Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3503 ggr
ElinaPersson
0

Frågor om avtalen

Hejsan! Det kunde inte undgå mig att mina småkillar växer utav bara farten och snart ställs inom juniorklassen (11) och kastrering börjar komma på tal. I mina avtal med uppfödaren (samma uppfödare) så står det med att katterna ska kastreras samt att uppfödaren kan utvärdera dom för att använda till eventuell kull. Det vill säga vi prata om att hålla dom fertila för att se om hon hade en lämplig hona och om mina hanar var lämpliga. Jag undrar ju dock lite nu efter att ha läst på SKKs hemsida om just köpeavtal, kan hon verkligen tvinga mig att kastrera? Vad har man mer för rättigheter när man köper katt? Kan man bli betalningsskylig till uppfödaren om man använder katterna i egen avel? Om detta står i kontraktet? Med vänliga hälsningar, Elina Persson

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

jbe
0

Ingen aning, men vill läsa vilka svar du får.

Jag skulle tro att ingen kan tvinga dig att kastrera ditt djur som juridiskt betraktas som din egendom. Men jag vet egentligen inte hur bindande ditt säljavtal är.

[silkesnosen]
2

Nej jag tror inte att man kan tvinga någon, men om katten har en defekt eller liknande så är det ju olyckligt att avla vidare, så av annsvar för rasen så bör man ju följa avtalet. Jag anser ju att det viktigaste är att föra ett samtal med uppfödaren, en god relation med denne har man ju stor nytta av genom sitt kattliv.

MonicaLagerquist
6

Är ni båda registeradeuppfödare och  ni båda har skrivit på ett avtal så gäller det som står på avtalet.

Är du inte uppfödare så är avtalet inte giltigt men för min del skule jag inte gå emot uppfödaren utan lära mig läxan att inte skriva på ett avtal som jag inte kan/tänker följa.

Man börjar ju inte sin uppfödare/utställningskarriär på något bra sett om man börjar med att bryta ingångna avtal.

Då får man svårt att kalla sig seriös och svårt med förtroendet inför andra kattuppfödare.(sen tycker jag som uppfödare att avtalet är orimligt och skulle för min del aldrig tvinga/lura någon att skriva på ett sånt avtal men det är en annan historia.)

Stolt ägare till tre La permer

Mona22
0

Håller med monica.

AgnetaB
0

Håller också med Monica!!

Fridaybrew
7

Rätt enkelt inget avel=konsumentköplagen ger dig stöd att göra vad du vill med katten typ.

Tar du kull så är du inte längre "privatperson" utan näringsidkare och då gäller inte konsumentköplagen dvs avtalet styr ALLT, oavsett hur löjligt det är så är det avtalet som gäller. Står det att du ska ha blå tapeter med gula gardiner i kattens egna rum ja då ska katten ha ett eget rum med just blå tapeter och gula gardiner. Annars är det avtalsbrott.

Det räcker dessutom med att fundera på att avla för att man inte längre ska ingå under konsumentköplagen.

Jag har funderat just kring den här problematiken och funderat på om man ska ta 1000-3000 kr extra eller mer för kattungarna för att sen betala tillbaka vid framtida kastration. Så slipper man fundera kring det hela som uppfödare.

Tycker för övrigt att det är vilseledande att inte vara fullkomligt ärlig gentemot uppfödaren från start så rätt avtal skrivs.

/Fridaybrew

Silvestris
3

Om du inte är uppfödare är avtalet inte bindande, men ni har ju en överenskommelse och sådana hedrar man oavsett vad lagen säger. Om du bryter överenskommelsen kan du nog få det svårt att köpa raskatt i framtiden för sådant sprids som en löpeld och få vill sälja kattungar till människor som visat att de inte är att lita på.

Är du sugen på att själv avla på katterna gör du bäst i att försöka omförhandla med uppfödaren.

ElinaPersson
0

#2 Katterna har inga defekter men är köpta som sällskap, det vi skrev om avel var utifall HON ville använda till 1 kull, men detta är inget måste då uppfödaren själv inte sålt dom som foder..

