Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2762 ggr
Andina
3

Arsenik, bly m m - kattmattest

Hittade ett kattmat-test på djurmat.com - där de tittat på bly, arsenik och kadmium i några kattfodersorter.

Kan ni hjälpa mig att förstå "innebörden och meningen" med dessa gifter i kattmat?

• Arsenik - varför tillsätter man arsenik i kattmat??? Förvånad

• Bly - kommer det från förpackningarna? Burkar, tetror, annat? Eller varför finns bly i kattmat annars?

• Kadmium - varifrån kommer det och varför? Vilken skada kan kadmium åstadkomma?

Min katt här hemma får någon gång ibland Coops "Catz" (olika sorter) för det är dem hon gillar allra mest. Men vågar f-sen inte ge henne det alls längre.

Har inte sett efter vilken kattmat de har i sitt sortiment ännu (ska strax göra det) - de "låter dock enbart de företag som är seriösa och levererar bra kattmat att annonsera på djurmat.com".

Edit: Såg nu (i efterhand) att matproducenterna lägger till åtminstone några av ämnena för bättre hållbarhet bl a. Hållbarhet för maten? Eller för katten…? Obestämd

Djurmat.com har/har haft för avsikt att sälja djurmat av god kvalitet också.

Här är resultatredovisningen för Mattestet:

"I vårt test har vi först och främst tittat på de hälsofarliga ämnena. De ämnena som vi har tittat på är bly, arsenik och kadmium som alla har en skadlig effekt på katten. Här följer listan och den kattmat som placerade sig bäst i vårt test. Bäst presterande kattmat högst upp:

Coops kattmat – Xtra kattmat med Lax
Bly: 0 milligram per kg
Arsenik: 0 milligram per kg
Kadmium: 0 milligram per kg

Royal Canin – fit 32
Bly: 0,11 milligram per kg
Arsenik: 0,12 milligram per kg
Kadmium: 0,03 milligram per kg

Coshida
Bly: 0,25 milligram per kg
Arsenik: 0 milligram per kg
Kadmium: 0,05 milligram per kg

Coop – Catz med Lax
Bly: 0,56 milligram per kg
Arsenik: 0,37 milligram per kg
Kadmium: 0,05 milligram per kg

Märkena av bästa kvalitet går numera att hitta hos flera leverantörer. Vi låter dock enbart de företag som är seriösa och levererar bra kattmat att annonsera på djurmat.com"

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2

Uppenbarligen har de inte kommit igång ännu, kanske nystartad sajt (eller om de 'gett upp att utveckla sajten?). För det finns inte mycket information på sajten ännu.

Men det är tydligen en portal om kattmat m m:

"**Djurmat – din nya djurportal
**Sedan det kom fram att många fabrikanter levererar djurmat som inte håller måttet har vi kommit fram till att det är dags att granska djurmaten som levereras på djupet. På djurportalen djurmat.com får du alla tester, guider och information om företag som lovar hemkörning av djurmat. Vi gör er en tjänst och allt är självklart kostnadsfritt. Det är precis så som vi vill ha det.

Syftet med djurmatsidan
För ett par år sedan jobbade en person i vår omgivning med hanteringen av djurmat, främst kattmat och hundmat på ett stort företag. Där kom det fram att företaget tillsatt ämnen som var direkt skadliga för djuren enbart för att ge maten längre hållbarhetstid. Dessa farliga tillsatser och extra salt som tillsattes innebar förmodligen stor fara för många djur där ute. När dessa uppgifter kom oss till handa insåg vi att något måste göras och därför skapades djurportalen djurmat.com.

Vår ambition
Vi strävar efter värld där alla djur kan få stoppa i sig djurmat som smakar bra, håller god kvalitet och inte innehåller ämnen som kan vara dem till skada. Allt för ofta får djur i sig djurmat som kan påverka deras livssituation. Det är inte acceptabelt anser vi och därför kommer vi arbete för en förändring på det här området.

Vi rekommenderar
Vi kommer opartiskt att granska de olika företagen som säljer produkter avsedda för djur. De företag som tillåts annonsera hos oss har vi själva granskat och därför kan du vara säker på att du inte skickas vidare till något lurigt företag som inte håller vad det lovar.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Joppo
1

Jag skulle gissa att arseniken kan finnas där pga av att detta grundämne finns finns naturligt i vår natur och i vattendrag(dock i mycket små mängder). Där kanske inte heller orimligt att dra slutsatsen att de andra ämnena också kan ha rent naturligt orsaker. Kadmium finns också naturligt i större eller mindre grad i våra jordar. Hur det ligger till med bly vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det också finns naturligt förekommande som spårämnen i mark och vatten. http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/arsenik-brunnsvatten.html http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kadmium/ Sen är väl frågan om dessa mängder verkligen är farliga i dessa otroligt små mängder. Vi snackar ju mindre än ett tusendels gram per kilo av de olika ämnena.

