Endast blötmat till kattunge
Mina katter äter Bozita blötmat och Eukanuba torrfoder som de har fri tillgång till men nu vill jag i fortsättningen endast ge dom blötmat. Jag har en 8 månaders katt och vet att kattungar ska ha fri tillgång till mat.
Hur gör ni med era kattungar som bara äter blötmat? Hur många timmar är det okej att maten står framme?

Här står maten framme tills den är slut.Då får katterna en ny ren tallrik med ny mat.
Sen behöver fri tillgång på mat inte innebära att maten finns framme alltid.Utan det kan likaväl innebära att katten får äta så mycket den vill när maten serveras.
Stolt ägare till tre La permer
Jag ger förvisso inte fri tillgång då jag har en riktig tjockis som skulle äta allt som kommer i hans väg men tre gånger om dagen ger jag. Morgon, efter jobb och innan sängen vis elva, tolv. Det går bra.
Jag har en 7 månader och fri tillgång resulterar ändå inte i att hon äter på dagen. Av någon anledning så äter hon nästan inget på dagen:/ maten står mest o blir gammal. Hon äter mest på morgonen och kvällen.
Okej, tack så mycket för svar! :)
Enligt Bozitas förpackning ska en 4 kilos katt ha 300 gram/dag, är det rimligt verkligen? Båda mina katter väger mindre och funderar nu på hur mycket jag bör ger dom, kan en halv förpackning var tillräckligt, alltså ca 185 gram per dag? Förstår ju att det är induviduellt men hur mycket skulle ni gett/ger?
#4 Det beror på, en 4kg-katt lär väl äta runt 250-300g per dag. Beror också på vilken typ, om det är paté eller sås, eller gelé, osv.
Prova med att ge fri tillgång.
Vår vuxna hona på strax under 3kg äter 200g Bozita per dag fördelat på morgon och kväll, plus lite, lite torrfoder under dagen. Men jag skulle nog testa med fri tillgång om jag var du. Kattungar behöver ju mat för att växa!
Vi brukar låta matskålarna stå framme tills nästa måltid. Är maten orörd slängs den och så tar vi ny skål med ny mat. Mer längre än så skulle jag nog inte vilja lämna maten framme faktiskt.
Okej! :) Det finns i princip alltid mat framme och det känns som att dom äter så mycket som dom vill ha. Får ändå för mig att den äldsta får i sig för lite, kanske ska lägga upp mer mat? :)