#3 Tanken är inte att avla på dom, frågan jag undra över var om hon verkligen kan tvinga mig att kastrera dom om jag ändå inte avlar? Visst låter det väldigt dumt och kastrering är något jag säkerligen kommer göra, det var mest tankar Tungan ute

Skulle aldrig göra mig osams med min uppfödare, hon är en otroligt bra person och jag har intresse av avel framöver och då vill jag inte ha osämja med någon Flört

#6 Jaså såpass? Så avtalet blir egentligen bara gällande OM jag bryter det? i princip?

Har hört att det är fler som går i samma tankebanor som du för att få dom kastrerade, men många kastrerar dom ju tyvärr vid 12 veckors ålder vilket jag tycker är på tok för tidigt Obestämd

#7 Absolut, men jag ville höra hur det egentligen är! Har inga planer på att avla på dom men de vore kul om uppfödaren ville ta 1 kull med nån av dom Glad avelsplaner finns för framtiden men då blir det att köpa en hona…

annzoo
0

#8 att hålla bengalhanar någon längre tid tror jag inte du är sugen på då bengalhanar oftast börja strila vid könsmognaden. Vet flera som har börjat strilat vid 6-7månaders ålder. Få bengaler håller sig helt kissfria..

Om uppfödaren vill använda en av hanarna till egen avel och du kan tänka dig hålla hanen fertil ska hen dessutom betala parningsavgift + ev språng till dig är iaf min åsikt. Eftersom katten inte är en foderkatt

ElinaPersson
0

#9 Både Kenais pappa och Milos pappa är helt strilfria… Båda går tillsammans med andra katter…  Så tror mycket väl det är möjligt Tungan ute

Ja alltså, jag fråga henne också angående pengar isåfall men hon sa nej eftersom jag inte har köpt den till avel och då inte har rätt till några pengar… Min "betalning" skulle vara att dom isåfall hinner växa på sig lite mer, bredda kinderna osv..

MonicaLagerquist
6

Varför skulle du skänka uppfödaren ett antal tusenlappar?Aldrig att jag som uppfödare skulle komma på tanken att låna en såld kattunge utan att betala bruklig avgift.

ElinaPersson
0

#11 Jag ställde mig också den frågan… Jag tror iof inte det kommer bli någon parning men jag vill ju heller inte säga emot och kräva pengar?

MonicaLagerquist
6

#12 Självklart ska du ha bruklig ersättning om hon ska låna någon till avel.Hon ska vara glad över att hon får möjligheten att låna tillbaka något.Alternativet hade ju varit att hon behållt hankatterna hemma och använt dem och sedan sålt dem.Verkar vara en sniken uppfödare.

annzoo
3

#9 #12 vill hon ha en kull får hon betala! Snålt av uppfödaren att säga att betalningen skulle bli att katterna skulle växa på sig, bredda kinder mm..vem betalar ev nerkissade saker mm? Men isf om du ändå skulle gå med på att låna ut hanen gratis till uppfödaren (jag skulle stenvägra och kastrerat) så kontra med att hen ska betala alla avelstester innan parningen dvs båda föräldrarna ska vara PK-def testad samt HCM skannade + alla papper på att hanen är godkänd tex navelbråcksfrihetsintyg, ev avelsgodkänning samt testikelintyg ska uppfödaren betala. Du ska inte behöva lägga ut ett öre. Om hon lånar den gratis bör det väl innebära att katten får avlas på och du också får använda den?.

Skriv isf tydliga avtal vad som gäller innan parning!

Mona22
4

du ska inte låna ut dina katter utan ersättning. har du betalat fullpris och det inte är några foderkatter så kan inte uppfödaren kräva det av dig. Tycker det låter helt sanslöst att du ska låna ut dina katter gratis!

