Ni som ger mjau
Hej. Jag ger mjau kalkon burkmat (635 gram) till min kisse och vet inte exakt hur mycket han får/dag men ca 400 gram skulle jag tro. Om han vägde 4 kg skulle det vara bra men nu väger han nog runt 3 tror jag.. Jag är inte säker, han är 6½ månader och han vägde 2,5 kg när han var runt 5 månader och hade lite hull och även sist hos vet för några veckor sen, men absolut inte överviktig. Vet ni vad han borde väga nu? Han är en 75% perser blandning. Jag har gett han fri tillgång innan på torrfoder och en del blötmat. Nu äter han dock bara blötmaten.
Skulle vilka höra hur mycket ni ger era katter och om ni har några råd att ge. Jag ger mat rätt många ggr och några stora matskedar varje gång. Han jamar högt och mycket när han vill ha mat! Men det kanske vore bättre att försöka införa speciella tider och sen inte ge mer än så??E hemma mest just nu så det blir att man ger med sig.
Jag har försökt att även ge han rå kyckling vinge och äggula någon gång han gillar det, men hans mage är superkänslig och reagerar av det, så synd för vill ge han de för tänderna o pälsen. Om ni har tips med detta så tar jag gärna emot det!!

Kan du prova att ge det i MINIportioner ganska ofta så att magen vänjer sig? Altså ett par droppar äggula och en halv kubikcentimeter kyckling. Många katter är väldigt känsliga, persrar är dessutom tydligen lite extra känsliga.
#1 Ja absolut. tror du han vänjer sig om man ger det regelbundet?hur ofta ska jag ge då ca av dels vingar o sen äggula? ja perser har ja hört ska va det. tror min katt har fått ärva den sidan tyvärr av sin pappa.
Ang vikt problemet jag vill ju inte ge mat typ 5-7 ggr eller vad det blir /dag. och vill inte ge mer än han ska ha. Är 3 ggr/dag lagom? Hur vet man att man ger rätt mängd mat min katt e ju fortf kattunge och växer.

Vad han BÖR väga nu är helt omöjligt att säga. Alla katter är individer och framförallt för huskatter som din kisse är det svår att säga vad som är lämplig vikt. Så länge han är fin i hullet så är det bra.
Ge en gång om dagen. Skippa vingarna nu i början utan kör med filé eller nåt som är lätt att göra småbitar av. Gör en hylla ledig i frysen och lägg ut kycklingtärningarna på en tallrik, plåt eller annat lämpligt och låt dem frysa, så kan du enkelt plocka fram en bit om dagen utan att behöva spätta loss den från en stor ihopfrusen klump. Äggula vet jag inte hur länge det håller i kylen - nån annan som vet? Ge även det en gång om dagen. Eller vänta med det och istället bara ge kycklingkött tills magen vant sig. Ta en sak i taget liksom.
#2 Du kan ju ge katten samma mängd mat fast att du spär ut det till fler tillfällen och mindre portioner. Då får han ju inte mer eller mindre mat än innan :)
När jag frågade hur mycket mina katter skulle ha när de var så små så sa de här att jag skulle ha fri tillgång på blötmat. Men jag vet inte om det är så bra om han är påväg att bli lite rund? Eller, var det bara jag som misstolkade det du sa om hans hull?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Ja det är ju sant. kan man gå till veterinären bara för att väga han gratis? veterinären gjorde inte de när ja va där sist, fast jag frågade :/ så ja va inte nöjd me henne direkt. Jag var ganska bra på att hacka ner kycklingvingen till små bitar annars hehe, fick tips om sekatör så ska köpa det. de va bara att jag gav han allt på en dag o han åt glatt upp!..så kan ge han någon liten bit/dag som du säger o se hur det funkar. ok ja ska vänta me ägggulan. Han har redan sin hylla:)
#4 Det var att ja va orolig att han får för mycket nu, 400 gram ca känns mycket men jag vet inte han kan ju väga över 3 kg o då äter han inte mycket mer än han ska. svårt att se med när man tar från burken hur mycket exakt det blir. och om han jamar och vill ha mer mat känns det naturligt att ge han, jag tänker att han vet själv vad han behöver men det behöver ju inte vara så eftersom han alltid varit matglad. Nej han har lite hull känner ja men var man drar gränsen vet ja inte. Jag ska kastrera han i februari elr jan. om han visar könsmognad, o då kanske han går upp mer efter det.
Jag ger mina katter fri tillgång fortfarande. jag har inte märkt att de äter mer eller mindre mat eller gått upp i vikt för det. De får mjau de också. Men det kan ju bero på individen också. Det är ju svårt att säga vad som är rätt och fel när man inte sett och känt på katten 
Små stjärnor lyser också i mörkret.