Orolig för min katt!
Hej!
Jag har en katt som är 11 år och har väldigt dåliga njurar.
När jag åt fil och myssli i morse så plockade jag ut russinen eftersom att jag hatar russin, dum som jag var så lät jag dem ligga på köksbordet och gick därifrån. När jag kom tillbaka var det bara 2,5 russin kvar av ca: 8-10 russin. Katten satt på bordet framför russinen.
Googlade lite och såg att det är farligt.
Jag ska ringa vet senare när jag lämnat min dotter på dagis, någon som har erfarenhet av detta? Kanske han behöver ha en sån kräkspruta hos veterinären?
Nu har jag pratat med veterinären och dem trodde inte att det var nån fara, skulle bara hålla lite koll om han börjar må dåligt.

Då tycker jag din veterinär tog väldigt lätt på det hela.
- Vindruvor/Russin ----------------
Toxinkälla: En hittills okänd, outforskad komposition i druvköttet.
Det okända toxinet skadar njurarna. En enda vindruva eller russin per ½ kg räcker för att orsaka förgiftning.
Symptom: Kräkningar, diarré, aptitlöshet, slö, magsmärtor.
Med tanke på att det är njurarna som skadas och en skadad njure är för alltid en skadad njure.
Stolt ägare till tre La permer
Russin är väldigt farliga för katter! http://www.newyorktails.com/petdiet.htm
Där står det att gränsen går vid 15g av russin per 4,5kg, men det är om katten inte redan har dåliga njurar.
Jag skulle ringa och åka direkt till en annnan, mer kompetent veterinär. Jag hoppas att din katt klarar sig.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hur är det med katten ???
Han mår bra, så han har klarat av det tack och lov.
Veterinären sa att dem brukar inte göra något ifall en katt har ätit en sån liten mängd om inte katten mår dåligt. Ifall han skulle ha börjat må dåligt så skulle jag åka in på en gång. Men allt har gått bra!