ElinaPersson
0

#13 Hennes tanke är ju inte att spara dom, utan tanken var väll att hon skulle få utvärdera dom till eventuellt 1 kull.. Vill tillägga att hon ÄVEN sa att det såklart inte är något måste och börjar dom strila så ska jag ju såklart inte behöva hålla dom okastrerade…

Hon är definitivt inte sniken men just nu känner jag lite att jag inte riktigt har äganderätt på katterna eftersom jag inte själv kan bestämma om kastrering osv…

#14 Hon var mycket tydlig med att jag INTE skulle behöva ha dom okastrerade om dom strilade…. Jag kanske har framhävt det som ett tvång från uppfödaren men så är inte läget, men visst tycker man att jag borde få någon typ av betalning om hon faktiskt får använda MINA katter till avel, oavsett om dom är köpta som avelskatt eller inte… Men ja, det är hon som kommer få betala alla tester osv, därav är jag mycket osäker på att hon kommer använda någon av dom Tungan ute

#15 Det är inget tvång från uppfödaren, men det var "betalningen" när jag ifrågasatte vad jag isåfall får…

Mona22
1

Vad för betalning får du? du får se dina katter växa upp, men det får mina kattungeköpare med utan att jag ska få en gratis kull på dem.

ElinaPersson
0

#17 Jag skulle inte få någon betalning eftersom jag inte köpt dom som avelskatter… Det vill säga det är inte hon som lånar min "avelshane".. Det jag skulle få ut av det är att dom skulle få växa till sig mera som fertila samt ställas längre som fertila.

Annso_
5

Men även om du inte köpt den som avelskatt så BLIR den ju en avelskatt så fort han träffar sin första hona..Jag skulle ALDRIG låna ut min hankatt gratis bara för att den personen är uppfödaren..

Du får ursäkta mig nu men eftersom du inte riktigt har koll på läget så låter det faktiskt som att din uppfödare försöker lura dig upp till månen =/ Kan lova att din uppfödare aldrig skulle låna ut en avelshane gratis,.förstår inte vad det är för trams hen håller på med..

Mona22
4

SPElar ingen roll om du köpt dem till avel eller ej. Hen funderar på att avla på dina katter. DEt har hen ingen rättighet till. Hen lånar ju din katt! ALdrig att jag skulle få för mig att "kräva" att få låna en av min kattungeköpares katt utan att betala för det. DE har köpt den från mig och det är deras katt. OM du vill ha dina katter fertila och ställa ut har väl inget med hennes avel att göra. DEt är ju du som får stå ut med ev kisseri. TYcker det känns orimligt att hen ska använda din katt utan att du får något för det.

ElinaPersson
0

#19 För mig kändes de bara roligt om hon ville använda 1 av dom och så får jag se avkommorna, hade inte haft problem med om köparna velat träffa pappakatt eller haft kontakt heller… Men ja, jag är nog lite för snäll isåfall Tungan ute

Nej det skulle hon inte, knappt så hon lånar ut iallafall här inom Sverige samt säljer avelskatter inom Sverige…

#20 Ja jo, jag får kolla hur hon hade tänkt, alltså om hon ville använda någon och isåfall ställa kraven… Göra upp ett avtal isånafall..

I avtalet står det "Katten säljes som "kastrat" och skall kastreras v. 6 mån eller enligt nedan. Katten får endast omplaceras kastrerad. Uppfödaren har rätt till en fri parning, om katten kan hållas fertil tillräckligt länge. Ingen avelsrätt för köparen." Tillräckligt länge betyder då alltså tills dess att jag kan hålla den utan att den strilar…

MonicaLagerquist
2

#21 Det där avtalet tycker jag inte är giltigt.En uppfödare får inte skriva ett avtal som är ofördelaktigt för en köpare och det är det där avtalet.

ElinaPersson
0

#22 Det blir ju i princip ett fodervärdsavtal om man tänker efter, förutom att hon slipper ALLA kostnader och sen dessutom kan gå + på katten… Hmm jadu… Vet inte vad jag ska säga Rynkar på näsan vill inte göra mig osams…

MonicaLagerquist
2

Åk och kastrera dina katter omgående.

