.
Jag vill inte släppa ut min huskatt. - Jag vill inte riskera att hon blir skadad.
Jag vill inte släppa ut min raskatt. - Jag vill inte riskera att hon blir skadad.
I den frågan betyder inköpskostander INGENTING.
#6 Jag förstår inte ditt resonemang om att en katt som skaffas för att hålla ordning i stallet (jaga råttor och möss) inte skulle vara värd en tusenlapp kastrerad, vaccinerad och avmaskad. Hur stort är inte värdet av det katten räddar genom att hålla gnagare/ohyra borta från stallets inventarier? Det torde vara tiofalt större värden.
Det är ju dessutom så att en kastrerad katt fokuserar på att jaga råttor och inte 'mus'.
Medarbetare Hittekatter iFokus
42 jag känner människor som tänker så. Jag tänker inte så. Jag bor i lägenhet.
Jag tvivlar inte på att det du skriver stämmer, men har du försökt att resonera med dem som säger/tänker så i de termer jag nämner? Ren och skär ekonomi alltså? De flesta brukar vara mottagliga om de förstår att de kommer att få mer glädje av kattens jagande om den jagar rätt sak.
44 , jag har försökt resonera med en del. Men då min dator är trasig så är jag inne via mobilen. Och länkarna ni lägger upp fungerar inte i min mobil :-/. Men jag behöver mer grund att stå på för att kunna ta tag i ämnet på det sättet om du förstår vad jag menar? :-)
Ja om man ska envisas med att det är på ett visst sätt så bör man ha grund för att det är så.. Annars kan ju alla människor hitta på sina egna grejer som stämmer om alla djur hit o dit..finns anledning till varför det finns människor som forskar osv, just för att vi ska kunna veta hur det faktiskt är..
Det är ingen som har sagt att du inte får ha din egna åsikt.
#46 Jag har inte skickat några länkar, bara text. Att resonera med folk i ekonomiska termer fallerar mycket sällan.
49# Ja om den man diskuterar med inte lever på bidrag eller så. Det finns ju folk som tror att det praktiskt taget är gratis att ha djur.
49# att det bara kostar att köpa in djuret. Så jag menar .
Om du lever på bidrag och har ett stall där du håller katt för att skydda din egendom så är det väl ännu mer väsentligt att katten gör sitt jobb och inte jagar efter det motsatta könet istället för att jaga gnagare? Då får man väl låta bli några paket cigaretter, påsar chips och en eller annan öl för att finansiera kastreringen av katten. För det är påfallande ofta det finns pengar just tilll det där onödiga till dig själv, men inte till det nödvändiga för katten. Därmed inte sagt att alla bidragsberoende lever på cigaretter etc.
52# javisst, jag har inte sagt att man inte ska kastrera utekatter. Det tycker absolut att man ska. Och de flesta jag känner som har utekatter har kastrerat dom.
# 52 Du har så rätt så!
Även innekatter ska kastreras. Det är inte ovanligt att de lyckas smita ut, framförallt om de är brunstiga. Vips så har man gjort sig skyldig till att det finns ytterligare 4-6 ungar som ska ha goda hem i framtiden. Dessutom mår katten bättre som kastrat. Och som ägare slipper du alla problem som är relaterade till en fertil katt.
Toxics, du skriver att alla katter inte mår dåligt av att vara fertila och att man då inte skall kastrera i "onödan". Nu är det ju så att katter sällan visar att de mår dåligt, så om man inte har övernaturliga förmågor som kan avgöra om en katt mår dåligt eller inte gör man nog bäst i att inte chansa med katten, utan låta kastrera den.
Sen finns det ju fler nackdelar med att vara fertil också, utöver att det de facto ÄR stressande för katten. Och det är bl a inflammationer och tumörer som katter kan få av tomma löp.
Sen blir jag bara helt beklämd av att höra att en katt måste dra in pengar till sin ägare för att få ett egenvärde. Om man förväntar sig så att dra in pengar på sitt djur så har man nog inte de rätta känslorna för att ha ett djur. Så anser jag.
Jag älskar min katt för den hon är och är inte det minsta intresserad av att tjäna pengar på henne. Jag gav själv flera tusen för henne och för det fick jag bl a vetskapen av att hon inte bär på några allvarliga sjukdomar och det är mycket värt för mig (och för katten i slutändan). Det är det som är fördelen med att köpa raskatt.
Jag kan dra det exemplet för en av de katter jag vet som är okastrerad och innekatt. Hon är nu 10 år. Mår jättebra. Hon visar inga symptom på att hon skulle må dåligt. Och ja, katter visar tydligen inte när de mår dåligt. Men då kan man inte veta att de mår dåligt heller. Och jag tycker då, att som i det här fallet där katten mår jättebra. Finns det ingen anledning att kastrera henne. Dessutom när hon börjar bli äldre. Jag längtar tills jag kan öppna länkarna och läsa själv. För just nu måste ni ju förstå mitt läge. Där ni bara är random människor med åsikter. Absolut inget illa menat! Men som sagt. Jag längtar tills jag får läsa faktan och få det ni skriver bekräftat .

