Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1109 ggr
JossanH
0

Hjälp!, katten har allergi!

Jag skriver med ett hopp om att någon ska ha erfarenhet av allergi på katt. Min brors katt har kala fläckar lite här och var på kroppen. Fläckar som katten kliar på som blir sår och blöder. De har varit hos veterinären och tagit prover och ena stället har skrivit: "BioVet B2012-10084 PAD Eosinofila plaqe" och andra vetrinären har skrivit: "AA92-Eosinofil granulom".

Förklaringen de fått är att han helt enkelt är allergisk mot sig själv. Enligt ena veterinären skulle det vara otroligt liten risk att fodret skulle spela in men att de skulle kunna testa att byta foder då han immunförsvar är försämrat.

De har testat att ge katten kortisonspruta och då lättade symptomen. Att ge små doser kortison hemma har inte hjälpt.
De har testat akupunktur men detta har hittills inte heller hjälpt.

så har ni några idéer eller kanske känner igen er!??? Vi behöver all hjälp vi kan få för att katten ska få ett bra liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lusthan
0

Jag har en katt som är allergisk emot fisk och spannmål. Detta är inget ovanligt alls utan händer fler och fler katter som äter mat med fisk och spannmål i. Min katt blir likadan om hon äter fisk och spannmål. Jag ger därför nu endast mjau och bozita blötmat till alla mina katter och de får emellanåt rått kött, kycklingvingar och inälvor. Så fort jag börjar ge något med spannmål och fisk i så blir det samma sak igen så jag har efter många om och men fått inse att det är fisk och spannmål hon inte tål och därför slutat med det. Problemet är att det finns i princip inget torrfoder utan fisk och spannmål. Det finns några men där är magnesiumhalten ganska hög vilket inte är bra då maten är torr. Katter känner inte törst på samma sätt som vi gör och får mestadelen utav sin vätska genom maten. När den inte får i sig tillräckligt med vätska och magnesiumhalten är hög så ökar också risken för urinvägsproblem och njurproblem. Visst kan katten vara allergisk emot sig själv kanske men jag tror mer att det är en foderallergi. Testa och se om det blir bättre.

annzoo
0

jag tror mer på foderallergi..vad får katten för foder?

JossanH
0

Jag har gett det rådet att skippa just fisk och spannmål och då jag själv halvbarfar mina illrar så har jag ju tex kycklinghalsar hemma som är perfekt för tandmotionen. Har du möjlighet att lägga upp en bild på såren om du har några?

Jag tror att det väger högre när någon annan kattägare med liknande besvär har blivit av med symptomen genom foderbyte än att jag säger det! Tack! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceJossan
0

Jag utreder just nu en katt för foserallergi, han har samma symptom som din. Han går nu på eliminationsdiet eftersom allergifoder inte funkar. Den enda proteinkällan vi INTE testat är lamm, så nu äter han ENBART lamm i 8 veckor. Under tiden äter han kortisontabletter i 4v för att hjälpa såren att läka, sen slutar vi med det för att se om såren håller sig borta. Kommer de tillbaka trots att han äter enbart lamm så är han troligen allergisk mot nåt annat och det blir ett helvete att reda ut vad. Funkar dieten så kommer vi introducera ett annat proteinslag i taget och se vad som funkar och inte.

Lusthan
0

Jag har tyvärr ingen bild på min katt när hon var fläckvis nakenkatt. Men jag skulle kunna tror att det såg likadant ut ungefär. Hon var kal på nedre delen utav magen, baktassarna och i armhålorna vid frambenen. Hon hade dock inga sår. Jag förstod ganska snabbt vad det kunde tänkas vara och det hindrade henne från att göra sår på sig själv.

JossanH
0

Tack för era svar!

som jag förstått det så uppkommer dom här fläckarna sporadiskt på kroppen och är stora som enkronor och femkronor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hesat
0

Om det är foderallergi så gäller det att gå på en eliminationsdiet precis som IceJossan gör med sin kisse.

Jag tror och hoppas att din brors katt har en foderallergi då det är lättare att hantera genom att undvika allergenet (när man väl hittat det…).

Om det är atopi så beror det på vad katten är allergisk mot. Vi hade en vovve som "var allergisk mot sig själv". Detta brukar vara benämning för när ett djur ex. är allergisk mot de kvalster som även lever på djuret självt. Behandlingen inleddes på vår hund med kortisonsprutor och tabletter. Vovven fick knapra kortisontabletter livet ut (dock kunde vi minska dosen efterhand). Vi badade även hunden oftare (det finns allergishampoo för allergiska/känsliga djur). Det är viktigt att djuret då torkas ordentligt. Tar för övrigt tid att föna en Newfoundlandshund, dock är de generellt väl inställda till extra bad och ser det mer som en bonus att bli lite extra ompysslad.

Vid kvalsterallergi är ventilation a och o. Torrt och bra ventilerat ska det vara för att kvalster inte ska mysa och gona sig. Ventilera bort kondens effektivt i ex. badrum. Minska textilier (byta ut tygsoffan mot lädersoffa, inga tygöverdrag på stolar ex.). Tvätta även textilier regelbundet och använd endast tvättbara bäddar för katten. Har katten tillgång till sovrummet så bör alla textilier som ex mattor, kuddar, överdrag osv vara tvättbara och tvättas regelbundet.

Dock ska jag säga att det inte är mer besvär än när man själv blir allergisk. Det är bara en omställningsperiod som är dryg men det går snabbt över till automagiska rutiner.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Mymlan
0

Ta bort spannmål och fisk ur fodret.

Porta21 som finns både som burkmat och torrfoder innehåller  inget spannmål eller fisk

www.zooplus.se

www.zoo.se

Mjau och Bozita är oxå fritt från detta om du väljer dem de ej står ngt med fisk/räk smak.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you