Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2820 ggr
tattig
0

Katthona pinkar på kläderna.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två syskonkatter som är ett halvår gamla.

De är duktiga med att gå på låda, dock är Alice aningen slarvig från och till.

För att göra en kort beskrivning av henne så kan säkert ni kattiga experter hjälpa mig att förstå mig på detta. Hittills tänker jag mig att hon är väldigt renlig med lådan men detta stör mig.

Jag gör rent lådan Varje morgon. Tar bort bajs och kissklumpar.

Men någon gång i veckan vänder Alice på steken och pinkar på mina kläder. Mary gör aldrig detta och är väldigt laid back, sådär. Alice kan krafsa väldigt länge i lådan.

Hon pinkar alltid på kläder eller handdukar om de hamnar på golvet i badrummet eller hallen. Inatt gick hon in i sovrummet och pinkade på kläderna som (ska) ligga i tvättkorgen! Hon verkade själv bli störd på det hon gjorde då hon försökte gömma sin olycka.

Hon gick inte på lådan på resten av natten efter det trots att jag bytte ut sanden och visade uppmuntrande att här ska hon minsann pinka. Hon ville inte.

Nu såhär på tidig morgonkvist gav jag dem mat och då brukar de gå på toa.

Men det gjorde hon inte och jag såg hur hon vankade omkring allmänt sökande efter något. Då plockade jag upp henne, pussade på henne så gick vi till badrummet och jag satte henne på lådan. Hon började krafsa glatt och pinkade utan problem, något nöjd över sällskapet.

En olycka då och då tycker jag inte är så farligt då jag antar att hon är i någon känslig fas i sin mognad. Men hennes syskon gör inte alls likadant. Dessutom ter sig Alice ha lite tvångstankar kring vissa saker och är klart mer aktiv.

Detta var mer frekvent innan jag insåg att det inte får existera kläder på golvet. Sanden har jag bytt till en bättre variant och jag pudrar sanden med något som luktar gott. Det har jag alltid haft så de är vana vid detta.

Vad triggar henne att välja kläderna framför lådan? Jag är hemma ofta, jag leker med dem, ger dem bra mat och mycket kärlek. Detta hände medan jag låg i sängen och hon skämdes ju när jag kom på henne. Gammal Kattsand? Börjar hon ramla in i något psykiskt?

tattig
0

Tillägges: Kattlådan jag har är en väldigt stor variant med bra svängdörr. De tycker om den lådan. Hade två mindre innan men det blev så omständigt.

[Emma--]
3

Dags att kastrera dom om det inte redan är gjort.

MonicaLagerquist
2

Fixa minst en låda till gärna en utan tak.Köp en hög plastback på tex IKEA fyll med minst 15 cm finkornig sand.

Ta bort luckan på lådan.

En katt har ett välutvecklat luktsinne.Hur stror du att det luktar inne i en nykissad/nypruttad låda.

Tänk dig en äcklig Bajamaja på en rockfestival där 13 personer har spytt,kissat på kanten osv skulle du vilja kissa där?

Stolt ägare till tre La permer

tattig
0

Men lådor utan tak resulterar i Kattsand överallt då Alice sprätter som fan. Då är denna låda den bästa lösningen och jag har haft lucka på lådorna sedan jag fick hem dem. Så lucka och tak är inte problemet. De gillar den här lådan men Alice slarvade. Det är säkert dags att kastrera.

Det är därför jag har ventilationsfilter samt puder i lådan, för att det inte ska lukta. Jag gör dessutom rent 1-2 gånger DAGLIGEN så det stinker liksom inte.

Magic Nicki
1

Prova åtminstone med att ta bort luckan.

MonicaLagerquist
0

Nej man får inte sand överallt om man har rejält höga kanter på lådan.

http://www.kattstatus.se/sida19.html

OberonsMatte
10

Det handlar inte om vad du tycker är bekvämast eller fräschast utan om vad katten tycker är bekvämast och fräschast. En frisk, välmående, kastrerad katt som har tillgång till rätt sorts toalettförhållanden kissar aldrig fel.

Eftersom du har 2 katter kan det behövas 3 lådor.

Lådorna ska vara öppna, helst utan huv, men definitivt utan lucka.

Det måste vara mycket sand i lådorna och den ska vara finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Exempel på sådan sand är Pussi Kompakt eller oparfymerade varianter av EverClean eller Extreme Classic.

