Vad är fel med min katt?
Jag vänder mig nu till er för att kanske få några synpunkter på vad som kan vara fel på min katt.
Förra helgen var jag iväg på utställningar hela helgen och på kvällarna när jag kom hem gick jag rätt i säng och tog därför ingen större notis om någon utav djuren. Min man hade med andra ord hand om dem hela helgen. På söndag kväll skämtade han och sade att "Yoda har blivit jättefet" varpå jag blev lite sur eftersom hon är mer lite liten än fet. Dessutom äter nakenkatter mer för att hålla värmen så jag tyckte det var lite onödigt sagt av min man.
Men tog jag mig en titt på henne i alla fall och blev chockad över vad jag såg. Magen var något fruktansvärt uppsvälld och det såg ut som att ett stort klot hade tagit sig in i hennes mage.
Jag fick lite lätt panik och tänkte ringa in till kliniken mitt i natten men så sade min man att hon både äter och dricker normalt, samt är lika lekfull som alltid. Jag lugnade ner mig lite och bestämde mig för att avvakta till morgonen. Smsade min uppfödare (inte Yodas uppfödare utan de andra katternas) och bad henne komma och kolla på Yoda så fort som möjligt.
Hennes spontana reaktion var att Yoda skulle ha FIP. Vilket är en sjukdom som gör att buken fylls med vätska och katten går inte att rädda. Dock så lär det ska gå fort och katten blir i väldigt dåligt skick innan den till slut dör, och Yodas allmäntillstånd var ju bra, inget tydde på att hon skulle vara sjuk. Min gissning var ifall hon mot alla odds skulle vara dräktig, jag hade en fertil hane här på besök någon gång i september och tog ingen större stress över det eftersom att Yoda inte haft sitt första löp än (det har hon fortfarande inte haft) och hanen visade inget intresse av henne över huvud taget.
Leena kände och klämde på magen men kände inga foster. Hon har fött upp katter sen någongång i mitten av 80-talet så jag litar på att hon vet hur en såpass långt gången gravidmage ska kännas. Yodas tuttar är inte heller uppsvällda och hon beter sig inte som om hon vore dräktig.
Tredje gissningen var att hon har en rejäl förstoppning och Leena rekommenderade att jag skulle mata i henne ricinolja och avvakta så länge hon hålls pigg och äter och är som vanligt.
Jag har nu matat i henne oljan i några dagar, ungefär 3 ml morgon, dag och kväll direkt i munnen med spruta. Hon bryr sig inte över huvud taget om att man rör henne på magen, hon är precis lika pigg och busig som vanligt, har ingen feber och matlusten är lika god som alltid innan. Hon är så som en 10 månaders kattunge ska vara helt enkelt. Hon sover rätt mycket men det har hon alltid gjort.
Nu känner jag dock att jag inte har lust att avvakta längre utan åker in till kliniken med henne imorgon. Tänkte ändå skriva detta inlägget här för att se om någon av er kanske har någon gissning på vad som är fel.
Jag är väldigt orolig över hur det ska gå om hon måste opereras, Yodas hälsa har varit rätt krass från första början. Hon hade klamydia och caliki (?) i somrast, har haft konjuktivit i ögat med massa var och svullnad samt svampinfektion på halsen som nu är helt borta. Jag är rädd för att hon inte klarar av en narkos när hennes immunförsvar är så lågt? Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till om min älskade katt dör.. Hon är bara tio månader och har hela livet framför sig!
Jag läste något om att katter med hjärtfel kan få vätska i buken. Eller irriterade tarmar kan göra så att magen sväller upp?
Jaja, hoppas ni har några idéer på vad min älskade katt kan ha för åkomma. Alla tips och råd emottages tacksamt.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Oj, jag hade nog åkt in tidigare om min misse sett ut sådär och inte vågat chansa. Förstod jag det rätt att det uppkom rätt hastigt också?Tyvärr har jag inga råd att ge men tur att ni har tid imorgon. :)
#2 jag hade nog åkt in redan förra måndagen om inte Yoda skulle varit helt som vanligt under hela tiden. Det är som att hon inte besväras av bulan över huvud taget, hon sitter först vid matskålen när det är matdags, det har hon alltid gjort, hon dricker, leker, går på toa (jag är dock inte säker på hur ofta hon bajsar, igår kväll hade hon i alla fall bajsat nånting för det hade fastnat i rumpan, det var typ ljusbrunt) och är social som vanligt. Det enda är att hon sover mycket men det har hon också alltid gjort och nu bara för att hon är som hon är så blir jag ju paranoid och tycker hon sover jättemycket.