Mona22
2

väldigt fult gjort !! I princip är det en fodervärdskatt trots att du köpt hela och du får stå för alla tester. Det där är helt fel!! Hon tjänar ju på det förutom att hon sålt katten slipper hon betala för lån och tester. RIktigt tråkig situation du hamnat i :(

Silvestris
1

Ja, det är onekligen ett tråkigt avtal. Äta kakan och ha den kvar för uppfödaren vilket inte är schysst. Det liknar ju ett halvfodervärdsavtal förutom att man då inte betalar full köpesumma.

Trist.

ElinaPersson
2

#24 Måste vänta in lite pengar, men tanken är att dom ska kastreras i slutet av januari…

#25 Hur vet du att jag får stå för alla tester?? Det skulle jag aldrig göra…

#26 Jag får kastrera dom helt enkelt Flört

Silvestris
0

Ja, det tycker jag.

ElinaPersson
0

Då jag har fått svar på allting så önskar jag plocka bort den här tråden då jag inte vill riskera att uppfödare/någon annan som vet vem jag är läser….

AgnetaB
0
ElinaPersson
0

Någon som kunde göra det? om det går att ta bort en tråd dvs Tungan ute

Kryddis
8

Jag tycker faktiskt att tråden gott kan vara kvar och öppen om nu uppfödaren hittar hit och vill ge sin sida kring frågeställningen.

Du startar en tråd med ditt eget namn som nick samt att du i din profil skriver katternas fullständiga namn och från vilken uppfödare de är. Även om du inte hade skrivit ut alla denna info så hade det räckt med en enkel googlesökning på ditt namn och den rasen du har för att hitt uppfödaren. Du hade kunnat startat en rent hypotetisk tråd kring frågeställningen utan att avslöja för mycket om du bara hade tänkt efter lite före och ansträngt dig lite. Det valde du att inte göra. Då får man faktiskt stå sitt kast, tycker jag och kanske riskera att få genmäle från den person man diskuterar i dennes frånvaro. Det känns väldigt oseriöst att försöka sopa över sina misstag - i synnerhet som säkerligen flera med mig redan vet vem det är du menar.

oh-la
0

jag ställer mig skeptisk till att avtalet är giltligt alls faktiskt. även om ts skulle välja att behålla sin katt fertil för att i framtiden använda honom som avelskatt är ts inte näringsidkare. för att vara näringsidkare eftersom "kattuppförade" inte är någon yrkesverksamhet :P din hobby gör dig inte till näringsidkare så länge som du inte tjänar upp till en viss summa, och dt gör man inte som kattuppfödare.

att som säljare skriva avtals om reglerar vad du får och inte får göra med din köpta vara är inte giltliga. katter går in under konsumentköplagen. att skriva ett avtal enligt ovan är ungefär som att jag köper en bil, men i köpekontraktet står att jag inte får tvätta bilen på söndagar. helt absurt och inte giltligt.

ts, jag får en känsla av att du ändå är intresserad av att kanske utvärdera dina katter som avelskatter. varför inte avvakta med kastrering och ställa ut och få dina katter bedömda innan du tar ett beslut? det är inget som din uppfödare har med att göra.

det spelar ingen roll vad hon har skrivit i sitt avtal, det äri nte giltligt, och du ska absolut inte på några villkor gå med på att låta henne använda din katt som avelskatt gratis. lite som med exemplet med bilen att skriva ett avtal på det viset. du får köpa min bil, betala hela köpet och skriva den på dig, men varje söndag mellan kl 0900 och 1600 är bilen min! nej, inte okej.

Silvestris
2

Även om avtalet inte är juridiskt giltigt spelar det absolut roll vad man ingår för överenskommelser. I synnerhet om man har några slags planer på att köpa raskatt igen eller kanske tom. börja föda upp. Av rent moraliska skäl ska man såklart hålla vad man lovat dvs. man håller sig till de överenskommelser man ingått (eller så försöker man omförhandla). Sedan är det synd att man blir bränd och går med på sådant man kanske inte tänkt igenom helt, men man lär sig av sina misstag.

