Corona och FIP
Jag vet väldigt lite om detta virus, men jag vill gärna veta lite mer mest för att lära mig. Jag har googlat lite om det, men jag har ganska svårt för att koncentrera mig när det gäller allt för långa och röriga texter. Jag har nämligen koncentrationssvårigheter. Så, jag har lite frågor om Corona virus och FIP.
- Hur kommer det sig att en katt får Corona viruset? hur utvecklar dem det?
- Hur kan man förhindra att en katt drabbas utav viruset?
- Hur utvecklas FIP och vart ifrån kommer det? Är det många katter som drabbas? Och kan man göra något för att förhindra sjukdomen?
- Om en katt får corona viruset, bör man vara orolig då?
- Hur märker man om en katt har viruset?
- Behöver en katt med corona virus medicin för att bli frisk?
- Hur märker man om en katt har FIP? vad finns det för symptom?
Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick några svar på dessa frågorna, så att jag kan skriva ner det och ha informationen hemma. Försöker att samla på mig så mycket information som möjligt om olika sjukdomar, det är ju alltid bra att veta.
Hej! här kommer mina erfarenheter och så som jag har uppfattat det (någon annan kanske behöver rätta mig lite): Hur kommer det sig att en katt får Corona viruset? hur utvecklar dem det? Coronaviruset får de från andra katter. Det är ett vanligt virus som många katter har, de flesta latent som jag fattar det, men är inte farligt om katten inte utvecklar FIP. Hur kan man förhindra att en katt drabbas utav viruset? Det kan man inte… Hur utvecklas FIP och vart ifrån kommer det? Är det många katter som drabbas? Och kan man göra något för att förhindra sjukdomen? Anlag för att utveckla FIP är olika från katt till katt. De katter som är mottagliga för att utveckla detta gör det på grund av genetiska faktorer och kan utlösas automatiskt eller ännu snabbare genom tex stress. Det är inte så många katter sm drabbas som har coronaviruset, men vad jag uppfattat ser jag detta ganska ofta, men det kanske är för att min katt dog i detta för ett tag sedan. Om en katt får corona viruset, bör man vara orolig då? Nja, det är inte säkert din katt får FIP bara för det men det är klart man ska ha ett öga på om katten äter ordentligt.. Hur märker man om en katt har viruset? Hur märker man om en katt har FIP? vad finns det för symptom? Det gör du inte om du inte går till veterinären och testar katten. Får katten dock FIP kan du märka detta på att den slutar äta ordentligt, får matt pälskvalitet och blir tröttare. Finns säkert andra tecken med men det är dessa jag har erfarenhet av. Detta är ju dock ganska vanliga tecken på att det är något som är fel, så jag hade ingen aning om att det kunde vara FIP. Hoppas detta var till någon hjälp:) Behöver en katt med corona virus medicin för att bli frisk? Tror inte det. Detta är jag dock mycket osäker på så om någon har mer erfarenhet hojta till!
Glömde förresten säga att en katt inte kan botas om den väl utvecklat FIP. Faktum är att oftast vet inte veterinärerna vad det är förrän efter katten dött och en obduktion gjorts. Det bästa du kan göra om veterinärerna misstänker FIP är att låta din älskling somna in, hen kommer inte bli bättre… :'-(

#2 Nej det är inte vid misstanke om FIP läge att omgående ge upp hoppet.Många många gånger används FIP diagnosen som en slask-tratts diagnos som många veterinärer tar till.Min ena katt fick det i våras.Efter ett par veckor med diet och snälla magbakterier blev han frisk.Tyvärr är min katt inte den enda som fått diagnosen felaktigt.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svaret!
Nu är det inte så att jag vet om mina katter har viruset eller inte, utan dessa frågor var mest för mig själv, för att lära mig lite mer. Jag funderar dock på att ha mina två katter testade efter jul då jag gärna vill veta om dem har viruset eller inte. Är det en bra idé att göra det?
Jag har ännu en fråga, kan katter få viruset på något annat sätt än genom andra katter. Vi säger att mina två katter inte har viruset, kan dem då på något annat sätt få det? Och hur isf?
Ursäkta alla mina frågor, jag försöker bara förstå så gott jag kan :)
puttar upp tråden lite
#4 Hej Julle,
Är det någon särskild orsak till att du funderar över coronavirus och FIP?
Om dina katter verkar må bra och det inte finns någon historik av FIP i hemmen de kommer från (är det raskatter eller huskatter?) finns det ingen anledning att testa dem för coronavirus. Väldigt många katter har antikroppar mot coronavirus i blodet, vilket betyder att de träffat på viruset men för den skull inte behöver ha blivit sjuka av det. Man har inte så stor nytta av ett sådant test utom i vissa fall, t ex om det är fråga om en sjuk katt som visar symtom på FIP.
Coronavirus är ganska känsligt utanför värddjuret, så det kan inte som kattpestvirus ligga ute i jorden många månader. Smittan sker via kontakt mellan katter, genom saliv, tårvätska och avföring.
#6 Nej det är ingen särskild anledning till varför jag undrar, vill bara veta lite mer om det, så att jag lär mig helt enkelt. Jag har två huskatter varutav en är en hittekatt, så jag har ju ingen aning om vart hon kommer ifrån. Sheldon, pojken, fick jag utav min mormor en månad innan hon gick bort, så jag vet ju inte om någon av katternas föräldrar har någon historik av FIP. Kan man testa en katt och se om dem kan få sjukdomen, eller är jag helt ute och cyklar? För övrigt så tömmer jag deras lådor ca 6 gånger om dagen, eller direkt när jag märker att dem har varit där, och deras matskålar tvättas direkt när dem har ätit klart, om det gör någon skillnad.
#7 Nej, man kan inte testa en katt för att se som den kan få FIP. Testerna fungerar inte på det sättet.
Du verkar hålla en väldigt god hygien beträffande mat och lådor, plus att du bara har två sällskapskatter. Risken för att dina katter ska få FIP är väldigt liten. FIP drabbar framförallt katterier med många katter, där man tar in nya individer, åker på utställning, lånar hane osv.
Om jag vore som du skulle jag inte bekymra mig mer om den här sjukdomen.
Viktigt är däremot att du vaccinerar katterna mot kattpest.
Katterna är vaccinerade mot kattsnuva och kattpest, och hygienen är jag väldigt noga med. Tack för dina svar, det är ju alltid bra att lära sig även om det inte händer just mina katter :)
Om du vill lära dig mer om katter, deras sjukdomar och skötsel rekommenderar jag PawPeds G1-kurs Det är en Internet distanskurs
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
SVA har jättebra information.