#57 Hur tror du att katten kommer att må den dagen den får livmodersinflamation och måste akut opereras.Jag föredrar att kastrera en frisk katt en vardag än en sjuk katt akut en helg.
58# javisst. Som alla andra djur och människor om de får den sjukdomen.
59# Och hur stora tror du oddsen är att du både får en katt som INTE blir stressad av löpet (tvivlar på att det ens finns sådana katter) OCH inte drabbas av limoderinflammation?
Onödigt att ta den risken. Bättre kastrera på en gång.
60, ja men som sagt. Det är du som säger att det är så. Jag kan inte se faktat än.
Privata diskussioner är lämpligt att fortsätta just privat. Inget som behöver tas öppet i en tråd!
Och tänk på tonen.
#62 Djuren är gjorda för att föröka sig. Tomma löp innebär en ökad risk för livmoderinflammation.
Prata med en veterinär så kan det säkert förklara detta vidare.
Detta är en stor risk bland kaniner t.ex som brunstar ofta och att det aldrig blir något. Det är väldigt vanligt med livmoderinflammation när kaninhonorna blir äldre. Tomma löp är helt enkelt inte bra.
Det tar mycket mer energi att vara fertil också. Jag vet en som har en katt som är runt 10 år nu och som är fertil. Vid första kollen verkar hon ju må bra förstås. Men hon har svårt att hålla vikten.
Sen går det säkert diskutera om katten mår bra av detta. Jag tänker stress och att det tar mycket energi att vara fertil.
Och en katt kan ju leva 15-20 år och man vet ju aldrig när det kan dyka upp problem som livmoderinflammation och något som kan bli väldigt akut. Man minskar ju även risken för juvertumörer vid kastrering och det är ju inte heller helt fel. Jag ser det som ett förebyggande ingrepp som gör att katten kan ta det lugnt, samtidigt som man minskar risken för sjukdomar och garanterar att katten inte kommer bli dräktig :) Och det känns bättre att göra ingreppet medans katten är ung och inte vänta på att det eventuellt händer en olycka. Antingen sjukdom eller dräktighet.
Men visst finns det säkert katter som löper sällan som inte behöver bli särskilt påverkade på det sättet att dom mår dåligt.
62# En snabb sökning på google och du har faktat.
64# lite så jag tänker. Det finns säkert katter som inte anis speciellt påverkade. Även om de flesta blir det. 65# min mobil går för långsamt för det. Kanske går om ett par veckor när jag har Wifi.
#66 Jo men även om dom inte påverkas psykiskt så ökar risken för sjukdomar ändå. Och risken finns alltid att dom kommer börja må dåligt också. Och jag kanske är en sån som oroar mig för mycket ibland, men många djur döljer ju ganska bra när dom mår dåligt.
Det finns många fördelar med kastrering. Enda nackdelen är att alla operationer innebär en viss risk.
Ursäkta, har väl ingenting att göra i denna tråd antar jag (att vissa kommer tycka) då jag själv aldrig ägt en raskatt… Ska även tillägga att jag haft katter som parat sig till 3 kullar, (bondkatter alltså) men inte har det blivit sämre individer för det. Men antar att jag nu blir ratad och världens sämsta möjliga kattägare. Därför håller jag med dig Jenny, jag tror inte att det går att stoppa denna avel.. Nu om vi håller oss till Jennys trådstartande ämne till viss del, så är det här som man har som krav i utställningsvärlden, att få ställa ut en huskatt ska den vara steriliserad. Vilket jag anser som bra för att förebygga förökningen av dessa individer som verkar vara högst oönskade i människors ögon. Dock så kan jag tycka dessa krav generar lite dubbelmoral i sammanhanget, att man vill ha dessa "oönskade" individer bland renrasiga katter som antagligen har en högre status i de sammanhangen.
Annso: Du argumenterar mot något som du själv vinklar skevare än jag trodde var möjligt. Nu vet inte jag vad ni har diskuterat i annat forum än här. Det är väl klart att en katt kan må bra likaså att den kan må dåligt kasterad eller ej. Och jag har svårt att säga om människan har med sitt intellekt möjlighet att avgöra djurs hälsa eller inte. Självklart ser man ju om sitt djur mår dåligt, eftersom vi uppenbarligen uppsöker veterinär emellanåt men om det gäller en psykisk ohälsa, ser vi det som människor då? Hur yttrar sig ohälsa p g a fertilitet? Är det evidensbaserad forskning som ligger till grund för er fakta?
