Hälsotester innan avel
Hittar inget när jag letar, men tänkte bara höra vad för hälsotester det är man gör på katter innan man avlar på dom?
Jag vet vad man ska testa på hundar, men är helt vilsen när det gäller katter?
Undrar mest för har en bekant som har en perser och som nyligen skaffat en hane. Och som mer eller mindre sagt att "blir de ungar så blir de, de är bara kul", och har medvetet låtit bli att ge honan p-piller trots att vet rekommenderat detta.
Vad bör hon egentligen ha testat de båda katterna för?
Mvh Jenna
För det första, är det katter med stamtavla? Annars bör hon inte avla på dem över huvud taget.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

HCM scanning ,Knä och höft RTG,blodgruppering. FIV och FELv test PKD med DNA.
Är väl det minsta man bör göra på en perser.Självklart ska både hanen och honan testas.Hankatten ska dessutom ha ett testikleintyg.Är någon av katterna vita så ska det även göras ett hörseltest.
Man kan använda bestiktningsintyget från det tillfälle då katten köptes som intyg på att katterna inte har eller har haft navelbråck.
Stolt ägare till tre La permer
Ja, det blir väl kul för dem som ska lägga ut kostnader på hälsotester, och sen vaccination och mat och sand, förstörda saker, osv. sådär slumpvist. Alla har väl sin idé utav vad som är kul, antar jag.
#2 skrev ett bra inlägg.
#1 Japp, båda katterna har stamtavla
#2 Tack! :) Vad mycket! Vad innebär alla testerna? 
Både hanen och honan är vita, med lite grått i ser det ut som.
#3 Nä visst.. Men hon sa att hon ska ha en kull i framtiden så småningom, så det gör inget om det kommer tidigare.. Så hon satte ihop hanen och honan från dag 1 när han kom dit. Sen nämnde veterinären att om hon gav p-piller så fick hon inte ge för sent. För om dom lyckas få ihop det och att hon efter det ger pillret så kan ungarna bli missbildade. Och de ville hon inte riskera, för hon är så dålig på att komma ihåg sånna saker..
Mvh Jenna
#4 Då bör hon registrera sig som uppfödare, med stamnamn.
Det kan hända att de är Chinchillor, då har de gröna ögon… Vita katter med blå ögon(då ej colorpoint) ska man hörseltesta. Det finns många här som kan massor om det här.
Jag undrar ju hur gamla katterna är, då det spelar roll. Sedan är det ju ingen vettig anledning att strunta i P-piller för att man är virrig…
#5 Måste man verkligen registrera ett stamnamn även om man bara tänkt ta 1 kull?
#5 Hon har sagt att hon kanske ska göra de i framtiden. De är hennes plan iaf..
Jag tror de båda har lite grön-gula ögon, så då är dom nog chinchillor då. Honan tror jag är född i början av 2011, så snart 2 år. Hanen har jag ingen aning om..
Mvh Jenna
# 6 Nej det kanske man inte måste, men det ger ju ett seriöst intryck och så finns det regler och så som man ska följa. Kattägaren kan ju mycket väl fortsätta att strunta i P-piller och då blir det fler kullar och går man med i en klubb, så kanske hon kan få lite råd och lära sig ett och annat.
Fast jag vet inte om hon tänker kastrera honan efter första kullen eftersom hon inte vill klydda med p-piller.
Mvh Jenna
#8 Vara med i en klubb måste du för att få registrera kattungarna.. Men det är inget krav som sagt, i alla fall inte från SVERAK, att du även har ett stamnamn.
Håller med om att det ger ett seriösare intryck.. Fast jag tycker nog det är en lite stor summa pengar att lägga ut om man faktiskt vet med sig att man bara vill ha nån kull och inte starta en regelbunden uppfödning. :P
Mycket oansvarligt av henne tycker jag. Antingen så sysslar man med uppfödning och gör det seriöst eller så låter man bli. "Hoppsan-kullar" är fel både hos ras- och huskatter.
#11 Tror hon går helt på temperament.. Att dom är så fina båda två. Därför jag tänkte fråga henne nästa gång om hon gjort alla tester, och påminna henne om alla hälsokrav :)
Mvh Jenna
#12 Att ens katter är "fina" eller har ett trevligt temperament är inte ett bra resonemang för att avla på djur. Man ska komma ihåg att man producerar sällskapsdjur åt andra, inte för någon sorts underhållning, och man är skyldig att föda upp friska djur. Som sagt, perser har ju en del man testar för. Hoppas hon håller detta i åtanke, för det är ju levande varelser vi snackar om.
Och man kan få en kull utan stamnamn inom SVERAK, tror jag. Sen måste man ansöka om ett stamnamn.
#13 helt rätt en kull utan stamnamn inom sverak, men då gäller det ju att man är med i en klubb, annars blir ju kattungarna huskatter.
#13 Precis min åsikt. Därför jag vill kolla upp vad det är för tester och fråga henne :) Om någon skulle vilja vara snäll och förklara alla tester som MonicaLagerquist nämnde i #2.
#14 Innebär det att om jag tar en kull på två renrasiga katter, men inte är medlem någonstans, så räknas inte kattungarna som renrasiga?
Mvh Jenna
Man kan inte regga kattungar i sverak och få stamtavla om man inte är medlem i sverak, vilket man blir genom kattklubb.
Det går att regga i efterhand, men jag har ingen koll riktigt på det. är ingen uppfödare så jag har aldrig behövt fundera över sånt.