ElinaPersson
0

Kan isåfall Medarbetare låsa denna tråden då? eftersom jag fått svar på allt?

ElinaPersson
0

#33 Jag är INTE intresserad av att använda katterna till avel på egen hand, defenitivt inte… Då hade jag valt att leta avelskatt från början.. Dels känner jag mig inte redo för avel och dels för att det är just en sällskapskatt jag köpt…

Frågan jag ställde mig var om jag verkligen MÅSTE kastrera katterna om dom skulle fungera okastrerade…

Jag har inget emot om hon skulle vilja ta en kull på någon av dom, för min del skulle jag enbart tycka det var kul om det blev så… Det jag ställde mig för i efterhand var om jag verkligen inte förtjänade nånting för att isåfall låna ut dom…

Skulle ALDRIG gå emot min uppfödare då hon är toppen och ställer upp i ur och skur vad gäller frågor och finns tillgänglig 24/7..

Självklart kommer jag prata med henne om allting när det väl börjar bli dags för kastrering osv… Jag ville enbart ha andras åsikter om det hela, för fler kanske sitter i samma sits som mig..

Annso_
0

Det låter ju jätte bra att uppfödaren finns där jämt..Men att hon gör såhär mot en köpare skulle få mig att tvivla på om hon är snäll för att vara snäll eller för att kunna vinna på det själv, te.x då att få låna kattunge köpares hanar gratis

oh-la
1

#34, nu talar jag enbart för mig själv, men jag tycker faktiskt att det är helt upp till köparen. när jag köpte min första katt var jag intresserad av avel, det visste min uppfödare om. nu köpte jag enbart katt till sällskap av just den anledningen att jag behövde mer kunskap och pengar. ett halvår efter att min första katt var inköpt, jag höll på att regga stamnamn och det var dags för kastrering ställde vi katten för första gången. hon gick jättefint, vann sin klass, var i övrigt en otroligt fin katt med just de egenskaper jag sökte hos en avelskatt. friska föräldrar, fin stam, ett fantastiskt stabilt temperament, med "humor" och mycket eget huvud, otroligt social både mot människor och andra djur, även katter. i det skedet övervägde jag faktiskt, trots att hon sålts som sällskapskatt, och trots att avtalet sa att hon såldes som sällskapskatt, att ha henne som första hona i mitt lilla katteri. att en katt säljs som sällskapskatt innebär inte att katten vid 1 års ålder inte lämpar sig bra som avelskatt, lika lite som att en katt som säljs till utställning och avel behöver lämpa sig till det när katten blivit vuxen. mycket kan hända under kattens 2 första år. min sällskapskatt skulle som sagt göra sig kanon som avelskatt, medan min andra, som köptes som avelskatt kastrerades direkt på sin 6-månadersdag, eftersom hon visade sig vara en värdelös avelskatt (som sällskap är hon dock mammas älskling).

jag tror helt ärligt inte att det skulle vara några bekymmer för mig att skaffa ytterligare en raskatt av samma ras, även om jag använt min "s'llskapskatt" i avel. jag reggar, testar, ställer ut med goda resultat. varför ska uppfödaren ha sista ordet gällande min katt om det nu visar sig att denna, trots avtal, är en utmärkt avelskatt. att jag omvärderar min katt när katten är mogen att börja värderas och ser ett avelsvärde är ju inget som ska begränsas av ett avtal som min uppfödare satt när kattungen är 12 veckor och framtiden för katten är högst oviss. varför skulle det göra mig till en mindre seriös kattägare? 

