Vår ena honkatt kissar inne
Hej,
Vi har två (inne)honkatter, ej kastrerade, men det är något som ligger på att_göra_listan.
En av dem löper väldigt ofta och nu har hon börjat kissa inne? Först märkte vi att hon tycktes ogilla om det låg något i deras låda överhuvudtaget och hon hoppade ibland upp i diskhon för att kissa där, eller så gick hon in på toaletten, vid avloppet, under badkaret. Förvisso var väl det en "okej" sak (vid toaletten) men inget vi föredrog om man säger så.
Vi har nu testat att rengöra kattlådan flera gånger om dagen, men det har inte hjälpt - nu sätter hon sig på andra ställen?
Hon äter bra, ser lika pigg och fräsch ut. Hon leker som vanligt (dock har hon aldrig lekt lika mycket som vår andra katt). Vi kan alltså inte finna någon förändring hos henne - förutom det här problemet då.
Har ni några tankar kring det?
Sajtvärd på Övernaturligt

Mina honor kan också få för sig att kissa fel när de löper.
Hur många katter/toalådor har ni och vad har ni i dem?
Det bästa är att du omgående (helst igår) bokar tid för kastration och fixar en eller ett par öppna toalådor med klumbildande sand i.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Det är väldigt vanligt att fertila katter "felkissar". Kastrering är prio 1, så skynda med det innan felkissandet blir en invand grej :/
Hej,
Tack för ditt svar!
Ja, vi borde har fixat detta redan igår. Hon har löpt flera gånger under två månader, medan den andra (fyra månader yngre) bara har gjort det en gång. Katterna är 1½ år, respektive (dryga) 1 år gamla.
Vi har en (stor) kattlåda med klumpbildande sand som står på vår gästtoalett (kul för gästerna
) och sanden doftar gott. Vi har haft samma sand, men köpte för en tid sedan en låda med "huvud" över (för att täcka), dock ingen lucka, den tog vi bort.
Det är en kelsjuk katt, hon ligger gärna i knät, med andra ord, hon verkar må bra (för övrigt). Just nu tror jag inte hon löper, hon beter sig inte så i allafall.
Ja, tack! Det är väl det som behövs göra, nu och direkt. Man blir ju så arg också (på situationen, att vi inte har gjort det tidigare), speciellt när hon är en klok katt, det är inte alls likt henne.
Nej nu är det ring ring som gäller 
#4 Det är inte kattens fel att hon kissar "fel". Hon gör bara vad som är naturligt för en katt som är fertil och som bara har en låda att välja på (som hon dessutom måste dela med en annan fertil katt).
Sajtvärd Katter iFokus
Nej, det är inte hennes fel
.
Nu är en tid bokad för kastrering på båda katterna.
Tack för era tankar!
Min honkatt (avelshona) kissar i våra skor när hon löper.. Annars sköter hon sig felfritt. ^^
#6 Vad bra att du kastrerar båda nu så slipper ni problem i framtiden.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Ställ också fram en låda till. Många katter ogillar lådor med huv!
#9 Ja tack! Vi hade det tidigare och det har inte visat sig vara någon skillnad, för dem, men vi tänkte ställa dit en öppen också. Jag har ändå frågar runt, hur det är, om man måste ha två lådor. De svar jag har fått är att sanden är viktigare, vilket vi har använt oss av, sand för två katter.

#10 Det går inte att säga vad som är viktigare - sanden eller antalet lådor - eftersom det är helt individuellt. Det är som att säga att vanlij är gott och lakrits är äckligt - så är det ju inte, för folk tycker olika. Samma sak med katter :)

Det är säkrare att ha fler lådor än en ur felkissningssynpunkt, och även om det inte gör någon märkbar skillnad så skadar det aldrig