Andina
1

Tack Joppo, jag ska titta in på dina länkar!

Det låter ju skrämmande med 'bara' orden arsenik och bly (i maten) - men det kan ju vara som du säger… Även om det är små mängder - och kanske ofarliga i 'naturligt tillstånd, vilket jag inte vet ännu - så är det ju inte lika 'naturligt' att tillsätta dem i mat… …? Kadmium har jag ingen aning om alls, vad det är o vad det är till för o var det finnns…

Och frågan uppstår "hur lite som behövs för att påverka en kattkropp på sikt?"

Tillsätts arsenik och bly och kadmium i människoföda?

Tack! All info emottages tacksamt (det var ju för att förstå lite bättre som jag startade tråden)!

Nu ska jag kasta mig in i länkarna.

Andina
2

Kadmium - "Är det farligt med kadmium? Kadmium stannar kvar i kroppen under lång tid och lagras i njurarna, vilket gör att njurfunktionen kan skadas om man får i sig mycket kadmium under en längre tid." enligt SLV…

Arsenik - "Arsenik kan uppträda i olika former och föreningar, varav många är giftiga. Organiska arsenikföreningar som finns i fisk och skaldjur har generellt låg giftighet.

Arsenik är cancerframkallande och kan ge tumörer i hud, lunga och urinblåsa, möjligen också i lever och njure. Tidiga symptom på arsenikförgiftning är pigmentförändringar i huden och förtjockning av hudens hornlager framför allt på handflator och fotsulor (hyperkeratos).

Exponering för arsenik kan ske genom luft, mat, vatten och jord. Största risken finns i samband med intag av dricksvatten." Enligt SGU

Joppo
0

Jag tror ingen producent medvetet tillsätter dessa ämnen utan de hamnar i maten som en bieffekt av produktionen. Om till exempel en gröda växer i en kadmiumrik jord så kommer det att återfinnas små mängder kadmium i grödan när den är färdigväxt. Denna gröda kanske sedan används för att föda upp kycklingar som i syn tur används till kattmat, vilket skulle kunna vara en anledning till att det hamnar där.

Det finns ett begrepp som kallas LD50 och det beskriver hur mycket av ett ämne man kan få i sig innan 50% av försöksdjuren* dör. Jag ska se om jag kan hitta nåt dom detta senare. Med hjälp av detta värde borde man kunna räkna ut hur mycket av de olika ämnena det krävs för att det ska bli farligt för en katt.

* Detta må låta grymt, men det är så man tar reda på ett ämnes giftighet.

Joppo
0

http://en.wikipedia.org/wiki/Median_lethal_dose:

Metallic Arsenic

- rat, oral

763 mg/kg

Om vi utgår från att en råtta är ungefär lika tålig som en katt(sätt till samma kroppsvolym) så skulle detta värde innebära att en katt som väger 5 kg skulle kunna äta 3815 mg arsenik innan den står inför en 50-procentig dödsrisk. För att detta skulle inträffa så skulle katten behöva äta minst 10 ton av den kattmat som innehåller mest arsenik.

Denna siffra skulle i realiteten antagligen vara högre eftersom en del av arseniken antagligen inte tas upp av kroppen. Nu har jag inte jättestor koll på hur mycket en katt äter, men jag har svårt att se att de ligger ens i närheten av att äta 10 ton mat under sin livstid :)

Andina
0

forts Arsenik (fr skolarbete.nu):

"Arsenik påträffas oftast bundna till sulfidmalmer (men också bundet till ciggarettrök, vatten och röken från olja m.m.)"

"Realgar är ett annat mineral med hög arsenikhalt och har den kemsiak formeln AsS. Realgar används främst vid varma källor som sprickfyllnadsmaterial men också i fyrverkeripjäser då det ger en vitt sken vid antändning.

De fyra länder som tillverkar mest arsenik är Mexico , USA, Frankrike och Sverige (…!). Boliden i Sverige är världens största producent av arsenik och trots att det i snitt bara är 0,18 gram per 100 kilogram jordyta så produceras mer arsenik än vad man förbrukar."