Sen tycker jag att hon magrat lite under veckan? Man har alltid sett ryggraden på henne lite grann, naken katt som hon är, men nu sticker den upp och man känner den tydligt när man klappar henne.
Jag skulle åka in så fort som möjligt då det finns katter som haft FIP men mått som vanligt annars.
#4 säg inte sådär … :( förstod att det finns två former av FIP, en akut som dödar typ genast och så en långsam som dröjer längre. Är det säkert att katten dör? Det går inte att rädda den på nåt vis?
Kan det va worms…?
#6 hon är avmaskad efter halloweenhelgen med Canivet, det borde ta de flesta parasiterna. Men kan en katt bli så uppsvälld av mask? Jag tror absolut hellre på mega maskattack isf än FIP, mask kan man förhoppningsvis bota..
jag vill absolut inte skrämma dig men samtidigt så är det dumt att chansa ifall det är något allvarligt - då det säkert är något du kommer att ångra ifall det skulle vara så att katten skulle avlida.
"FIP anses vara en sjukdom med 100% dödlighet. Det finns spridda rapporter om framgångsrik behandling men i många fall rör det sig sannolikt om at katten inte hade FIP utan någon annan sjukdom.
Man har försökt behandla med kortison och för närvarande utvärderas en kombinationbehandling med kortison och interferon (ett immunstimulerande medel) vilket tycks ha lindrat och eventuellt botat sjukdomen i ett fåtal fall. Mer forskning behövs och behandling kan bara vara aktuellt om sjukdomen diagnosticeras i ett tidigt skede. Katter med kraftiga symtom som orsakar lidande bör avlivas. Att vänta och låta katten självdö av sin sjukdom är bara egoistiskt av djurägaren. Bättre då att låta katten slippa sina plågor och få somna in med värdighet."
Håller tummarna för att det inte är något farligt! :(
Har hon FIP som med säkerhet går att fastställa att det verkligen är den förbannade skitsjukdomen (ursäkta mitt ordval) så är det självklart att jag låter henne somna in. Jag skulle aldrig utsätta henne för onödigt lidande bara för att jag vill ha henne kvar i livet..
Men innan det beslutet tas så ska jag se till så att alla prover som går att tas, tas. Jag kan tänka mig att om veterinären råder mig att prova en behandling så gör jag det, så länge hon mår bra under tiden. Detta för att jag vill vara helt säker på att jag gjort vad jag kunnat för henne.
Fy fan, tårarna bara sprutar här nu, jag vill inte mista min älskade varma goa fina Yoda! 
Nej FIP kan man inte rädda, man har försökt stoppa det med olika slags mediciner men utan bättre resultat tyvärr..
Jag orkar inte googla just nu, men hur funkar FIP? Jag har förstått att det är något som alla katter bär på men som bara bryter ut på vissa, ungefär som herpes då eller?
Kan det ha någon påverkan om mamman fört över det till ungarna eller om Yodas trassliga sjukdomshistoria kan ha underlättat för FIP att bryta ut? OM det nu är det dvs. Pratade med hennes uppfödare nyss och hon undrade om det kan vara pyometra, vad det nu är..
Ni tror inte det finns någon chans att hon skulle vara dräktig? Hellre fula sphynx/ragdoll ungar än att hon dör ju.. Det finns väl katter som löper tyst och som är fertila väldigt tidigt, jag har ju inte hållt ett öga på dem varje dag då när hanen var här. Dock var hon ju bara 7 månader då och är väldigt bebis i hela kroppen, inga löp mig veterligen..
Aha, läste nu att pyometra är livmoderinflammation. Kan en katt ha det utan att det tex blöder från slidan? Jag inte insatt över huvud taget i såna sjukdomar på katt..
Vad jag märkte när jag sommarjobbade på kliniken var att PYO-djur oftast var påverkade i allmäntillståndet och oftast hade de även flytningar från underlivet.
Skulle det vara ett PYOfall så är det också viktigt att åka in snabbt eftersom att livmodern då blir varfylld.
08 505 303 00
Det är numret till bagarmossen. Råder dig till att ringa dit, berätta om symptom och se vad de säger! Där får du antagligen de bästa svaren iallafall.
#14 Tack så mycket för ditt tips, men jag bor i Finland så jag ringer nog stora kliniken här isf :p men imorgon ska vi åka in, ska be dem gå igen Yoda fullständigt och det får kosta vad det kosta vill! Bara hon skulle bli frisk.. Snälla låt det vara allt annat än FIP!
Jaha oj, det missade jag! Tokigt.
Jag håller verkligen tummarna för att allt är bra med Yoda! Att magen är fylld med gaser och att allt hon behöver är en enorm fis men att hon är för fin för att prutta, Eller något!
Du får uppdatera så fort du vet vad det är!

