Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 942 ggr
Swadika
1

En massa kattfrågor

Jag kommer snart (eller snart och snart, något/några år) skaffa en katt. Men jag har såklart miljoner med frågor, och tänkte att jag samlar alla i en tråd istället för att fråga i alla andra trådar som finns just nu.

• Jag funderar på en Norsk skogkatt, älskar den rasen, vi hade två Skogisar när jag växte upp och älskade dem. **Men jag har hört att man "ska" ha två katter för de trvis bäst då. Stämmer detta?
    **

• Om det stämmer skulle jag också vilja ha en huskatt, för det finns så många som behöver hem. Men jag har också hört att om man har hund bör man ha en kattunge (vet inte heller om detta stämmer?) Men visst finns det vissa katthem som man kan köpa kattungar ifrån? Från katter som de fått in som är dräktiga?

• Foderdjungeln är ju inte det lättaste. Mjau blötfoder verkar alla rekomendera. Men vad ska man ha för torrfoder? Jag vill ha ett närproducerat som inte stinker. Var hemma hos en som hade Carnia Lynx och det stank verkligen. Men vill ha något som är lika bra. **Så tips på torrfoder?

**

• Vad ska man ha hemma när katten kommer? Stämmer denna lista? eller är det något som man inte behöver, eller är det något som inte står på listan men som man behöver? 

• Min kompis säger att det är elakt att ha katter inomhus, vilket jag kan tycka också om man har möjlighet att ha utekatter. Men jag kommer bo mitt i stan. **Men räcker det för katterna att komma ut i sele någon gång per dag?  

**

• Tips på hemsidor där man kan köpa tillbehör?

• Försäkring, vilken är bäst? Jag har folksam till hunden, men ska man ha samma till katt, är det skillnad på försäkring för ras- och huskatt?

• Hur länge kan man lämna en katt ensam? Jag kommer nämligen kunna ta med mig hunden till jobbet, men katter är inte tillåtna att ta med sig (dvs om jag jobbar där då)

• Hur mycket fäller en katt?

Och så sista frågan just nu :P Någon som vet någon Norsk skogkatt's uppfödare i Norrköpings- området

Det kommer säkert en massa mer frågor senare, hoppas det inte blev allt för krångligt för er med alla frågor :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Emma--]
1
  • Jag funderar på en Norsk skogkatt, älskar den rasen, vi hade två Skogisar när jag växte upp och älskade dem. Men jag har hört att man "ska" ha två katter för de trvis bäst då. Stämmer detta?

Jag tycker det är bra om man skaffar två katter. Speciellt som kattungar får dom ut så mycket från varandra. Katter är ändå väldigt sociala djur. :)

• Om det stämmer skulle jag också vilja ha en huskatt, för det finns så många som behöver hem. Men jag har också hört att om man har hund bör man ha en kattunge (vet inte heller om detta stämmer?) Men visst finns det vissa katthem som man kan köpa kattungar ifrån? Från katter som de fått in som är dräktiga?

Kattungar finns det ju lite då och då. Nu under vintern brukar det väl dock vara mer vuxna tycker jag det verkar som.

• Foderdjungeln är ju inte det lättaste. Mjau blötfoder verkar alla rekomendera. Men vad ska man ha för torrfoder? Jag vill ha ett närproducerat som inte stinker. Var hemma hos en som hade Carnia Lynx och det stank verkligen. Men vill ha något som är lika bra. Så tips på torrfoder?

Jag har haft orijen. Det negativa är väl främst att det är fisk i det. Nu använder jag eukanuba och tycker det funkar bra. Och det i kombination med mjau blötmat. Om du använder sökfunktionen kan du säkert hitta flera trådar om just mat.

• Vad ska man ha hemma när katten kommer? Stämmer denna lista? eller är det något som man inte behöver, eller är det något som inte står på listan men som man behöver?

Verkar vara en helt ok lista. Men en massa olika produkter om katten kissar fel kan vara lite onödigt. Jag har dock alltid piss off hemma för tycker det funkar bra och luktar gott :) Men kan lika gärna använda ättiksprit t.ex.

