Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1882 ggr
Kameo
0

Bajsar i badkaret

Hej!

Nu är det så att min katt alltid har bajsat i badkaret, men bara när lådan är full, men nu efter renovationen gör han det hela tiden.
Min mamma tyckte att det passade att byta plats på lådan och sätta på sån där lucka på den, men det har vi inte haft förut.

Vad är problemet?

Med vänliga hälsningar,
Filip

Fridaybrew
1

sätt ut fler lådor i lägenheten med och utan huv så ser man vilken låda den trivs bäst med.

/Fridaybrew

Annso_
0

Han är antagligen stressad, en katt är ett mycket lättstressat djur och har oftast svårt för förändringar..Så förstår om katten skulle bajsa eller kissa i ren protest någonstans..Sen flytta lådan i samband med allt skulle jag väl inte ha gjort..Annars får du väl se till att tömma lådan morgon och kvälls som man minst bör göra..

Katthemsmatten
0

Han gillar nog inte huven på lådan. Och som #2 skriver, det var inte så klokt att utsätta honom för ytterligare förändringar. Renoveringar kan vara oerhört traumatiska för en katt.

Fler lådor och ordentligt rent så löser det sig. Om det inte är så att han när det handlar om att bajsa vill ha en riktigt stor låda = badkaret.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kameo
0

#2 Jag byter så ofta jag ser något ligga i lådan, så minst morgon och kväll blir det alltid!

#2 #3 Jag vet att han var stressad och så, men det var inte jag utan min mamma som valde att vi skulle ha en ny plats - trots mina protester.

Tack för förslagen, i alla fall!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Annso_
0

tolkade det inte så eftersom du själv skriver att han bajsar i badkaret när lådan är full ??

Spelar väl ingen roll för katten vem som flyttade lådan ? lådan är flyttad och han är väl kanske inte helt nöjd med det

Kameo
0

Det händer förstås att man missar någon gång och då går han på badkaret. Det om att mamma flyttade den så jag inte för kattens skull utan för att ni ska förstå att jag fattar.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Whirlie
3

Två lådor utan huv. Min katt kissar i en låda och bajsar i en, även när det sker i en följd. Troligtvis vill din katt göra samma sak, den kissar i lådan och bajsar i badkaret. Så skaffa en till låda, ta av huvarna och skaffa finkornig, lutkfri, klumbildande Kattsand. Jag tycker Extreme classic gold och Everclean unscented är två av de bästa.

Lycka till!

Kameo
0

#7 Tack så jättemycket! Det var det mest konkreta svaret jag fått hittills!

Med vänliga hälsningar,
Filip