En eller två katter?
Hejsan! Tänkte höra lite om vad ni har för erfarenheter med att ta in en ny katt till en katt som varit ensam ett tag. Min flicka är ca 7-8 månader och vi funderar på att ta in en kompis till henne eftersom min sambo börjar jobba snart igen, så att hon ska slippa vara ensam. Hon brukar inte vara ensam annars, och jag tror även att hon hade haft roligt med en annan att leka med.
MEN, skulle det vara bäst med en äldre eller yngre katt att ta in? Och hur ska jag göra för att bäst få dom att komma överens?
Hon jag har nu är väldigt snäll till andra katter, vill hälsa och leka och så, men det är när hon kommer till dom, vet inte riktigt hur hon är på sitt eget revir så att säga..
Har ni några bra tips till mig? T.ex yngre/äldre, hona/hane, hur jag ska "presentera" dom för varandra (typ haha) eller om det kanske helt enkelt är bäst att bara ha en katt själv.
Tacksam för alla svar! :)
Jag rekommenderar en jämngammal katt som redan är vidgjord. Alltså kastrerad, vaccinerad osv .
Jag släpper alltid ihop katterna direkt. Blir lite fräs i början, men det ska de reda ut själv, utan att ni lägger er i för mycket. Glöm sedan inte bort att ge den gamla katten mycket uppmärksamhet så den inte känner sig ersatt av den nya katten.