Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2782 ggr
[geekbydefault]
0

Kan hon ha Birma i sig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattvänner! 

Fick nu i veckan hem min tredje katt, en liten tjej på 12 veckor.
Då hon kommer från ett katthem vet jag ingenting om hennes bakgrund men undrar om ni lite mer kunniga kan urskilja om det är så att hon kanske kan ha inslag av Birma i sig.
Är bara av ren nyfikenhet jag frågar.

:)

[geekbydefault]
0

En till bild på lilla Moya.

Magic Nicki
1

Grattis! Hon är jättefin! Jag skulle gissa att hon är blandning av något slag. Men jag är inte "kunnig" i området.

[geekbydefault]
0

Tack! Hon är väldigt gosig också. ^^ 
Ja blandning är hon alldeles säkert, likt mina andra två men de ser lite mer "vanliga" ut. ;)

[sakring]
0

Ser att hon har svarta tassar. Kännetecknade för  helig birma är vita tassar. Men i övrigt en helt ljuvlig liten varelse. Kom ihåg att försäkra henne och att vaccinera om detta inte är gjort även id-märkning.

Slashignore
0

Kanske lite Ragdoll i sig :) skulle jag tipsa om i allafall! men är ingen expert…

OberonsMatte
0

Det enda man kan veta säkert är att maskteckningen och långhårsanlaget kommer från BÅDE mamman och pappan (de behöver dock inte ha varit långhåriga eller maskade själva, men de måste bära på anlaget för maskning och långhår för att få en långhårig maskad unge).

Om maskningen och pälslängden kommer från renrasiga katter i släktleden finns det flera raser än Birma som kan vara möjliga t.ex. Ragdoll, Perser eller Siames/Balines. Själva långhårsanlaget kan komma från ännu fler raser, men det förekommer dock även hos vanliga huskatter helt utan särskilda rasinblandningar.

Med sina mörka tassar är din kattunge mest lik en Ragdoll med colorpoint-teckning (om man ska jämföra med befintliga raser). En Birma ska alltid ha vita tassar.

Tillägg: Eftersom hon har vita "glasögon" och tegelfärgad nos är hon tabbymaskad. Blåtabbymaskad eller bruntabbymaskad (vågar inte säga helt säkert utifrån bilderna, men jag lutar åt blåtabbymaskad).

Sajtvärd Katter iFokus

Magic Nicki
0

#6 "Eftersom hon har vita "glasögon" och tegelfärgad nos är hon tabbymaskad" Verkligen?! Jag trodde att det var ränderna i ansikte och svans som gav namnet tabbymaskad. Då har jag lärt mig något nytt.

Fridaybrew
8

Hon har precis alla raser som du vill att hon har i sig, du kan säga precis vad du vill till dina vänner.

1/100 567e del gepard jag vet helt crazy att detta unikum fanns på ett katthem =)

Du är ny på siten men det är huskatt du har. vilket är TOPPEN gör  inte bort dig själv med att försöka klämma in olika % med raser i en katt som kan vara precis vad som helst. Men känns det bättre för dig med någon speciel gepard % eller så så är det bara säga det till de vänner eller bekanta som imponeras av det.

Om det är för egen del helt egoistiskt, ja då ska du helt enkelt veta att den inte har stamtavla och därmed kvittar % helt och hållet. Vilket i förlängningen betyder 100% huskatt var stolt över det!

/Fridaybrew

mylicharlie
0

Så söt!!

OberonsMatte
1

#8 Det kan inte vara en blandning av precis vad som helst eftersom katten har ärvt både långhårsanlaget och maskanlaget från båda föräldrasidorna. Föräldrarna själva kan dock ha varit enfärgade och korthåriga.

Sajtvärd Katter iFokus

TatsuOni
8

#8 Det kan ju vara av rent intresse att försöka gissa på raser. Inte för att stoltsera med det. Jag har en ponny av okänd härstammning och vi har försökt gissa raserna i honom bara för att det är intressant. Inte går jag runt och säger att han är en islänningskorsning bara för att han ser ut att kunna vara det.