HCM scanning -Man hjärt scannar katten före avel och sen med lite olika intervaller under kattens liv. Kostar 1200-1700 per gång.Det är speciellt godkända veterinärer som utför det.
Knä och höft RTG-Görs som en vanlig RTG hos vilken veterinära som helst sen sickas plåtarna till en speciell veterinär som avläser.
blodgruppering- Man kan topsa katten själv hemma och skicka topsen till ett lab.Det finns ett antal olika kostnad ca 400
FIV och FELv test -tas med blod hos din egen veterinär:Vissa veterinärer gör egan analys andra skicka iväg blodprovet kostnad 500-1500 lite olika från vet till vet.
PKD med DNA. Man topsar katten och sickar topsen till ett lab som gör testet.
Tack igen! 
Vad är de för sjukdomar man kollar renom blodgruppering, FIV, FELv och PKD?
Mvh Jenna

Blodgruppering görs för att kolla så att katterna har samma blodgrupp.Har mammakatt blodgrupp B och pappa katt A så dör alla kattungarna och uppfödaren kan bli dömd för brott mot djuskyddslagen.
PKD är en njursjukdom som finns hos många raser men PER/EXO är mer drabbade.
FIV -FIV orsakas av ett virus och har nu varit känt i cirka 20 år. Det liknar på många sätt människans HIV och leder på liknande sätt till att immunförsvaret försvagas.
Felint leukemivirus (FeLV) finns spritt över hela världen. Det drabbar bra kattdjur och leder till immunbristsjukdomar och tumörer.
#15 Just precis. Mycket utav vad som gör en katt en raskatt ligger i härstamningen, och det kan man inte helt veta om man inte har en stamtavla som bevisar detta.
Det som är t.ex skillnad på en huskatt och en novis (eller "blandras" och utparning). En huskatt är en katt utan stamtavla, medan novisen var en huskatt som blev till en novis inom en ras och därmed fick en stamtavla och räknas då som en katt utav den rasen.
#19 Tack så mycket! :)
Aldrig hört de där om blodgrupperna? :O Är de så med alla katter??
#20 Vad är en novis..? Förstår inte riktigt 
Mvh Jenna

#21 Självklart gäller det alla katter.
http://www.dr-addie.com/Swedish/bloodgroupsswedish.html
Novis, klass 13 A
För katt som saknar stamtavla kan, om synnerliga skäl föreligger, anmäla i denna klass om den uppnått minst 10 månader och efter att ha blivit kontrollerad av det nationella avelsrådet (inom SVERAK stambokföringsrådet). Novisklassen är i praktiken stängd inom SVERAK
Oj.. Tycker att det inte borde vara så vanligt med vildkatter då.. Men ena blodgruppen som har övertaget då hos majoriteten av katter antar jag.
Tack för länken! :)
Mvh Jenna
#23 Ja, det finns ju inte riktigt vildkatter i Sverige - däremot förvildade katter, och om man tänker efter hur en fertil förvildad katt kan reproducera sig, så är det nog en hel del kullar/kattungar som tyvärr inte klarar sig, förutom blodgruppskrockningar. Men inom t.ex huskatt har 87% av dem blodgrupp A.

#24 Fast de där siffrorna tror jag gäller "rena" huskatter .Huskatter där det avlats in katter ur raskattspupulationen lär ju ändra siffrorna på sikt.Sen kan man svårligen avla bort B däremot man man på lång lång sikt med selektiv avel avla bort A.