jag säger inte att man ska medvetet gå emot sin uppfödare, men jag har lite svårt för den här typen av kastreringsavtal och liknande som skrivs, precis som att jag har lite svårt för uppfödare som konsekvent kastrerar kattungar och säljer vissa katter som avelskatter och andra till sällskap. det ä ri princip omöjligt att avgöra när en katt är 12-13 veckor om det är en framtida bra avelskatt eller ej, och jag tycker det är rätt fult att försöka begränsa genom avtal på sålda kattungar. ag får nästan lite känslan av att en kattunge aldrig blir ens egen riktigt helt, och det är ju helt galet eftersom jag har köpt katten. jag tror heller inte att man förhindrar att katten används i BYB, dom kattungeköparna skiter högaktningsfullt i avtal, som ändå inte är juridiskt bindande, och dom köper absolut inte en redan kastrerad kattunge.

att omförhandla ett avtal med en uppfödare känns ju också helt sjukt.. det är ju MIN katt. jag skulle ju aldrig komma på tanken att förhandla med min uppfödare om foderbyten, exempelvis. nu skull ejag å andra sidan aldrig köpa en katt av en uppfödare som snickrar hemmagjorda avtal för att styra vad jag gör med min katt efter att den är köpt, så hela den här tanken känns helt främmande, men om jag skulle köpa en katt på avtal om att den går som sällskapskatt och sedan omförhandlar kattens avelsvärde skulle jag på min höjd informera uppfödaren om situationen och orsaken till att jag gör som jag gör, men jag skulle inte känna något krav att skriva nya avtal.

#36, då missförstid jag dig :) sorry.

ElinaPersson
0

#37 Det skulle jag garantera att hon inte gör… Hon behöver knappast andras hanar för att gå runt Tungan ute

#38 Ja visst kan jag hålla med dig om att vissa sällskapskatter kan lämpa sig bra till aveln och min uppfödare vet också att jag är intresserad av uppfödning i framtiden… Dock skulle jag inte vilja börja min avel med 2 hanar då jag vill ha kattungarna hos mig, veta att dom får allt som behövs och att allt blir gjort på rätt sett..

I det andra stycket är jag inte lika villig att hålla med dig, den enda person jag isåfall SKULLE avla mina katter med är isåfall uppfödarens egna, om denna var intresserad utav det… Jag skulle aldrig låna ut dom till andra uppfödare till en början…

De uppfödare jag pratar o känner är väldigt måna om att katten dom säljer till avel ska lämpa sig till det, visar det sig att den inte utvecklas som den ska eller de sker något (knix osv) så kommer uppfödaren erbjuda en ny katt..

Jag kan tycka att uppfödaren är väldigt bra vid eventuella foderfrågor och beteendefrågor… Jag har haft stor nytta av all hennes kunskap och ingen fråga är för dum i hennes öron.. Detta kan vara väldigt skönt då det trots allt är första gången jag äger katt och just en bengal…

Ingen fara! Allt kan inte uppfattas korrekt  alla gånger via text Skrattande

Silvestris
12

Självklart är det upp till ägaren till katten vad som ska hända med katten, men jag anser att varje hederlig människa håller de avtal man ingår. Även om man ångrar sig på vägen. Man kan som sagt försöka omförhandla, men att gå emot uppfödarens vilja och göra sig ovän med denna är att göra sig själv (och ibland även uppfödaren) en otjänst. Att man inte håller sig till de avtal man ingått är något som sprids och som kan göra det svårare att få andra uppfödares förtroende både när det gäller köp av ny katt eller att få låna hane (om man blir intresserad av avel).

Visst är det svårt att bedöma om en katt kommer vara en bra avelskatt när den är 12 veckor gammal, men har en uppfödare tex. behållt en kattunge för avel och sålt en för avel hos en annan uppfödare kan det vara direkt olämpligt att fler ur kullen går i avel. Man vill inte skapa inavelsproblem i framtiden genom att låta enskilda linjer blir överrepresenterade.

