Vill lära katterna morra
Jag skulle väldigt gärna vilja lära katterna att morra och fräsa på kommando. Bara för skojs skull såklart. Men jag har ingen aning om hur jag ska lyckas med det.
Än så länge kan dom inte direkt så mycket, dom har lärt sig att busvissling betyder att dom ska komma och det gör dom varje gång.
Jag har klickat in dom med klicker lite grann så dom förstår att ljudet betyder belöning iallafall.
Men jag skulle väldigt gärna vilja ha tips och ideer på hur jag lär dom morra och fräsa på kommando. Dom brukar aldrig morra eller fräsa annars så det är inget jag direkt bara kan klicka och belöna när dom gör det.
Varför vill man ens att ens katt ska morra på kommando? Ursäkta, men det där förstår jag inte mig alls på.
Då katten fräser är det oftast för att den är rädd och otrygg, med andra ord skulle jag inte vilja se/höra något sådant eftersom jag upplever det som en dålig sak och sen förstår jag inte hur det ens skulle vara möjligt.
Jag har tränat min katt Nheo en del. Dock väldigt sporadiskt och nu var det några månader sedan. Han kan/kunde sitt, ligg, höger tass, vänster tass, båda, stå på bakbenen, och peta på det jag pekar på. Vi jobbade på att jama på kommando och det fungerade ibland, men olikt en hund så är det väldigt få katter som härmar var vi människor gör. De gör precis vad de själva vill :)
Om du vill ha en chans att lära din katt att morra så skulle jag föreslå att du först bygger upp ett riktigt starkt förhållande med dem genom att träna andra saker först. Så att de så småningom lär sig att de ska och framför allt att det överhuvud taget är villiga att härma dig.
Jag kan tänka mig att det finns folk som skrämmer eller är elaka mot katterna för att få dem att morra/fräsa och sedan belönar det, men då får du en slav som är rädd för dig och det rekommendrar jag INTE!!!
Vid filminspelningar har man oftast flera olika djur som gör olika tricks. Så det är inte omöjligt att "tränaren" har en/ett par katter som gör trick och sedan en rädd katt som sköter fräsandet/morrandet. :(
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Vill även tillägga att det skapar en riktigt bra relation att göra saker med sina djur t.ex. att träna dem :) Om man lär en katt att morra på kommando genom att härma dig så gör morrandet inte att de känner sig rädda/arga. Det är en skillnad på att "låta som om man är arg" och att faktiskt vara arg :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Devya: När tricket är inlärt så ska dom helt enkelt göra det bara för att det är ett kommando och att dom tycker det är kul att träna och få belöning. Absolut inte för att dom är rädda eller arga.
På samma sätt som man lär en hund skall eller morra, dom är inte arga när dom gör det. Utan dom har lärt sig göra ett ljud för att få godis och det är roligt och givande för dom.
Ambrose: Ja det är ju just det där som gör det hela lite svårare att katter inte tänker som oss eller hundar. Har hört uttrycket förut "om du pekar på något åt en hund så tittar hunden vart du pekar, om du gör det samma med en katt tittar den på fingret" haha.
Vad kul att du lärde din katt så mycket, det går om man vill! :)
Jag har en väldigt bra relation med båda mina katter eftersom det är jag som utfodrar, spenderar tid, klipper klor, sköter pälsen, går ut i koppel. Ja gör allt med dom och som sagt så är dom redan inklikade på clicker och kan redan ett trick. Men min kontakt med han katten är lite bättre eftersom han är väldigt kontaktsökande. Jag brukar kunna få han att prata genom att titta på han och hålla ögonkontakten och göra korta ljud.
Just nu i skrivande stund så har jag hon katten liggandes på min högra sida och han katten liggandes på min vänstra sida tittandes på mig och kurrar haha. Så relationen är det inge fel på :)
Nej jag skulle absolut inte skrämma dom till att fräsa och morra. Jag tycker att inlärning och träning ska vara kul och inget annat. Jag skulle aldrig skrämma mina djur.
#4 Jag tycker bara att det låter konstigt i mina öron. Jag personligen associerar det ljudet med obehag och det är därför jag inte förstår då andra vill höra ett sådant ljud på kommando.
Jag förstår att det går att träna fram till det på ett "bra" sätt, men jag fattar ändå inte. =/ Jag tycker att hela saken är obehaglig. Jag upplever också det jobbigt om jag ser filmer där katter gör sådant där på kommando. Jag antar att jag är lite känslig på det viset.=/
Att lära katter trick är roligt och bygger band mellan katten och människan. Men att morra eller fräsa tror jag är svårt.
Katter använder ju bara morr och fräs när dom känner sig hotade. Ska man lära katt att ex. sitta på kommando så väntar man ju in att katten sitter ner, då säger man "sitt" och ger belöning.Väntar man in ett fräs så får man vänta länge, förutsatt att du inte triggar beteendet, men då får katten en negativ associaton. Att belöna när katten sitter under soffan och morrar åt hunden/grannen/något enligt katten farligt är inte heller bra, katten kommer inte förstå varför den får belöning och i värsta fall så lär den sig att det är "bra" att vara skygg.
Om du vill lära katten att göra ljud, varför inte träna på att "prata"? Mina katter jamar gärna på "kommando". Pratar jag med dom pratar dom tillbaka. Jamande har inte samma negativa association för katter och är lättare att lära.