Vi har även en stallkatt som är korsning mellan hus och raskatt. Vi anser inte att han är mer eller mindre värd för att han är huskatt (vi är medvetna om att han är huskatt), men likväl så är det intressant att veta vart han har fått sin färgteckning ifrån och varför han gillar vatten. Alltså en ren intressefråga för våran egen skull:) Skulle tro att TS frågar av samma anledning.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

shamz116
2

Håller med #11. Bara för att hon frågar va för raser katten kan ha i sig så skulle hon vilja skryta för sina vänner och inte vara stolt över katten som huskatt? Problemet ligger nog hos dig Fridaybrew när du kommer med såna kommentarer. som TatsuOni sa kan det faktiskt va intressant att veta om en huskatt har t.e.x birma i sig.

geekbydefault: Det är ju omöjligt att veta men bara när man kollar på den ser den ut som en korsning mellan ragdoll och maine coon(näspartiet)..:)

Magic Nicki
0

Varför har hon hamnat i katthem kan man jo fråga sig. Sådana katter säljs för oförskämda summor på blocket. Och håller med #11 och #12. Och jag tror inte att ens att raskattägare går runt och skryter om det.

IceJossan
2

"Såna" katter kan hamna på katthem av akuta skäl, till exempel att ägaren hamnat på äldreboende, blivit vräkt, dött, fått djurförbud pga vanvård, etc.

Magic Nicki
0

Aha, då förstår jag.

saandra88
0

Hon är riktigt vacker!! :) kommer bli en ståtlig dam när hon blir stor.. När det gäller raser så ät jag inte heller någon expert, men någon har nämt maine coon och ragdoll och det tycker jag också att hon liknar som.. :) Men oavsett vad så är hon ju helt bedårande!

OberonsMatte
1

Maine coon bär dock aldrig anlag för maskning.

Sajtvärd Katter iFokus

saandra88
0

#17, Nej det är ju visserligen sant :)

[geekbydefault]
0

Haha det är verkligen bara ren nyfikenhet, alla mina tre katter är huskatter från katthem och jag har ingen historia på någon av dom.
Mig kivttar det vad någon av dem har i sig, de skulle varken vara mer eller mindre värda i mina ögon och när det kommer till vad jag säger till vänner så säger jag alltid huskatt oavsett.

Så ja det vara bara nyfikenheten som tog över med tanke på pälslängd, mönster och det faktum att jag inte har någon som kan svara rent faktiskt på frågan - men vet det finns många kunniga här inne som kan spekulera åt mig. :)

Är för övrigt grymt nyfiken på hur hon kommer att se ut som stor då även jag kan tycka hennes nosparti påminner om Maine Coon.
Tiden får utvisa vad det blir av min lilla dam. ^^

Tack för alla svar! Skrattande

IceJossan
1

Hmm, ni som har koll: Kan denna katt ha Maine Coon i sig? Alltså rent teoretiskt bara, med genetiken och så? Eftersom Main Cooner inte är maskade. Om ena föräldern är maskad långhårig eller bär på de anlagen, och andra föräldern är blandning mellan minst Maine Coon och en maskad ras, då får katten långhårs- och maskanlaget även från den föräldern, eller hur? Så, rent teoretiskt: Går det? Det är så intressant sånt här, håller på och lär mig om kattgenetiken :) Passar på att fråga i denna lämpliga tråd!

MonicaLagerquist
0

#20 Ja den kan ha en MCO men inte som mamma eller som pappa då hade den inte varit maskad.Det måste ha gått en generation till.

MCO paras med en Balines= långhårig katt som bär maskanlaget.

MCO paras med en raggdoll= långhårig katt som bär maskanlaget.

Stolt ägare till tre La permer