Lådorna bör rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2

låter som den juvliga könsmognaden=)

Ödlan
2

Absolut fler lådor. Du beskriver själv att hon liksom letar bra ställe att pinka på, då är inte lådan du har till belåtenhet.

Köp ett bra sopset med långt skaft så är det lätt att sopa upp sand direkt.

Så här ser det ut hos mig lite då och då, har en katt som roar sig med att ösa ut sand så de andra kan rejsa runt i det…..Obestämd

Bara att sopa upp och ösa tillbaka.

MonicaLagerquist
1

#9 Vänd lådan med öppningen mot väggen.Ställ toalådan på en matta en liten bit från väggen så att katten inte kan hoppa med full fart ut ur lådan och sanden som hamnar utanför lådan hamnar på mattan och eftersom att ingen går där så sprids inte sanden lika lätt.

Ödlan
0

Han står alltså och gräver ut sanden, men kan prova att vända lådan. Och de andra lådorna är öppna (har 5 ) och lika roliga att gräva i.

Lite städning få man ta om man väljer att ha katter Glad

Josefa
0

Men om du använder en back med sådär 30cm kant,så får han ta i rejält om han ska få ut så mycket sand.

[Emma--]
3

Även fast man har filter så blir det väldigt instängt för katterna när luckan är kvar.

Jag har huv på mina och har tagit bort luckorna. Luckorna är enbart för oss människor.

Men tror ändå det är just kastrering som krävs den här gången.

tattig
0

Jag har en kattlåda som har höga kanter trots att den också har tak. Alltså det är en MEGASTOR kattlåda som kostade ca 500kr. Jag investerar väl i mina katter och ser till att de har det bästa.

Katt nr. 1 kissar inte på fel ställen, hon krafsar inte ens i lådan.

Katt nr. 2 har vid fåtal tillfällen, men mest märkbart nu när hon är äldre, kissat på mina kläder. Hon har alltid varit nästan tvångsaktigt besatt av att gräva sig ner till kina i lådan. Hon kissar dock alltid i den och aldrig någon annanstans. Det känns mer som tonårsbestyr än att hon vantrivs på något sätt - för det är inte fallet. Det är inte första gången jag har djur om man säger så. Men jag undrar om detta kan vara ett tecken på att det är dags.

= Alla katter är olika och gräver olika mycket. Katt nr. 2 är en sådan man får sopa efter stup i kvarten. Aint anybody got time for that?!

Jag bytte Kattsand igen till Cattia, vit sand som klumpar. Den är ännu bättre och de verkar gilla den.

Jag har haft alla tänkbara kattlådor. Kattlåda med enbart tak och ingen svängdörr - Kattsand överallt.

Två kattlådor - Kattsand överallt, dubbelt upp.

Kattlåda med höga kanter: still Kattsand ÖVERALLT.

Denna kattlåda jag investerat väl i är den enda som hjälpt. Den är som en stor .. ja jag kallar den för rymdraket.

Och vad är det med er forumsfantaster att inte förstå när jag skriver att jag gör rent morgon och kväll? Även parfyrmerar sanden lätt med puder för kattlådor? Det stör sig inte katterna på då jag gjort detta sedan de var små.

De tycker om sin kattlåda. Lådan är inte problemet. Isåfall skulle båda två protestera. Av alla kattlådor jag haft är denna den enda som är praktisk och som de gillar riktigt mycket.

Här får ni en bild jag tog snabbt när jag köpt den. En liten bajspåse får ni stå ut med hehe

tattig
0

Jag tillägger att ingen av dem har bajsat någon annanstans än i lådan dock. Inte ens i badkaret!

UlrikaD
3

Jag kan säga att här hemma har kissning på kläder varit en indikation att nu har det varit hög tid att kastrera.

Beteendet har försvunnit i och med kastreringen.

De markerar sitt revir i och med att det är flera katter. Har man tur så gör ingen katt det, har man otur så gör alla katter det.

Nackdelen är att om man väntar för länge med kastrering efter att beteendet börjat kan det vara svårt att bli av med. Det har blivit en (o)vana hos katten istället. Då blir det ännu jobbigare.

Så ju snabbare du kastrerar desto snabbare blir du av med beteendet.