Ricinolja ska man vara ytterst försiktig att ge till katter då det är giftigt och katter är känsliga för det.
Hade det varit min katt hade jag varit hos veteinären för en vecka sen.
Hoppas att ni får en tid hos veterinären idag och att katten trots allt är dräktig och att allt går bra.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Oj vilken mage :/ Ser väldigt spänd ut. Hoppas det gått bra hos veterinären.
#17 Jag har aldrig hört att ricinolja skulle vara giftigt och inte heller veterinären reagerade på det innan när jag pratade med henne..
Vi har tid kl. 14.30 så nu vill jag att alla håller tummarna så det "bara" är kattungar, mask, livmoderinflammation, gas i magen, förstoppning, whatever så länge det inte är FIP.
#19 Menar du inte parafinolja? Ricinolja är ju jättelaxerande. Om du har gett det flera dagar i rad, så borde nästan tarmarna följt med ut vid detta laget.

Parafinolja är det man ger till de flesta djur vid förstoppning.
Hoppas det går bra hos veterinären, den kissen hade jag tagit in direkt ser ju jätteläskigt ut.
Håller alla tummar och tassar för din katt!
Det första jag tänkte när jag såg magen var PYO. Har sett en del pyo djur och de flesta visar inte speciellt mycket symptom. Har även haft en egen katt som fick pyo, inga direkta symprom utan att hon skulle kastreras och att man såg de i samband med kastreringen att hon hade en väldigt lätt/tidig pyo.
Men hoppas att kisse blir bra! Du får uppdatera oss :)
Tack allihop för era tips och tankar. Lilla Yodas hjärta slutade slå vid 16.13 idag till följd av våt FIP. Hon hade nästan en liter vätska i buken, och när det hade tömts ut såg man hur mycket hon magrat under veckan, något jag inte reagerat på för jag hade bara sett den stora magen. Hon hade anemi och massor med andra värden förhöjda/för låga. Veterinären kunde med så gott som 100% säkerthet fastställa att det var just FIP och det fanns då inget mer att göra för henne än att låta henne somna in..
Saknaden är fruktansvärd, tårarna bara rinner. Min älskade fina katt, vem ska nu värma mig om kvällarna och purra så högt att jag knappt kan somna? Vem ska nu sno mat så fort man svänger bort blicken och hänga i gardinerna? Vem ska nu springa omkring som husets sheriff och hålla koll på vad de andra gör?
Älskade fina Yoda, så orättvist att hon skulle dö bara 10 månader gammal. Vila i frid.. 
Beklagar :(
Åh nej. :(
Beklagar. RIP lilla mise.
Fy så hemskt det slutade! beklagar verkligen.
:'(
beklagar verkligen! Vila i frid lilla katt!
Beklagar.

Beklagar verkligen att det slutade så. Fina kissen:(

Beklagar.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Beklagar 
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Usch vad hemskt :-( jag beklagar verkligen.
nästan så tårarna rinner här också när jag läser tråden och undrar hur det gått, så får jag se detta 
vila i frid fina lilla katt! beklagar sorgen och skickar några kramar <3

Usch vad hemskt
. Beklagar att det blev såhär.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tack alla för era fina ord, det tröstar i alla fall lite grann i denna grymma saknad. Det är så otroligt tomt här hemma utan Yoda, sitter och väntar på att detta bara ska vara en mardröm och hon snart kommer springande med hyss i blicken. Men det kommer ingen Yoda springande, aldrig mer :(
Oh, lilla Yoda!
Jag beklagar verkligen er sorg, MangoMelon!
Men jag hoppas att det kan vara en tröst att er fina lilla vän nu är fri från allt som inte fått henne/hennes kropp att må bra!
Yoda finns med er, i era hjärtan! Sorgen måste få sitt utrymme, därefter kan ni fylla det inre rummet med de gamla härliga och lyckliga minnena!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Fy vad hemskt, beklagar verkligen! :(
Mycket sorgligt ! Alldeles för tidigt för misse! Styrkekramar!!
Men fy! :( Riktigt tråkigt att sånthär ska hända. :(
Men nej, fy!! :( Läste igenom tråden och hoppades på ett gott slut! Slutade med att jag började gråta istället. Usch jag beklagar så himla mkt! Vet hur det är att förlora sin finaste misse! <3
Massa kramar!
usch beklagar verkligen :( RIP =(
R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :( <3
Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :) <3
Å nej =,( jag beklagar verkligen sorgen. Så liten hon var… Jag bara sitter här och bölar för vi kan nog alla förstå precis hur det är, och fy vad orättvist det är ibland, speciellt bär hon bara fått smaka lite på livet :( Massa styrkekramar till er!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se