Vad din katt äter för mat eller vad du använder för schampo, borste whatever påverkar inte uppfödaren. Om du väljer att avla på katten kan det påverka uppfödarens avelsarbete. Därför bör man ta hänsyn till just det. Jag har köpt en avelshane med löfte om att hans syskon INTE skulle säljas till en viss uppfödare (som inte har några hämningar mot matadoravel). Hur tror du att det påverkade min avel när hans uppfödare (efter att jag hade köpt min hane) ändå säljer hans bror till just denna uppfödare? En uppfödare som på ett år lätt kan ta 30 kattungar efter en hane (vilket utgör närmare 8% av hur många kattungar som reggas på ett år). Jag funderade på allvar att inte använda min hane alls eftersom jag riskerar att sitta med eget avelsmaterial som är släkt med en stor del av nästa generation. Uppfödaren ifråga är inte heller blyg med att sälja avelskatter så ytterligare en generation framöver skulle det kunna bli oerhört svårt för mig att hitta obesläktat avelsmaterial inom Sveriges gränser.

Hur svårt kan det vara att hålla sitt ord? Eller för all del tänka igenom sitt kattköp mer noga så att man inte sätter sig i sitsen att man blir sugen att bryta mot det. Det är ju inte direkt svårt att köpa en katt helt utan restriktioner i Sverige.

Kungsgarden
13

Ok, eftersom det har kommit till min kännedom att mitt och Elinas avtal diskuteras här, tänkte jag att jag kanske borde få vara med och ge min version. Elina önskar ju dessutom få tråden raderad "så jag inte skulle hinna se .." Är tacksam för ärliga vänner som upplyst mig om detta.

Elinas två katter är inte köpta til avel, inom vår ras har vi olika priser på avels resp sällskapsdjur, vilket jag är väl medveten om att de flesta andra raser inte har. Och det kan ni ju ha åsikter på,att våra katter är så dyra till avel, men det är så globalt och inget jag tänker annorlunda om än andra uppfödare.

Om så INTE varit skulle jag naturligtvis inte haft någon rätt att begära möjligheten att ta kull utan ersättning.

Dessa katter har Elina betalat normalt sällskapspris för, tom ngt under pga att hon visade stort intresse för rasen OCH utställning, och dessutom köpte två, vilket är det bästa för bengaler. Jag lät henne därför välja bland våra allra finaste kattungar, som jag utan vidare kunnat exportera til uppfödare utomlands, till fullt avelspris, dvs mellan 25-30000 kr. Men jag uppskattar att våra katter kommer ut på utställning här hemma, och dessutom att det fanns en EVENTUELL möjlighet för mig att använda någon av dem i avel en gång.

Jag har hela tiden varit MKT tydlig med att det varit helt på hennes villkor, såfort hon upplevt att katterna skulle vara jobbiga, strilat ELLER ropat, eller whatever så skulle hon haft full rätt att kastrera.

Och även om kattuppfödning räknas som hobby, så jämställs det likväl enligt lagen som näringsidkare om man väljer att gå in i avelsbiten. Så väljer Elina att använda sina katter i avel är hon precis som jag eller vilken annan uppfödare av raskatt sk näringsidkare oavsett firma elle rinte. Och då anses det som att hon haft uppsåt att använda sin sällskapskatt till avel vid inköp och avtalet blir giltigt.

Men visst om Elina betalar mig mellanskillnaden på avels och sällskapspriset ska jag gärna betala henne för parningarna, tror det kommer gå jämt ut eller med förlust för hennes del.

Och VAR har hon läst eller ni andra att jag inte skulle stå för testerna?? HCM-scanning PK-def, FIV-FelV tester och annat hade naturligtvis varit mitt ansvar. Men köper hon dem för fullt avelspris och vill låna ut till mig faller de kostnaderna, om ca 5000 kr för bägge hanarna naturligtvis på henne.

Nu kommer detta inte bli aktuellt, för jag är inte längre intresserad av att använda någon av dessa hanar till mina honor. Jag samarbetar med ärliga människor som tar sina undringar med mig och inte skapar en tråd på ett offentligt forum utan min vetskap och sen ber om att få detta borttaget….

Vänliga hälsningar Ullis Granlid, KungsgardenCats

www.kungsgardencats.se