Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1279 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Katterna VÄGRAR blötmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Det fungerar inte att blanda med torrfoder (inte ens att strö torrfoder ovanpå en "gömd" blötmat - de äter inte ens torrfodret då.)
  • Det fungerar inte att servera det när de är hungriga och skulle få vanligt torrfoder. De väntar och jamar och blir allmänt frustrerade. Jag har väntat uppemot 6-7 timmar men de rör det inte ens.
  • De äter den vare sig kall eller ljummen eller med olja på eller med torrfoder smulat på eller på annat sätt.
  • Det fungerar inte att röra runt det, mosa det med mera.
  • De äter inte heller rått kött. Inte äggula.

Det mest märkliga är att min lillkatt gärna åt såväl kött som blötmat när han kom hit, men att han verkar ha "lärt sig" av den äldre katten (hans idol ;)) att man egentligen inte ska äta sådant. Min äldre katt älskade äggula i början men vägrar nuförtiden ens att lukta på det. De slickar upp såsen/gelen i blötmaten men det är lite för dyrt att köpa en massa sås för det priset kan jag tycka…

Några tips eller råd på hur jag ska gå vidare? Jag har testat MÅNGA olika sorters mat. Alla varianter av Mjau. Vissa av Bozita. Några sämre som whiskas/friskies etc bara för att se om det funkar. Nope..

Rufus tog med sig köttbitar lite varstans - de VAR ju så roliga men ack så svåra att tugga.

EvaSe
0

Jag har samma problem så jag hänger på din tråd  :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Magic Nicki
0

Om du tar upp en köttbit från blöttmaten och ger den mellan sina fingrar eller i handflatan, skulle dem smaka tro? Ibland när min katt inte ätit på många timmar kan jag sätta henne framför tallriken. Hjälper inte det så lyfter jag upp tallriken och erbjuder. Ofta hjälper det, men gör det inte så tar jag upp maten i handen. Ja, de är roliga våra små pälsklingar.

fvanilla
0

Hur länge har du försökt?

AgnetaB
0

En  av mina äter mycket bättre om jag matar för hand med tex rått kött klippt i bitar. Ställer jag bara fram skålen så äter hon inte. Hon verkar ha tröttnat på det mesta o vill helst bara ha Main Coon torrfoder(RC) tyvärr.Jag vill ju att mina ska äta blötmat mm helst.

Zepp
0

Min erfarenhet är att katter är lite som småbarn.. de vill gärna ha det som de är vana att få.

Och det är heller inget problem att låta dem gå utan mat ett helt dygn.. hunger  är en jättebra krydda.

Sen så.. vilken blötmat ger du.. mina gillade inte all blötmat.

Mjau på burk var den som gillades bäst.. och vad jag förstår av andra så är den relativt hyfsad för att vara billig kattmat?

En gång så var jag kattvakt åt en granne, den katten förvarades i ett annat rum.. för husfridens skull, men fick gå lös när jag var hemma.. då åts det allt som låg på faten.. även gammal mat från dagen innan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Highonbluetomorrows]
0

#2. Hmm vet inte. Men om jag sitter med dem en stund efter att jag har serverat blötmat (ibland verkar de uppskatta att jag sitter där av någon anledning, spinner och vill att jag ska klappa dem hehe) så är det ingen skillnad. De bara går därifrån. Ska kanske testa att erbjuda från handen.

#3. Från och till i flera månader! I början åt den ena katten som sagt i alla fall äggula och ÄLSKADE det - men nu förtjänar det inte hans uppmärksamhet alls. Den andre åt blötmat som kattunge men slutade. Ett tag gav jag denne katt blötmat varje kväll men fick sluta eftersom han struntade i det efter ett tag. Tänkte att det bara behövdes en paus men nä, han äter det ej idag heller =/

#4. Jag vill hemskt gärna att mina katter ska äta mer kött eftersom min ena katt troligtvis lider av någon sorts allergi, och jag har eliminerat fisk, potatis, spannmål utan framgång.. Hade velat testa att ge lamm eller vilt och det finns väl knappt ens torrfoder med det?? Att det är nyttigare med barf och blötmat blir liksom ett plus på köpet :)

#5. Jag är rädd för fettlever, särskilt som min ena katt är överviktig och jag har hört att det är extra riskabelt att vänta med mat då. Är ett dygn verkligen riskfritt då? Har du något tips på hur jag ska "ställa om dem" att anse blötmat vara lika naturligt att äta som torrfoder?

Zepp
0

Du.. katter är rovdjur.. i vilt tillstånd är det nog inte ovanligt att de inte fick mat varje dag!?

Katter är nog det mest vilda djur vi har lyckats domesticera.. finns tillomed de som menar att det är katten som sökt sig till oss.. och inte tvärt om.

Vad fettlever anbelangar så är nog kolhydrater en större fara, katter har överhuvudtaget svårt att reglera sin blodsockernivå.