• Min kompis säger att det är elakt att ha katter inomhus, vilket jag kan tycka också om man har möjlighet att ha utekatter. Men jag kommer bo mitt i stan. Men räcker det för katterna att komma ut i sele någon gång per dag?

Nu tycker jag inte det är elakt att ha katter inne, för då skulle jag inte ha innekatter :P Selepromenader kan vara jätteroligt för dig och katten :) Dock det man kan få räkna med är att katten kommer vilja ut och det finns de som fått problem med att katten sitter och mjauar vid dörren. Har du balkong skulle jag rekommendera att sätta nät där :)

• Hur länge kan man lämna en katt ensam? Jag kommer nämligen kunna ta med mig hunden till jobbet, men katter är inte tillåtna att ta med sig (dvs om jag jobbar där då)
    Tycker det kan vara bra att inte åka iväg på heltid första dagen man har katten hemma. Men skaffar man dessutom två katter blir dom ju aldrig helt ensamma. 
    Om jag är borta på dagarna brukar jag försöka se till att vara hemma kvällen så inte katterna ska vara ensamma hela dagarna.

• Hur mycket fäller en katt. Olika från katt till katt.

Afturelding
0

Innekatter i synnerhet brukar trivs bäst i par, speciellt ungkatter.

Jag tror att de flesta katthem har kattungar till och från, det kan ju komma in honor med redan födda ungar också. Dock vet jag väll inte om det är bättre för hunden. Det beror nog mest på hur din hund är. Mina föräldrars hundar är väldigt jaktlystna, men det fungerar bra med våran ungkatt eftersom att han är stor nog att kunna säga ifrån ordentligt. Egentligen är det väll bättre att skaffa katt först och sen en valp, det är u inte katterna som jagar hunden för det mesta ;)

Vi ger knappt våra katter torrfoder så det får någon annan svara på :)

Listan är väll helt okej, skulle jag säga. Man kan aldrig köpa för mycket saker till sin katt dock ;)

Det är inte elakt att ha innekatter så länge du märker att de trivs och du kan aktivera dem. Våra katter tycker inte om snö alls, så på vinterhalvåret är de bara inne. Har du två katter så kan de aktivera varandra, och du kan hjälpa till med leksaker osv. Givetvis ska du även kastrera dem om de inte är tänkta att gå i avel.

Zooplus gillar jag, den svenska sidan har inte samma utbud som .dk eller .com.

Vi har Agria, och trivs med dem. Men det beror ju mycket på vad du vill ha i försäkringen.

Har du två katter så kan de vara ensamma ganska länge, bara de har mat och vatten och rena lådor.

Hur mycket de fäller beror helt på vilken päls de har. Vår semilånghåriga fäller knappt alls, och lilltjejen har inte riktigt börjat fälla än eftersom att hon vara är 14½ vecka.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Swadika
0

Tack för bra och utvecklande svar :)

#2 Vilken ra hemsida, den ska jag komma ihåg. Har försökt leta efter någon liknande med haft svårt att hitta någon.

#3 Då katterna kommer bli större än hunden så hoppas jag att de kan försvara sig ;) Alla säger olika, vissa säger att man ska ha hund först, andra katt. Så jag valde att lyssna på dem som säger att man ska ha hund först, för att hunden kan jag i stort sett köpa nu, och katten måste jag vänta tills jag får egen lägenhet.

Det var någon mer fråga jag tänkte på men kan nu för allt i världen inte komma på den-

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Afturelding
0

#4 Ja, det beror ju som sagt på vilken hund man planerar att skaffa också :) En stor hund är ju inte riktigt lika försiktig som en liten hund, så att säga. Helt enkelt för att stora hundar oftast inte vet hur stora de faktiskt är. Och då kan det ju vara bra om katten är i någorlunda samma storlek när hunden är valp.  Men det ska nog gå bra om det är en liten hund som inte är för jaktlysten skulle jag tro!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Swadika
0

Det är en chihuahua, så jaktlysten är nog inte så stor :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns