Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3271 ggr
Sweelin
0

Icke rumsren katt

Hej!

Nu är det så att min pojkväns katt kissar utanför lådan ungefär 1-4 gånger i månaden även fast att han har en ren låda. Han är kastrerad och 2 år gammal. Nu tror vi även att han revismarkerar innuti huset fast att han är det enda djuret i lägenheten.

Annars är det 7 personer som bor i en 4:a och det är bråk ungefär varje dag, men idag så var det väldigt lugnt men att han ändå kände sig tvungen att kissa på ett par byxor.

Hur ska man lösa detta? Min pojkvän flyttar troligen till hösten, men om vi flyttar ihop så vill jag ju inte han en katt som har dessa problem.

Tacksam för svar!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Highonbluetomorrows]
2

Har ni fler än en låda? Rensas den minst en gång per dag?

Det första är att köpa en till låda och ställa i en annan del av lägenheten. Ha gärna en annan sorts sand i denna (men inte direkt, då bör ni ha samma så katten förstår att det är en toa. Ta gärna sand från den använda lådan så det luktar lite toa). Amledningen till att det kan vara en idé med en annan sorts sand är för att vissa katter får ont i trampdynorna av exempelvis pellets och annat naturmaterial. Nu vet jag ju inte vad ni har för något, men det var bara något jag lärt mig. Flera lådor är bra då katten är i flera rum och vissa katter inte vill kissa och bajsa i samma låda.

Aktiveras katten ordentligt? En uttråkad, ensam katt, kan visa sitt missnöje på flera sätt. Ni är en familj på sju - men så vitt jag förstod det hade katten ingen kompis? Har han fönsterplats så att han kan sitta och titta på fåglarna de dagar ingen vill leka med honom?

Sen kan katter kissa utanför av exempelvis urinvägsinfektion. Är kisset blodkantat är läget allvarligt.

Edit: Såg nu att det inte var din katt. Men säg detta till din pojkväns familj :). Det är GRUNDLÄGGANDE.

Jourhemmet
3

Boka tid till veterinär för urinprov.

Sessan1
0

Tänkte just på samma sak, katten kanske har urinvägsinfektion, så boka tid hos veterinären för urinprov.

Supinesophie
0

Se även till att han har någonstans där han kan dra sig tillbaka och vara ifred. Ni kan se skillnad på vanligt kiss och markering eftersom markering sker stående mot t.ex. en vägg eller möbel. Om han kissar på mjuka saker kan det vara urinbesvär, som inte är ovanligt hos kastrerade hanar. Om det är urinbesvär kan det bero på fodret, vet du va de matar honom med?

Hawknestgrove
1

Plus att är det väldigt stojigt och bråkigt, så kan ju katten kissa av ren och skär nervositet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Thiah]
3

Min hankatt kissade massor på allt när jag bodde tillsammans med exet. Vi hade det stressigt och bråkigt, fär det mesta var någon av oss spänd.

Sedan när vi (jag och katterna) flyttade till vår nuvarande lägenhet + nya pojkvännen (som är  lugn trots att han ogillar katterna) så  har det inte kissats utanför en enda gång trots att han ibland, tyvärr, haft skitiga lådor.

Så stressen i familjen påverkar absolut en katt och kan göra att de kissar utanför.

Sweelin
0

Han har en fristad inne i min pojkväns rum, där han sover och kissar men är ute i övriga lägenheten under dagarna.

Han har otroligt mycket energi som de flesta katter har i unga dar, men oftast är det bara små mängder per dag som kanske är revirmarkering? Men annars kissar han ofta i lådan och väldigt mycket samt att vi har bytt toalåda helt och sand varje månad ungefär.

Vi borde åka in till veterinären och kolla så att han inte har urinvägs då kanske?

Han (katten) ser en i familjen som en "fiende" enligt min pojkvän. Den ena styvbrodern brukar ofta bråka med katten eller vara hårdhänt och det kanske också påverkar?

Sweelin
0

Vi matar honom med Friskis adult torrfoder och Pussi mjukmat för tillfället. Annars brukar vi variera lite

Och ja det är mjuka saker som det händer olyckor på, eller utanför lådan

[Thiah]
0

#7 jag anser att det absolut kan påverka. Jag tror att katten vill visa er att han inte tycker om saker och ting som de är nu.

Sweelin
0

#9 Jag förstår verklgien om det skulle vara så. Kan säga att ingen i den här familjen är lycklig eller tycker om att bo tillsammans… Synd bara att katten också lider

[Thiah]
0

mm.. min katt stresskissande när han bodde utan mig hos mitt x som var hans husse. Det var kiss överallt på grund av att mitt x inte alls kunde sköta katterna + var väldigt stressad själv.

Så fort hankatten kom hem till mig så var allta bra, trots 2 nya lägenheter på mindre än 6 månader samt ny husse samt hund. Så stressen hos människorna, samt deras interaktion med varandra gör så mycket hos en katt. Men positivt är att min hankatt slutade bums då han kom hem till oss och har aldrig kissat fel efter det. Glad

Sweelin
0

#11 Låter skönt att det ordnade sig Glad

Men oftast är det ju endast en skvätt kiss och oftast på mjuka underlag. Rengör man den saken så att urinlukten försvinner så kissar han på den igen, men inte om den redan är kissad på.

[Thiah]
0

Vad rengör de med? Såpa och klor är stora nej nej. Ha ättika med i tvättmaskinen /vattnet när man tvättar så tar det bort lukten för katten. Det finns andra ta bort lukt saker men ättika duger gott här hemma.

Jourhemmet
0

Såpa är det man ska tvätta med. Ej tex Ajax eller Klorin då katter gillar sådan lukt.

Ytdesinfektion tycker jaf fungerar bättre att ha med bland tvättmedlet och det luktar inte äckligt som ättika.

[Thiah]
0

ja, förlåt skrivfel ajax menade jag men såpa skrev jag… får skylla påa tt det är fredag Flört

Jourhemmet
0

#15 Flört

sagan
0

#12 Sök på Idiopatisk Cystit. Tycker det låter som att kissen har stressblåsa. Då ska man undvika torrfoder (allra helst Friskies,ett utav de sämsta man kan ge sin katt) och bara ge blötmat och extra vätska så blåsan blir genomsköljd varje dag och när smärtan sätter in ska katten få smärtlindring då det gör ont när dem kissar. Det är därför dem ofta sätter sig fel och kissar lite. Detta tillstånd blir kroniskt men dem kan slippa det om dem bor i en stressfrimiljö och får mycket vätska och lek. Då lek har en bra inverkan på just katter som får Ideopatisk Cystit FIC. En länk om du vill läsa http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Säg sen till din pojkvän att dem inte ska slänga något på golven. Be dem även skaffa flera lådor som står på undanskymda platser där katten får gå ifren och slippa oroa sig för den elake brodern.

Sweelin
0

#13 Det är värt att kolla upp vad som används Förvånad Nödvändig info

#17 Det låter riktigt rimligt! Då får vi sluta med torrfoder helt då Förvånad Är det för alltid eller bara tillfälligt?

Vilket torrfoder är bäst för en katt eftersom min egna katt där hemma bara äter torrfoder i stort sätt (han hatar mjukmat av någon konstig anledning)

Jourhemmet
0

Ge ett torrfoder som innehåller så lite spannmål som möjligt, helst inget alls. Eukanuba är ett bra märke. Köp inget torrfoder i mataffären, det finns en anledning till varför de är billigare.

Vad har du provat för blötmat?

sagan
2

#18 Har katten Ideopatisk Cystit så är det för alltid den ska få mjukmat. Vad gäller torrfoder är det de som är spannmålsfria som du ska försöka ge helst. Eucanuba är ett ok foder men långt i från lika bra som helt spannmålsfria eller Barf. Men det som är största problemet är att katter som endast äter torrfoder inte får i sig vätska. Men får du dina att äta om än så lite blötmat kan du alltid hälla på extra vätska så dem får i sig mer än om dem bara äter torrfoder. Spannmålet orsakar fetma som i sin tur kan leda till diabetes. Medans salter bidrar till urinsten, urinstopp och annat. En katt är ingen van vattendrickare då den får vätska via sina bytesdjur i det fria. Och en mus består av ca 75% vatten.

Äter inte katterna blötfoder måste man lära dem att äta. Detta kan ta allt från en månad till år. Men varje slick och varje tugga är guld värd för att kissen ska må bra. Det finns många sätt att lära en kisse att äta blötfoder. Men börja med att vänja kisse vid konsistensen genom att pudra på torrisar. Mal dem och strö över. Och så minskar du torrfoder strösslet tills det bara är mjukmat kvar. All blötmat går att frysa in så du kan göra små portioner och frysa in medans du vänjer in dem på blött. Försök att välja blötmat utan spannmål också. Men vägrar dem och du hittar ett med spannmål dem äter är det bättre än torrfoder iaf Glad Länkar till en bra översättning av artikel i hur du kan få över en katt på blötmat. Så kanske du kan få tips och ideer på hur du ska göra. Du måste dock vara väldigt envis Flört http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=207229&p=3828531&hilit=pierson#p3828531

Hoppas det löser sig med pojkvännens kisse och att du får över dina kissar på blötfoder.

Sweelin
3

Vi kör med endast mjukmat nu, och min killes katt äter ju utan problem Glad

Får se hur jag gör där hemma eftersom det är familjens katt och min mamma orkar tyvärr inte bry sig så mycket om foder.

Ni har varit väldigt hjälpsamma och min kille har nu sagt ifrån att dom ska vara lugn med katten så får vi se om det blir bättre Glad

sagan
0

#21 Hoppas det löser sig för din pojkväns kisse och att den ska börja må bra. Men det kan vara bra att ta den till veterinären för att utesluta annat om det dyker upp igen.

Vad gäller din mamma kan du ju försöka förklara angående fodret. Hon kanske lyssnar och ändrar sig så småningom Glad

Sweelin
0

#22 Ja det ska vi göra :) Min mamma är lite trög och katten är så otroligt bortskämd så dom lär ju tro att han svälter utan torrfoder Flört Men ska prata med henne Glad

MouIIyo
2

Min katt har gjort olyckor inne i lägenheten 2 gånger. Det har berott på protest. Om vi inte har varit hemma eller lekt med henne och så.

Har aldrig skällt på henne eftersom felet har legat på oss. Men nu har vi skärpt till oss och kollar även på en liten kompis åt henne!

Hawknestgrove
0

Ja, kostnadsmässigt, så är det inte någon skillnad på att ge  katten skräpfoder, som Friskies,(som faktiskt itne är billigt i jämförelse med riktitgt lågprisfoder9 Jag såg att de på Eurocash tar över 90 kr för en fyrakilos Friskies och Til och med Mjau torrfoder är billigare och bättre. Mern som sagt, skippa torrfoder helt, köp s stora burkar Mjau och frys in i plattor för att inte behöva kasta och brut loss et som går åt på en dag. En vanlig burk Mjau på 630 gram kostar ca 13 kr. Den räcker gott i tre dagar åt er katt som är innekatt.Då behöver du inte ens frysa den, utan helst bara lägga över den ien plastburk i stället i kylen.OCh som sagt, lugn och ro. För katten kissar fel av samma orska, som ett större barn gör på sig på nätterna, det är nervöst.

MouIIyo
0

Lite skillnad att köpa foder som räcker 3 dagar och ett halvår.

MonicaLagerquist
0

#26 Vilket foder håller i sex månader?

Stolt ägare till tre La permer

MouIIyo
0

Har kört med katty. Räcker över ett halvår för min katt. Men det ska tydligen vara ett dåligt foder.
Som ny ägare trodde jag att djuaffären sålde bra mat.

MonicaLagerquist
0

Ja att maten räcker i sex månader innebär ju inte att den håller sig i sex månader.

MouIIyo
0

Så när blir torrfoder dåligt?

MonicaLagerquist
0

#30 Öppen påse/säck ska förbrukas inom tre månader.

MouIIyo
0

Ingen fara. Har en stor behållare för maten. Med lock.

MonicaLagerquist
0

Hur menar du då?

Fettet i maten härsknar det kan inten stor behållare göra så att det inte händer.

Hawknestgrove
1

Ja, nu kostar en stor burk Mjau ca 13 kr. dela med tre. då blir kostnaden4,33 kr per dag i foderkostnad åt din katt. Är det dyrt? Om det är någon som anser det vara dyrt, då ska man nog inte ha djur i så fall

MonicaLagerquist
0

#34 Det låter mycket med 13 kronor för en 635 grams burk .På mitt Willys kostar de 11.90 och på mitt ICA kostar de 10.50.

Hawknestgrove
0

Ja, jag tar priset som är hos mig på Eurocash, billigaste stället här hos mig. kostar 12,50 alltså 13 kr. köpte för några veckor sen, så priset stämmer. Konsum och Ica är ännu dyrare…Vi har inte Willys hos oss

MouIIyo
1

Man märker nog själv vad katten mår bra av.

Jourhemmet
0

#37 Det gör du inte, du har ingen aning om vad som försigår inne i kroppen på katten förrän det är för sent. Njurbesvär är väldigt vanligt bland katter så därför ska man inte helst inte ge tex spannmål.

MouIIyo
0

Låter konstigt ändå att djuraffärer ändå säljer mat med spannmål.

cosmonita
0

#39 Inte konstigt alls iom att folk gärna köper det för att det felaktigt påstås vara det bästa för katten och att den gemene kattägaren inte vet bättre och djuraffärer måste gå med vinst för att existera.

MouIIyo
0

Är inte det en del av sk. "falsk marknadsföring"?

MouIIyo
0

Självklart märker man om katten beter sig konstigt från tidigare.

cosmonita
0

#41 jo man kan tycka det, men eftersom kattmatsindustrin är så luddig så går det nog inte att att fälla någon

Jourhemmet
0

#42 Självklart märker du inte av en begynnande njursvikt tex. Eller urinsten förrän det är försent, ffa som det ska väldigt mycket till för att katter visar smärta. Och med det fodret du ger så har din katt säkerligen kristaller i urinen:

Vete, kycklingköttmjöl, ris, köttgrevmjöl, färskt svenskt kött (minst 4%), animaliskt fett, kycklingbuljong, mineraler, köttbenmjöl, melassjäst. Kattys innehållsdeklaration.

EmelieGustavsson
2

OM det är så att kissen inte trivs, snälla ta honom därifrån. Ta med honom till dig ett tag och se om han fortsätter? ingen katt ska bo i ett hem där det skriks och bråkas och speciellt inte om någon är "hårdhänt"

betyder det att någon slår katten? eller sparkar ? :(

MouIIyo
0

#44 Säkerligen? Är du veterinär?

Absolut inte. Min katt mår prima. Hon mådde dåligt när jag tog hem henne från drogmissbrukaren.
Så jo, man märker det.

Har inte fått några bakslag på fodret jag har utifrån. Sen är det även så att ifkus är bara en hemsida. Där alla har åsikter. Dock är det upp till en själv att hålla koll på vad ens katt verkar må bra av.
Hon är hur pigg och fin i pälsen som helst. Pigg och glad och hade de varit problem hade min veterinär sagt något.

Så nej. iFokus är ingen säker källa. Har kollat runt på en massa andra hemsidor också. Tror mer på min katt och min veterinär. Än iFokus.

Tack ändå Jouris.

Sweelin
2

#45 Jag bor 80 mil bort och min familj håller på att flytta nu för tillfället. Eftersom det var lugnt här för två år sedan så var det inga problem med att ha katt. Men det har ju blivit värre ju äldre pojkarna har blivit.

Ingen har skadat katten på så sätt (alltså inte olagligt som klassas som djurplågeri) utan de vet inte hur man tar det lugnt helt enkelt. Hade det handlat om djurplågeri så hade jag ju anmält, så som de övriga familjemedlemarna hade gjort. Alla älskar katten och tar hand om den, men är som sagt lit för hårdhänt och gillar att "jävlas" på ett negativt sätt som blir lite för mycket för katten även om han själv älskar att jävlas med oss andra.

Annars älskar den att busa och mysa och ligger just nu på rygg i pojkvännens rum och myser med oss.

Vi har köpt urin-off samt en ficklampa som man lyser i mörkret som då visar vart han har skvättat lite så att vi får bort alla fläcklar och dofter, familjen har fått en skarp tillsägelse och vi har slutat helt med torrfoder och kör nu endast på Mjau Glad Kan väl tillägga att vi ska köpa en liten kompis till katten sen om han/vi flyttar, men så som det ser ut nu så är det nog med att en katt inte riktigt trivs.

Vi får hoppas att det blir bättre innan pojkvännen vet hur det ska bli med flytt! Fast satsar mer mot att det SKA bli bättre!

Sweelin
1

Hej igen! Nu har det ju gått 5 månader sedan sist jag skrev här! Kan tillägga att vi har flyttat och min killes katt har aldrig varit mer rumsren! Inte en enda olycka Glad Han fick sig en kompis och dom gör inget annat än att busa hela dagarna. Han har inte varit aggressiv alls sedan vi flyttade in och han har verkligen blivit en gammal fadersfigur åt min egna lilla kille Glad

Till saken hör är att min killes familj nyligen skaffade en liten kattunge tyvärr… Kan säga att den katten är myycket liten, men det kan bero på att min egna katt är en mainecoon och avr lika stor som en fullvuxen katt då jag köpte honom. Men iaf så är denna katt otroligt aggressiv! När han "busar" så tar han i allt han kan och slåss verkligen för livet ser det ut som (samt känns i händerna). Då han biter efter pojkvännens styvmamma så slog hon till honom rätt hårt i ansiktet och både jag och pojkvännen reagerade starkt men höll mun… Alla i familjen gör det tydligen och de säger även åt pojkvännens 9 åriga lillasyster smälla till honom om han är "elak = busig" fast att hon inte riktigt vill… Hon slår tydligen för mesigt Skrikandes

HEMSKT!! Vet inte vad vi ska göra! Nu vet vi nästan iaf att pojkvännens katt troligen fick sig några slag då och då när vi inte såg Gråter

Hawknestgrove
2

Hota med att anmäla dem för djurplågeri. OCh att dessutom lära upp en liten unge att slå ett djur, som är så litet!

