Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 3071 ggr
[tussen01]
1

Vad dog han utav?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Musse dog för kanske 3 år sedan,

i garaget under skrivbordet.. Det var inget blod eller något sådant, han bara såg ut som om han sov, med ögorna öppna. Det var något som vet inte visste..? Dom misstänkte att han kunde ha ätit råttgift..  Eller en hjärtattack. Men jag förstår inte, han var ju hur frisk som helst, och sedan; DÖD!

Jag undrar bara, hur dog han?

[Pandette]
0

Obducerade man inte katten så går det inte att veta.

[tussen01]
0

Jag vet inte vad obducera är.. 11-åring over here..

:c

Stina A
0

Obducera = gå igenom katten efter att den är död, innebär att man tex tar ut magsäck och kollar vad katten ätit etc etc.

Om din katt dog för 3 år sedan är det för sent att obducera.
Funderar du mycket fortfrarande på varför han dog?

[tussen01]
0

Ja.. Väldigt mycket.. Undran sitter fortfarande kvar efter 3 år, det var  en olämplig situation när han dog.. Det var precis innan skolan..

;__:

[Pandette]
0

Det är väl alltid ganska olämpligt att ens katt dör.

Men du får nog släppa det, ingen kommer kunna berätta för dig nu varför katten dog.

AgnetaB
0

Jag förstår det känns jobbigt att inte veta vad som hänt. Man måste ju bli både  ledsen o chockad o man vill ju gärna veta varför det förstår jag. Katten kan ju kan ju haft ett hjärtfel som du inte kunde veta något om.

[tussen01]
0

Jag vill bara ha en rimlig förklaring.. Han var ute kvällen innan..

Förresten, vet någon varför ens katter brukar springa bort? Det hände med min katt Doris förra sommaren.

O.o

[tussen01]
0

#6 Ja, vi misstänkte ju hjärtattack.. Men han betedde sig som vanligt, allmänt gosig osv. Vi ger ju inte våra katter grädde eller mjölk varje dag heller..

Solitaire
0

Några frågor till dig Tussen:

Hur gammal var Musse när han dog?
Han var ute kvällen innan, skriver du. Var han helt som vanligt när han kom in igen? Åt och drack?
Gick han ut nästa dag igen? Hade han möjlighet att gå in i garaget, eftersom det var där han låg när ni hittade honom?

[tussen01]
0

#9 Han var ca 1-2 år.

Han kom inte in igen, det var på morgonen som vi såg honom, död.

Vi har en carport, där vi har bilen och kanske en cykel här o där.

Men han la sig under ett bord där under, och somnade in typ. :/

polgara
0

Skulle nog tro att det var hjärtat eller att han kanske fått i sig något olämpligt

Att katter springer bort händer tyvärr väldigt ofta, okastrerade katter springer oftare bort än kastrerade

[tussen01]
0

Det kanske var någonting som han hittade i en närliggande skog..

Och det känns ju mindre sorgligt för mig när katten bara springer bort.. Katten var kastrerad..

Solitaire
4

#10 Din katt var ung, och han var en utekatt. Det ger som jag ser det tre olika alternativ:

1. Han hade en medfödd hjärtsjukdom som heter hypertrofisk kardiomyopati (HCM). Katter med HCM kan dö knall och fall ibland, utan att visa några tecken på att må dåligt innan.

2. Han blev påkörd av en bil och fick inre skador (blödningar). Det är inte alltid det syns utanpå att en katt har blivit påkörd, men invärtes kan den vara svårt skadad.

3. Han har blivit förgiftad av något, råttgift eller etylenglykol t ex. Det här är det minst troliga alternativet, för de flesta katter som blir förgiftade brukar visa tecken på sjukdom först och inte bara dö tvärt.

[tussen01]
0

#13 Jag tror på det första! För, katter låter väl ganska högt när dom blir påkörda, right?

Jag har också en katt som heter Mimmi, som var Musses syster! Och hon verkar inte ha något, så han fick väl oturen i kullen..

Solitaire
1

#14 Jag tror inte att katter behöver låta något särskilt när de blir påkörda; det är nog litet olika från fall till fall. Men som sagt går det ju inte att veta säkert vad Musse dog av så här långt efteråt, mer än att det troligen var någon av de här tre sakerna.

Det är alltid sorgligt när en katt dör, och speciellt när den är så ung som Musse, så jag förstår att du funderar mycket över det. Vilken tur att du har Mimmi kvar i alla fall, och att hon verkar pigg och kry! Lycka till med henne.

[tussen01]
1

Tack!

Jag har en annan hankatt också! Han heter Spiff och han är supergosig! Han är också superfin och gillar att posera;

[tussen01]
1

Mimmi;

Solitaire
1

Vilka gosiga typer! De ser ut att må jättebra :)

[tussen01]
3

#18 Ja, Spiff är supergosig, och Mimmi är gosig, mitt i natten! xP

Älskar katter, dom är lekfulla, men gosiga! ^^

Stina A
1

Hej igen!

Vilka fina katter Du har nu! Spiff och Mimmi! Sådär ser katter ut när dom har det bra och mår bra :)

Tror att katter känner att Du älskar dom och då älskar dom Dig tillbaka.
Hoppas o tror att det går bra med både Spitt och Mimmi.

[tussen01]
1

Tack!

Det känns bra och veta att dom tycker om en! :)