Hundar tas även upp och som hundägare kan jag tycka att moralen skiljer sig lite åt hund och kattvärlden emellan… En blandras som man kritiserar är värre än kritisera någons barn (typ). Det sägs att blandraser är friskare än renraser (den faktan har jag aldrig fått presenterad för mig i evidensbaserad form) men varför skulle det då inte kunna vara likadant med huskatter? Vet i andra trådar där man hävdat att huskatter har i regel mer sjukdom än renrasiga.. I hundvärlden tydligen som sagt tvärt om… Tycker jag är mycket märkligt…
Personligen är jag utav sådan karaktär att jag inte gör skillnad på ras eller icke ras. Jag kan mycket väl tänka mig att äga en blandras eller huskatt.. Men som Jenny säger är jag mer villig att betala mer för en hund än katt i det långa loppet för att hunden har ett bredare användningsområde i stort. Självklart beror ju detta på vad man ska ha katten till och personliga värderingar som ligger till grund för människors handlande, vare sig vissa personer vill acceptera det eller inte. Alla måste få ha sin åsikt och vad är det som är rätt eller fel?
*redigerat bort påhopp*
#68 Klart att katterna inte blivit sämre individer för det.
Det är för huskatternas skull man önskar att dom skulle få samma vård som raskatter om det ska avlas på dom. Hälsotester, och sen vaccinera m.m :)
Vem har sagt att katterna är oönskade? Det föds däremot många oönskade kattungar till världen. Många huskatter i en marknad som redan är mer än mättad. Vilket drabbar just huskatterna och alla hemlösa.
Angående hundars hälsa så kan vissa kombinationer mellan två olika renrasiga innebära en friskare avkomma. Det gäller dock enbart första generationen som jag fattat det. Det är ju inte riktigt lika kontrollerat som på huskatter där det inte finns någon bakgrund.
Sen beror säkert mycket på vad man korsar.
68# jag bugar och bockar och kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag kanske bara är väldigt dålig på att förklara saker. För jag fattar precis vad du menar. Samtidigt som jag inte fattar mig själv när jag läser mina inlägg. :-) Men tack! Du har gjort min dag :-)
"Självklart beror ju detta på vad man ska ha katten till"
Skrev emelie__88
Mina 5 katter har jag till sällskkap. Kan man använda dem till något annat än möjligtvis att fånga en och annan gnagare?
66# Men du skriver i inlägg 10 : "Jag tycker att om man har en katt som inte mår dåligt av att inte vara kastrerad och den är innekatt ___så finns det ingen anledning att kastrera den.__"
Om du INTE har all fakta och skyller på segt Internet, hur kan du sitta och påstå en massa saker? I diskussioner är det en fördel om man har källor på det man använder som argument.. inte bara "jag tycker så". Många andra har presenterat sina källor men du sitter ändå och håller fast vid något som du bara "tycker"? Varför ens ge dig in i diskusion när du inte kan kolla upp det som presenteras för dig?
73# tack för att du kunde förtydliga det jag försökt få fram mycket bättre !!
Jag skriver mitt sista inlägg nu och förtydligar ännu en gång att det inte är någon som inte får ha en egen åsikt, för så kommer det alltid vara men som 73# säger så kan man inte tro att man ska ha "rätt" genom en åsikt som man bara tycker när det finns källor som man faktiskt kan uppge som bevisar motsatsen..
Vi vet alla att det blir känsligt när det handlar om våra älskade djur så jag kan väl inte tycka att sånna här samtal är speciellt ovanliga..
Sen att det blir extra känsligt när folk känner varandra osv är väl inte heller så konstigt..
Annars en intressant tråd som startades och vi får väl hoppas att alla lärde sig någonting..
73 # om du läser mitt exempel på katten som jag inte tycker behöver kastreras så var det inlägget du skrev nu onödigt. Jag skrev att om det är en katt som INTE MÅR DÅLIGT så finns det ingen anledning. Om man sen som kattägare är orolig eller inte vill ta risken så ska man självklart kastrera.
Låser tråden med tanke på stämningen.
Vill man diskutera själva avelfrågan finns det den här tråden
Jag tolererar inte att man rör upp folk till max och sedan tonar ner sitt snack som om ingenting hade diskuterats.. Och vadå lärt oss något, vad, vem och hur? Ska jag lära mig av din kunskap och bildning när du inte ens har lämnat någon konkret källhänvisning till argumenten.. Och lära sig något av diksussionen ifråga behöver inte jag i allafall, men det finns ju uppenbarligen andra som känner att de lärt sig av detta.
#68 Måste bara fråga; var i den här tråden är det någon som säger att de tycker huskatter är mindre värda än raskatter? Du har nog missuppfattat hela diskutionen.
Anledningen till att folk vill stoppa avel på huskatter är inte för att de tycker de är sämre individer på något sätt eller att raskatter skulle vara bättre katter. Tvärt om är det nog väldigt många här inne som äger huskatter och som dessutom jobbar mycket hårt för att hjälpa hemlösa och utsatta katter.
Det är svårt att höja kattens status med alla dessa BYB:s som massproducerar kattungar som de sen skyfflar iväg till precis vem som helst som i sin tur tar kull efter kull å sin katt. Det finns på tok för många katter och det finns inte hem till hälften av dem, de har blivit en "slit-och-släng vara". Därför måste huskattsaveln upphöra, inte för att huskatter på något vis skulle vara mindre värda.