Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5836 ggr
[klisterbomb]
0

inåtrullande ögonlock

Hallåhallå.

Misstänker att min lilla nakenfis lider utav inåtrullande ögonlock, och tänkte fråga lite om detta, ifall någon har koll..

Kan detta ge skador på ögonen och behandlas det i sverige på något vis? Går behandlingen på försäkringen?

MonicaLagerquist
2

Det är oerhört smärtsamt och du bör omgående ta katten till en kunnig veterinär för bedömning och ev behandling.

har man otur blir ögat så illa skadat att det behöver opereras bort för att katten ska slippa smärtan.

Man kan operera och frysra bort enstaka hår som sitter ivägen.Är det riktigt illa kan en bit av ögonlocket tas bort.

Vad är det för ras på din nakenkatt?Don har ju tyvärr en hel del problem med sina ögon.Enklast är att ringa det bolag du har katten försäkrad i och höra om det ingår i försäkringen.Vissa raser har ju mer problem och då är risken stor att det inte täcker.

Stolt ägare till tre La permer

[klisterbomb]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, kanske har missuppfattat det helt?

Bifogar en bild så du kan förstå vad jag menar! 
Fast det kanske endast är helt vanlig vävnad? Har en tendens till att överdriva saker och då hon har rinniga ögon och framförallt att det gäller ögonen så stressar jag upp mig.
Har varit inne och kollat hennes ögon(tendens till att bli orolig som sagt) pga att de varit rinniga men de har inte sett något fel. Så det är väl bara jag då kanske.

Ibland syns det mer än sådär, det kommer fram när man drar upp ögat.

MonicaLagerquist
0

Är hon testad med ett Ögonpaket?Herpes?

Stolt ägare till tre La permer

[klisterbomb]
0

Jag själv har inte gjort några sådana tester, utan det var så att jag var inne på kliniken, där jag haft praktik tidgare, för att kolla några utslag hon får när hon blir stressad och bad veterinären kolla ögonen samtidigt. Hon kunde dock inte se något speciellt så det var inget vi gick vidare med.
Det är även så att My är en omplaceringshona. Förra ägaren som hade henne sa att hon också varit till veterinären med hennes ögon men att de inte såg något. Vad de tittade och sådär då vet jag inte riktigt, dock.