Hälsningar från en som haft kläder som luktat kattkiss i omgångar. Inte roligt!!

annzoo
3

#14 jag tycker ej din låda är stor och har höga kanter. Har du nångång testat en vanlig plastback som finns på tex coop, clasohlsson, biltema mm

en könsmogen katt pinkar in revir, oavsett kön. En katt som inte täcker avföringen markerar också men på ett annat sätt..allt handlar om dofter. Det kan vara en osynlig maktkamp mellan dina jämnåriga okastrerade katter. Det ända som hjälper då är kastrering.

ja med fler har ju redan skrivit att "ja, det är dax att kastrera" eller väntar du på ett annat svar?

Whirlie
0

Det verkar vara en allmän uppfattning att kastrering åtgärdar problemet, så det är nog smart att börja med det. Min katt är okastrerad och har betet sig precis som din. Om inte kastrering hjälper kan jag rekommendera min tråd i ämnet felvisande katt: http://katter.ifokus.se/discussions/4fe85eee88f4720c970009ec-kastrerad-honkatt-som-kissar-i-soffan?participating-2 Du säger att hon gillar lådan och det är den enda som funkar. Om du säkert vill veta så gör du kattlådetestet jag beskriver i tråden. Nu har jag en helt annan låda och annan sand än det jag trodde var bäst. Min katt fernissade bara men skötte banjsandet på lådan klockrent. Så det betyder inte att de gillar lådan, tydligen. Och skaffa tre kattlådor! Min katt är väldigt renlig av sig och vill kissa i en och bajsa i en låda. När jag har en katt hinner jag plocka bort innan det är dags igen då jag har två lådor. Om jag haft en katt till hade jag behövt tre om inte fyra kattlådor. Jag bor i en tvåa och får plats med tre kattlådor utan problem! Och, om inte kastreringen hjälper undersök kissen för att utesluta urinvesvär såsom FIC ellerliknande. Lycka till!

tattig
0

Kanske det inte syns tydligt på bilden men den är ca en halvmeter lång. Perfekt för två små katter. Det är smidigt iallafall och jag tror det isåfall kan ha att göra med att de är i tonåren nu och jämngamla.

Alice har dock inte pinkat fler gånger efter detta. När hon var mycket mindre är det ju givet med små olyckor ibland. Därför blev jag bekymrad när det gått så lång tid utan olycka. Nu har det inte upptstått fler problem.

Kan inte tänka mig att de pinkar revir mot varandra. De är kullsyskon och har _alltid_ varit tillsammans. De gör allt ihop.

Men kastrera är ju mest schysst oavsett. Så det kommer bli av.

Appropå sjukdomar så har jag god uppsikt på vad det kan vara. Jag kan det här med sjuk och djurvård, är väldigt observant. Det är inga pinkproblem iallafall eller tecken på annan sjukdom. Mer än Alice tvångstankar som börjar avta med åldern.

tattig
0

Men varför ska jag ha två- tre kattlådor när de använder denna flitigt?

Det är inte ett kattlådeproblem, det är tvärsäkert. Och pinkandet utanför har inte hänt igen.

Folk här verkar inte förstå att det sker när MINA KLÄDER LIGGER PÅ GOLVET. Eller om annat tyg ligger i t.ex badrummet eller hallen.

Min tvättkorg hade vält, det låg kläder på golvet och hon pinkade på dom.

Ligger det inte kläder på golvet - inget pink nånstans.

AgnetaB
1

Då har du löst problemet själv, lägg inget tyg på golvet:) De gör aldrig jag då det är vanligt att katter kissar på det.

Whirlie
1

Tattig - då vet du också att katter är svåra att tyda. De kan vara ganska dåliga/ha ganska ont innan de visar tecken på det. Men detta är säkert bara en kastratipnsfråga. Men felkissning är ett av de vanligaste symptomen på FIC och även flera andra urinproblem. Och de flesta felkissande katter väljer mjuka saker på golvet. Så bara för att felkissning är det enda symptomet betyder det inte att katten är frisk.

tattig
0

Ja, hade pinkandet varit mer frekvent så hade jag såklart uppsökt kattdoktorn. Men nu har det bara hänt vid de tillfällen jag själv slarvat och jag vet att djur inte visar i första taget att de inte mår bra. Men innan kastrering blir det såklart en hälsokoll:) Ska ta tag i det den här månaden.

Men om djur inte mår bra är jag förbaskat uppmärksam med att upptäcka det i god tid.