Hur mycket mat ska katten ha?
Jag har nyss blivit ägare till en 7 månaders hankatt som väger 3.7 kg. Han är okastererad men ska kastereras i veckan. Jag ger honom fodret bozita blötmat vilket han tycker om. Dock så har jag bara varit ägare till äldre katter innan, så jag vet inte så mycket om utfodring gällande yngre katter. Så om någon snäll person där ute skulle kunna hjälpa mig lite, så skulle jag gärna vilja veta vilke mängd mat som är rätt för både hans ålder och hans vikt, och hur mycket mat han ska få efter kastereringen. Jag vet ju att energibehovet hos katter sjunker efter kasterering, så jag skulle vara väldigt tacksam för svar. Jag vill ju att min lilla nykommling ska få det bästa livet han kan få.

Fri tillgång av blötmat.Vägning på vettig våg en gång i veckan sen ser du om du behöver begränsa hans mat.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Blir inte katten lätt överviktig då? Energibehovet sänks ju, men matlusten ökar väl med ca 25%?
En till fråga, borde jag ge Bozita Feline Indoor & Sterilised istället för den vanliga bozitan när katten har blivit kastererad?
Blötmat innehåller ytterest lite kolhydrater, och därmed kan katten gott som alltid äta sig mätt på det energibehovet de behöver och hålla en bra vikt. Sen finns det ju undantag. Mina katter har fri tillgång till blötmat (ICAs i påsar huvudsakligen) och de har en perfekt vikt.
Och nej, kör med vanlig Bozita. Det där är bara marknadsknep.

#2 En del katter lägger på sig och det var därför som jag skrev att du skulle hålla koll på vikten.
#4 Vi har två vågar, men ingen är riktigt pålitlig. Jag vet att man kan åka till veterinären och väga katten, vilket vi har gjort, men ska jag åka till veterinären varje vecka och väga honom då? Vad räknas som en pålitlig våg? Det finns ju dem som kostar allt från 99kr till flera tusen. Sedan så har jag en dotter hemma med bulimi som försöker att bli frisk, och som det ser ut nu så har hon inte vägt sig själv på 3 veckor. Hon får inte väga sig heller enligt hennes läkare, utan hon får bara vägas när hon ska ha samtal med sin läkare, vilket är varannan vecka. Jag har gömt dem vågarna vi har, dels för att dem inte går att lita på och dels för att hon inte ska väga sig i smyg. Men det finns inte mycket plats att gömma dem på eftersom att vi bor i en lägenhet och hon har redan hittat dem flera gånger. Så jag kan behöva lite mer hjälp.
En annan fråga, när vi bodde i norge så fick jag vara med när vår ena katt skulle kastereras, får man det här i Sverige med? Eller, jag fick inte vara med, men jag fick kolla på.

Köp en digital köksvåg eller en sån där som fiskare använder att väga fisk på.Stoppa katten i en väska häng väskan på fiskevågrkroken och väg.Räkna av vad väskan väger så får du en vettig vikt.
På den vågen kan ju din dotter inte väga sig så den bör vara "ofarlig".
Jag väger mina katter en gång i veckan .
Jag har varit med (och assisterat vid ett par tillfällen)när mina hankatter kastreras och en gång när en hona kastrerades-Nu har jag bytt klinik och där utförs kastrationerna på en sterilop avdelning och där får man inte vara med.
Bozitas utfodringsrekommendationer är faktiskt helt okej och enligt dem ska din katt äta ca 300 g/dag. Börja där och väg honom regelbundet så ser du om fodergivan behöver justeras.
#7 Fast för en vuxen 3-4kgskatt är ju 300g helt överdrivet.
Nej det täcker ganska precis näringsbehovet för en kastrat på 3,7 kg. Om man följer de normvärden som finns. Sedan måste man ju självklart anpassa fodergivan efter individen.
Sedan ska tilläggas att denna katt fortfarande växer och då kan den behöva ännu mer mat.
Jag håller med #6. Jag har för mig att det finns fiskevågar att köpa på biltema och jula som inte är så dyra. Jag ska själv inskaffa mig en sådan eftersom att mina katter vägrar att sitta stilla på vanliga vågar.
#7 Jag har själv en hankatt som väger 3,5kg och lite mer än 6 månader, han äter Bozita och Mjau, men aldrig att han skulle orka äta 300g om dagen. Sedan är det ju som du säger, man måste anpassa mängden mat efter individen. Mer aktiva katter behöver ju mer mat än mindre aktiva.

Mina och exets två medelaktiva kastrerade katter på 3 respektive 4 kg höll vikten bra på 200 g Mjau på burk (3,15 kJ/g) respektive 210 g Bozita paté (3,55 kJ/g), om dagen.
OK, nu ligger båda dessa en bit över Bozitas nuvarande sortiment, då bitar i sås har ett energiinnehåll på 2,90 kJ/g och bitar i gelé 275 kJ/g, men rekommendationerna för patén var desamma som för bitar i sås. Så ja… 300 g hade de stackars katterna sett ut som fotbollar av.
Den formel jag går efter när jag vill ha något att utgå från gav mängder på ungefär samma, det skiljde kanske 10-15 gram jämfört med den, så jag får det svårt att gå ihop med att Bozitas rekommendationer skulle vara vettiga för en vuxen kastrat som inte råkar vara väldigt aktiv.
Vad för formel använder du? Jag använder den vedertagna från Small Animal Clinical Nutrition: 70 kcal(BW)^0.75 x K (K = konstant för aktivitetsnivå).

Om K är en konstant, vad är värdet?
Själv ger jag min växande kastererade katt 195g-200g bozita eller mjau om dagen, det är en bra mängd för honom. Han är ganska aktiv, men ökar i vikt och växer som han ska, dock så ser han tjock ut pga att han har så otroligt mycket päls, men det är bara gosigt. Han är varken underviktig eller överviktig. Det är nästan omöjligt att säga vilken mängd mat någon annans katt ska ha, man får helt enkelt hitta rätt mängd själv. Minskar katten i vikt får man ge mer, ökar katten för snabbt i vikt så får man ge mindre. Tillslut så hittar man en bra mängd :) Sedan får man ju tänka på att vissa kattraser blir ju större än andra, och har man nu en huskatt så går det inte riktigt att säga hur stor katten kommer att bli när den är fullväxt. Maten måste helt enkelt anpassas till individen :)
Varierar från 0,8 till 2,5 beroende på aktivitetsnivå (ett K för varje aktivitetsnivå/livsstadie). K=1,2 för en kastrat. K=1,4 för en vuxen fertil. Exempelvis.