"Arsenik ett mycket dödligt gift men också ett läkemedel"

"Arseniken används sparsamt i dagens läge bekämpningsmedel men det händer att människor får arsenikförgiftning p.g.a. att man bekämpar småkryp med bekämpningsmedel med arsenik i (händer mest i de fattiga länderna)."

"Där folk drabbas lättast av arsenikförgiftning är industrier där man framställer järn och andra metaller eftersom man då hettar upp metallen och arsenikkisen som finns i malmen sublimerar och blir till gas."

"Men arsenik är ett viktigt ämne för kroppen då vi måste ha det för att kunna växa, men den lilla mängd vi behöver förser vatten oss med."

*

Kanske är det så att arseniken följer med växtdelarna som finns i kattmat (besprutning, bevattning)?

Ska ögna igenom rapporten från Jordbruksverkets foderkontroll (1997-1999) också vid tillfälle…

(Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag hur lite jag lärt och hur mycket mer jag behöver lära mig…)

Andina
0

#6Skrattande Nej, så många ton mat går det nog inte i en katt…. tror inte jag heller! Men - kanske ska man inte stirra sig blind på hur mycket den behöver äta för att det (statistiskt) ska vara 50% risk för att djuret ska dö…

Kanske ska man även se på hur mycket av ämnena de behöver för att kroppen över huvud taget ska påverkas negativt - och ge skador/sjukdomar - och som dessutom i sig kan leda till döden, d v s "indirekt arsenik-död" t ex!?!
Njurskador, cancersvulster o s v…

Tack igen! Ska kolla in den länken också.

Tilla_
0

0,56 milligram (högsta värdet av de som tas upp) är ju vääldigt lite, 0.00000056 kg per 1 kg, alltså 0.00000056 %. Tror som #2 att det är naturligt förekommande snarare än tillsatt i maten.

Andina
0

Och LD50 som görs på möss o råttor - är ju inte heller direkt överförbara på varken katter eller människor. Så, det går inte att dra några slutsatser, som jag ser det.

Jo, om man vill tro och anta - men jag vill helst veta så mycket som möjligt… Flört

Andina
0

#9 - Ja, jag är benägen att tro det också nu när jag skummat igenom lite mer på nätet. Men det har också triggat igång min nyfikenhet.

Varifrån och varför finns dessa värden i bl a kattmat. En möjlig orsak ser ju ut att vara bekämpningsmedel som bl a påverkar växtdelar - och då är vi inne, igen, på att kattfoder bör innehålla så lite sädprodukter m m som möjligt.

Och om ett test görs med dessa ämnen (arsenik, bly och kadmium) så har ju någon ringt i en (liten möjligtvis) larmklocka någonstans…

Joppo
0

#8 Det är självklart också en aspekt man måste ta i beaktning. Sannolikt så börjar nog djuret må dåligt långt innan man kommer upp i rent farliga nivåer.

Kattmaten med det högsta arsenikinnehållet är för övrigt framställd av havsfisk(lax). Jag undrar om det kan förklara koncentrationen? Det har ju dumpats alla möjliga dumheter i våra hav under en lång tid, vilket kanske skulle kunna vara förklaringen? Alternativt är berggrunden där de fiskar rik på mineral med arsenik i?

Andina
0

Såg i skoluppgiften (se länk i #7) att en människa kan få i sig 10 ggr mer arsenik i kroppen än en dödlig dos, om hon injiceras med arsenik i små doser under en längre tid.

Men gäller det även t ex katter…? Obestämd

Andina
0

#12 - Jag tror också att fisken för med sig sk-ten från havet! Och där finns det ju, precis som du säger, allt möjligt dumpat av människan…

Om jag förstår redovisningen på Djurmat.com (#0) rätt, så är det de fem bästa kattmatssorterna som redovisats. Men har jag inte förstått 'rapporten' fel - så är jag ju sjukt nyfiken på resultaten av övriga produkter de också testat! Blir lite kluven när jag bara ser "lite av mycket"… Eller kan det vara så, att de bara testat dessa fem produkter…?

Andina
0

Vad händer vid Bolidens framställning av arsenik? Restavfall, "biprodukter/-avfall" m m… ? (Se #7) Vad 'dumpas' därifrån och vart?