Sunset_luna
1

Man ska heller inte leka med hänerna me katter för då lär dom sig att de e okej att bita husse/matte å vissa kan göra ordentligt hårt.. så du kan ju försöka säga till dom att endast leka med katten med leksaker så får missen kanske bättre behandling. Men en anmälan borde oxå göras men förstår om det e jobbigt..

Sweelin
0

Jag vet inte riktigt… Alla busar så hårdhänt med den lille killen… Och ingen verkar se fel med det heller, utan skrattar mest och ser på Rynkar på näsan

Pappan i familjen lägger inte sig i eftersom han inte vill ha nått med katten att göra = inte bestämma nått - blanda inte in mig. typ. Och styvmamman har jag alltid hatat, det är ju hon som slår och försöker visa nå form av uppfostring eller nått.

thicha
0

det gäller att få bort all urin lukt när man städar annars är det lätt att dem luktar och kissar över igen…

det kan mkt väl vara att den inte är trygg tycker jag det låter som.. Testa Feliway, det kan jag verkligen rekomendera, innehåller ferormoner som lugnar katt..

det kan vara svårt att få bort och du måste bryta mönstret direkt annars kommer det lite lyckas, börja om från början och stäng av lägenheten och låt den bara vara i halva eller en tredjedel och sen öppna upp undan för undan..

Han katt kiss luktar i regel mer och är väldigt skarpt, kan vara svårt att få bort helt men med vissa medel är det lättare.. Du kan även köpa en uv lampa och släcka ned hemma och gå runt med den så ser du exakt vart han har markerat någonstans.

EmelieGustavsson
0

Fy vad arg jag blir när jag läser sånt här!

antingen tar någon ett smack med familjen som slår katten, eller så måste katten därifrån. Det är ju djurmisshandel!

thicha
0

Jag hade inte hållit käften, är det så som du beskriver kan ju katten få ett sånt slag att den tuppar av! såna människor ska inte ha djur överhuvudtaget. Visst ska man uppfostra sina katter tycker jag men absolut inte på detta viset..

Men första tanken på detta är ju varför katten inte blir "kuvad" att den drar sej undan och blir skygg/rädd..??

Sweelin
0

#54 Nja kattungen fortsätter lite till med att typ "fäktas emd tassarna eftersom detta utseplas sig endast medan de busar med honom. Men sen slutar han och går iväg och leker med annat. Hon slår ju inte så hårt att han skulle tuppe tror jag inte. Har ju inte varit där sen det hände och dte var när vi var där och firade farsdag…

Hawknestgrove
1

Hur det än är, så är det djurplågeri. och att uppmuntra en liten unge att slå djur? Nä, jag hade inte  gått med på det.

EmelieGustavsson
1

men dom slår ju katten!! gör någonting istället för att blunda för problemet. Även om hon inte slår katten så den tuppar  av så är det ju fortfarande djurmisshandel! usch.

UlrikaD
2

Att slå ett djur kan aldrig vara ok. Om någon slår ett barn så reagerar ju folk direkt och anmäler eller gör någonting, vad som helst.
Varför gäller inte samma för djur?

Djuret blir ju slaget, misshandlat och ska ju inte vara där utan tas därifrån till en trygg miljö.

Sweelin
7

Hej igen!

Nu är det så att vi idag tog ett ordentligt snack jag och min pojkvän med hans familj angåend katten. Vi sa rakt ut att vi inte tollererar att de skadar katten, utan förklarade läget att om vi hör de fortsätta, om katten inte blir lugnare eller om vi ser det med egna ögon så måste vi ta till hårdare metoder så som anmälning. Vi gav dem en bok som heter Kattens språk som vi hade innan och har gett dem råd och tips hur man kan uppfostra en katt utan att skrämma den eller skada den.

De blir minst sagt chockad må jag säga. Men de lyssnade faktiskt lugnt och bad om ursäkt för att vi tog illa upp? Det enda jag bryr mig om är att katten mår bra! Men de skulle sluta i alla fall och faktiskt lyssna på vad vi sa, eftersom de inte vill katten något illa.

Så ja vi får se hur det blir, men jag tror att den direkta uppmaningen fick dem att haja till! Om inte, tjaa då blir dom av med katten och får troligen betala för sig

Hawknestgrove
1

Jättegrattis till dig och din pojkvän för att ni hade tåga i er att ta tag i det. Kyss

Sweelin
3

#60 Ja klart :) Inget djur skall behöva lida alls! Ser det som självklart :) Tack!