Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2056 ggr
Henni-Chan
0

Skrapar på allt

Nu vet jag inte om det redan finns en tråd om detta, är ny på katt.ifokus Glad

Men har en kattherre på ca 1 år här hemma och i princip alltid har skrapat/kraffrar på väggar, möbler, runt matskålen, golvet, i knät allt!
Han har alltså gjort detta sedan jag fick hem honom som 3½ månadsbebis.

Någon som har en fundering om vad det kan vara han gör? Har funderat på om det är ett liknande beteende med det katter gör i kattlådan. Finner det inte irriterande utan mer lustigt men kan vara bra kanske att veta om det ligger någon bakgrund i hans beteende Glad

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Fjordell
1

Har han någon klösmöbel? Och något annat sätt att aktivera sig själv med, leksaker, bollar osv? Ger du honom tillräckligt med uppmärksamhet?

Henni-Chan
0

Han har massor, klätterträd, pappklösbrädor, väggfasta som är utspridda i hela huset och de som sitter på väggarna är i en bekväm höjd för honom.

Han använder inte klorna när han krafsar utan de är med tassarna bara. Leksaker har han massor av, och han använder alla och de som han inte använder byts ut.

Ja tänkte faktiskt på det där med uppmärksamheten förut. Men vi pratar (han svarar mig) och kelar varje dag. Han följer mig till bussen (överallt), ut när jag är i stallet och sover med mig på kvällarna. En liten hund skulle man kunna säga..

Jag upplever inte det som ett problem utan blir bara lite fundersam om det betyder något. Så länge han verkar må bra så är det ingen fara Glad

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Henni-Chan
0

Han har massor, klätterträd, pappklösbrädor, väggfasta som är utspridda i hela huset och de som sitter på väggarna är i en bekväm höjd för honom.

Han använder inte klorna när han krafsar utan de är med tassarna bara. Leksaker har han massor av, och han använder alla och de som han inte använder byts ut.

Ja tänkte faktiskt på det där med uppmärksamheten förut. Men vi pratar (han svarar mig) och kelar varje dag. Han följer mig till bussen (överallt), ut när jag är i stallet och sover med mig på kvällarna. En liten hund skulle man kunna säga..

Jag upplever inte det som ett problem utan blir bara lite fundersam om det betyder något. Så länge han verkar må bra så är det ingen fara Glad

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Fjordell
0

Hm, beteendet låter bekant. Min honkatt som är omkring 2 år nu, är väldigt pratglad av sig, och går och krafsar på skåpluckor och ja, dörrar överhuvudtaget. Hon öppnar även de luckor hon kommer åt, främst om nätterna.

Hon har fått vara utekatt, men är officiellt innekatt sedan en månad tillbaka då jag flyttat till lägenhet, och det känns mycket bättre att inte riskera att hon blir påkörd el liknande, men då behöver hon samtidigt mer uppmärksamhet och aktivering. Sen klarar hon av att vara inne, hon blir inte helt tokig som vissa f.d utekatter blir. Hon har inte haft en så bra start i livet (lång historia), men hon kom till mig via Kattakuten i alla fall. I början var hon rädd för allt och alla. Nu, efter 1 år, tyr hon sig till mig, men är fortfarande rädd för främlingar, för dem flyr hon i vild panik. Men annars otroligt social och kontaktsökande, pratar mycket, och busar hela tiden, som en kattunge. Hon är onormalt barnslig av sig, men det beror nog på att hon aldrig riktigt fick vara kattunge, innan hon kom till mig.

Det här rastlösa beteendet har försvunnit allt mer, och vet du varför? Jo, Nessa har fått en kompis. En kattunge på 15 veckor, och de busar med varandra heeeela tiden. De tvättar varann, och de sover med varann. Hon är som en kattunge, och behövde bara en likasinnad vid sin sida.

Nu säger jag inte att det skulle funka likadant för din katt, men det låter nästan som att han känner ett behov av något, men att han inte riktigt vet vad det är. Men kanske behöver han en livskamrat? Glad

Henni-Chan
0

Aha, jo den här herren var innekatt till en början men går nu ut och in som han vill. Bor "perfekt" har skog och annat kul här omkring.

Får fundera på det där med kattkompis, men känner undrar om det verkligen är det rätta valet? Har haft katt förut och när de har blivit 2 har det slutat i "katta-strof". Katterna har funkat men de blev asociala och griniga. Vill inte riskera att min myspelle ska bli avvikande :/

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[RMSLiners]
1

Du har inte funderat på att tillgodose tassarna? Jag har en katt som älskar att använda tassarna. Tigga genom att lägga tass på en, plocka upp saker med tassarna som om de vora händer, peta på saker med tassarna osv. Jag skaffa alla möjliga aktiveringsleksaker där han kunde använda tassarna som tex bollbana, där han försöker plocka ut bollen med tassarna, foderlabyrint där han ska ta ut maten/godbitarna med tassarna mm. En del katter använder tassarna till mycket.

[Zlarviig]
0

Min ena hankatt är väldigt renlig av sig, han går in efter de andra katterna i kattlådan och krafsar över deras bajs/kiss. Han krafsar runt matskålen för att städa upp torrfoderbitar. Han brukar också krafsa på väggen som för att titta vad det är för något. Jag har också en honkatt, och min syster har en hankatt, som krafsar med framtassen när de dricker.

Jag tror inte att det är något speciellt, det är ju ganska vanligt beteende faktiskt!

Titta om han gör det innan han lägger sig ner, för då är det bara att han försöker bädda och göra det mysigare. Har han någon kattbädd eller kanske en låda med filt/kudde eller liknande i? Det är ju väldigt mysigt ochdå kan han bädda precis som han vill. Glad