(Uj, nu har jag fått en övermäktig uppgift att lära mig mer om gifterna som finns i vår o katters mat…)

Andina
0

Intressant artikel på Kattliv.com

Katten är speciellt utsatt för miljögifter

Där sägs bl a:

"I flera år har forskare larmat om att husdjur, speciellt katter, är utsatta för miljögifter i våra hem. Det handlar om kemikalier som är förknippade med allvarliga hälsoeffekter hos människor. Eftersom husdjur åldras snabbare än människor utvecklas också deras hälsoproblem snabbare."

"Det handlar bland annat om damm från möbler, elektronik, plastsaker och matförpackningar. Damm som innehåller höga halter av flamskyddsmedel, ftalater, impregneringsmedel, teflon och tungmetaller.
Katterna får förmodligen i sig de flesta av dessa gifter just för att de vistas nära golv och slickar sig om tassarna. Precis som små barn gör det dem extra utsatta för dessa gifter."

Läs hela artikeln här

(Inte direkt om arsenik, bly o Kadmium dock)

Wony
0

Tyvärr är det nog svårt att helt säkra miljön för katterna, med avseende på byggmaterial, inredning, elektronik och annat som återfinns i hem. Men rent logiskt är det ju vettigt även för oss människor att tänka till lite extra innan vi köper saker. Kan jag välja ett miljövänligare och säkrare alternativ? Kan jag avstå från en produkt?

Sedan att arsenik och annat återfinns i mat är nog tyvärr ofrånkomligt eftersom många ämnen förekommer både i hav och sjöar liksom på land. Särskilt många fiskar lagrar in massvis med gifter, och används fisken i kattmat så är det ju rimligt att nivåerna blir högre då. Alltså ännu en orsak att inte ge fisk för ofta till katter.

Men det vore intressant om man hittade statistik på vilka mängder av gifterna som ger vilka "biverkningar" hos katter. Och andra husdjur, för den delen! Sedan kanske man ska ta i beaktande skålen djuret dricker och äter ur. Gifter i ev plastskålar? Dåliga metallskålar? Gifter i glasyren på keramikskålar? Det är också intressant att titta på.

Andina
0

Ja, Wony, så är det ju, vi kan inte komma undan gifter helt - men precis som du tar upp så kan vi höja medvetandegraden om vad det är vi köper hem till oss själva och våra djur. Som bara detta med matskålar som du tar upp.

Och faktiskt tycker jag det skulle vara intressant att hitta undersökningsresultat om hur mycket av gifterna som finns i t ex djurfoder. Och som du också skriver, hur påverkar de våra djur och vid vilken mängd…

När jag läste raderna (som jag skrev i #0) så tolkade jag det som att arsenik, bly o kadmium tillsattes i maten - men jag gissar att det var otydligt formulerat av skribenten (alternativt dåligt läst av mig). Men så tog jag in dessa rader först:

"Där kom det fram att företaget tillsatt ämnen som var direkt skadliga för djuren" och därefter nämner de att de undersökt bly, arsenik o kadmium…

Wony
1

Ja, fast det skulle ju kunna vara så att de indirekt tillsatt ämnena, genom att tillsätta något annat, som har spår av dessa ämnen, t ex bly, arsenik och kadmium. Det är en intressant tanke också, hur ämnena hamnar där. Är det ren ignorans från företag som vill tjäna pengar på våra husdjur? Eller är det oavsiktligt och svårt att undkomma?

Oavsett vilket är det en obehaglig tanke. Sedan funderar jag också på om förpackningen påverkar. Finns det spår i dem? Konserver, tetror, portionspåsar, de där små askarna som t ex Sheba säljs i? Påverkar ursprungsland på råvarorna markant? Kan hanteringsprocesserna förbättras och säkerställa en hälsosammare mat åt våra katter?

Det optimala vore nog om alla husdjursägare började ställa fodertillverkarna mot väggen och verkligen fråga ut dem. Vad är det i maten, varifrån kommer det, har de egna eller utomstående tester när det handlar om spår av t ex tungmetaller? Ju fler som frågar och visar att det inte är okej med uppsåtligt dålig mat, desto större press blir det på att tillverka säker mat.

Sedan är det troligtvis så att man inte kan undkomma tungmetaller och gifter i all mat, även vår egen. Som någon skrev, det beror på jordar, utfodring av de djur som sedan hamnar i kattmatspaketen osv. Det bästa är ju att kontinuerligt verka för att minska nivåerna hela tiden, och bli bättre och mer miljötänkande.