Fettlever handlar mer om glykemisk belastning, och det handlar om att sänka ett högt toxiskt blodsocker.

Katter har till stora delar en annan metabolism än oss, de har en hög glukoneogenes.

Dvs rovdjur.. Carnivorer som katter är mer proteinberoende än vad vi är, då de även bildar glukos av detta.

Katter skall äta protein och fett.. dvs det som deras bytesdjur består utav.

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

http://lowcarbdiets.about.com/b/2011/10/02/is-the-catkins-diet-best-for-cats.htm

Torparmor
0

#5 Jag håller nog inte med dig riktigt. Våra katter har tröttnat efter ett tag på samma mat och kommit igång igen när vi bytt mat.

Torrfoder är inte särskilt populärt här. Under en period var Bozita populär, sen funkade Mjau mellanstora burken bäst. Nu går Mjaus tetra hyfsat om det efter ett antal timmar faktiskt inte blir någon Barfmat. Ingenting annat "är ätbart"

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zepp
0

Mjaus tetra försökte jag med.. tyckte det var en rätt käck förpackning.. men katterna bara stirrade på mig och såg ut som de undrade när den riktiga maten kommer!

Det dumma med burken vara att de bara åt pinfärsk nyöppnad mat.. och jag förstod dem, för efter en dag så luktade det inte så gott.

Katter är kinkiga.. iallafall om de får bestämma själva!

Elena-Maria
0

Min gör likadant väldigt ofta. Jag har dock hittat vissa smaker som hon verkar kunna tänka sej att käka lite bitar av också, men mest såsen. I början käkade hon bara portionspåsar med mat i sås. Nu äter hon typ bara Whiskas kyckling i sås och även oxkött i gelé. En påse räcker i tre dagar…  Ingen idé att hälla upp hela påsen eller ens halva, då måste det bara slängas.

Fred och god växt!

fvanilla
0

#7 Jag vet inte faktiskt… illrar och en hel del andra djur är/var rätt så vilda djur de med.

Men absolut är de kinkiga djur, och det är ibland att helt enkelt maten inte passar, men sen så helt plötsligt gör den det ändå, och så skiftar det fram och tillbaka genom smaker och ibland konsistenser osv.

[Highonbluetomorrows]
0

#7. Jag ska alltså svälta katten i mer än ett dygn tills han börjar äta blötmaten?

Spannmål får de ej i sig ändå.

Zepp
0

Näe så menade jag inte.. men farligt är det knappast!

I naturen så äter de allt möjligt, tillomed halvruttna döda fåglar.

Jag tror det är lite som med barn.. de blir bortskämda väldigt lätt av de som älskar dem.

Har hur som helst svårt att se att en katt skulle svälta sig själv till döds om den inte får favoritmaten?

En katt skall bara ha mat en gång om dagen.. att låta mat stå framme att fritt äta av är att göra dem en björntjänst.

Sen så är det nog oxå mer komplicerat.. du kanske oxå skulle matvägra om du fick något konstigt som du alldrig ätit förut.. iallafall om du kunde vänta och få det du brukar gilla?

[Highonbluetomorrows]
0

#13. Ja jag matar nog dem alldeles för ofta. Tjockisen börjar leva rövare så fort han anser att "nu skulle det varit mat här" och går man ut ur rummet så springer han efter för att sätta sig och se snäll ut vid den alldeles för tomma matskålen ;)

Jag ska testa att mata mindre ofta, och försöka att ibland bara ha blötmat som alternativ en längre tid. Kanske kan det fungera med lite envishet.

Hesat
0

Om du är orolig för allergi så har Husse blötfoder med endast lamm eller kalkon. De har även andra blötfoder men då är det 2-3 proteinkällor.

Vi gick över till att ge kisssen Ziwi Peak (lamm och hjort) pga foderintolerans. De har även ett lufttorkat (tror jag) torrfoder om det skulle hjälpa för att få in katterna på smaken. Dyrt är det men jag har inte hört talas om många katter som har ratat detta foder. Spannmålsfritt och få tillsatser om man jämför med andra. Sedan vi gick över till detta har vi kunnat fasa in lite rent kött och färs av lamm och vilt (vilket är billigare än Ziwi Peak ska tilläggas). När han åt torrfoder ratade han färs och kött helt och hållet.

Jag tror dock att Husses allergifoder har färre tillsatser och är billigare. Deras vanliga blötmat ser även det ut som att vara ett bra foder (de sorter utan fisk dvs.).

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Highonbluetomorrows]
0

#15. SKa kolla upp det!:)

Whirlie
0

Min kräsna dam började äta blötfoder först när jag introducerade RC Instinctive. De är väldigt dyra, men just nu får hon bara 1/3 av dagsransonen i blötmat och resten i torrfoder (dvs 1 påse á 85g/dag) så jag överlever. Efter ca en månad på det har jag nu kunnat introducera Bozita blötmat som är något billigare, men jag märker fortfarande att det är RC Instinctive som är favoriten. Så kanske värt att prova?