Katt som "magrat" av!
Våran katthona på uppskattningsvis 14 år (hittekatt) var inlagd på djursjukhus för en månad sedan pga förstoppning.
Efter det får hon inget torrfoder alls utan enbart MJAU blötfoder.
Nu har hon minskat i vikt :(
Hon äter troligtvis inte lika mycket som förut.
Hon har fri tillgång.
Tänkte köpa Bozita och kolla om hon gillar det bättre.
Någon som har tips på vad vi kan göra för att hon ska lägga på sig?
(Hon är avmaskad!)
har ni kollat bla njurarna hos veterinären med blodprov?
Hon var ju inlagd över en helg och då sa de att hennes njur- och levervärden såg bra ut för hennes ålder.
Känns som att vi behöver få henne att äta mera, men hur?
#2 men de var ju efter inläggningen för förstoppningen för en månad sedan som katten magrat av?
Kanske nya prover bör tas, även urinprov för att utesluta diabetes,mm
Sant.. Tänkte att det säkert hade med foderbytet att göra. Ska köpa hem lite annat i morgon och testa i helgen. Funderar på om man kan ge henne uppblött torrfoder, hon äter inte torrfoder alls efter förstoppningen, men om det är uppblött kanske det går. Vilken blötmat förutom mjau och bozita är "okej" att ge?

#4 Det kan du göra men låt det inte stå länge alls eftersom det bildas mögelsvamp i det då.
Du kan ge de flesta blötmatssorter, bara hon äter. Tills du fått veta om hon behöver specialmat vill säga. Men köp hem Pussi, whiskas, friskies osv, det är bra mat det med om man bortser från de små (helt onödiga) mängderna spannmål och socker. Men det är absolut inte dålig blötmat, så köp hem vad hon tycker om!
Mina katter gillar inte Mjaus blötmat alls tyvärr utan äter allt annat både sk billigare el dyrare mat. Min inställning är att först ska katterna äta o som nummer två ska de äta bra mat.
Om hon lätt blir förstoppad så är blötmat så bra för innehåller mycket vatten men du kan också varje mål droppa i några droppar extra vatten. Även bra då det sköljer igenom så de slipper urinproblem.

Messmör är också bra mot förstoppning. Testa om hon äter det, om hon fortfarande har problem med det.
Köpte Bozita i fredags och det äter hon som hejsan.
Tänkte variera mellan de olika smakerna så hon inte tröttnar och hoppas på att hon lägger på sig lite.
Tack för era svar!
Och självklart ska jag kontakta en vetrinär om foderbytet inte hjälper!