Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2938 ggr
jbe
0

Börjar på bli könsmogen?

Jag har två bengalhonor. Den ena blir 7 månader om en dryg vecka och den andra är 4,5 månad. Nu gäller det min stora. Sedan 1-2 veckor tillbaka började min stora dra sig undan lite, går undan, verkar vilja vara ifred lite mer, ibland bara sätter sig lite på sidan, kurar ihop sig och bara tittar. Verkar mindre lekfull. Kan det vara tecken på att hon börjar på bli könsmogen?

Ja, jag SKA kastrera. Först räknade jag fel på månader. Sen glömde jag bort att ringa och boka tid. När jag väl ringde vet i början på förra veckan så var han ledig Rynkar på näsan Jag ringer så fort de öppnar på måndag och bokar tid, helst för båda två, om det går, men skulle vilja veta om storas beteende kan vara ett tecken på könsmognad?

annzoo
0

Könsmognad får inte en katt att dra sig undan (iaf ingen av mina). Då de dra sig undan brukar de vara något fel tex sjukdom/skada eller att något hänt.

Ett katt behöver inte vara könsmogen innan man kastrerat men det är bra att få de gjort så snart som möjligt innan de börjar löpa och revirmarkerar..

jbe
0

Ok, tack för ditt svar. Jag vet att de inte behöver löpa innan kastrering. Planen var/är att kastrera runt sexmånadersålder Just för att de inte skulle hinna bli könsmogna.

Något som hänt, hmm, kanske att hon fått tassen klämd under kökslådan? Hon var under lådan och fastnade när mannen skulle stänga lådan. Inga skador på tassen, men hon springer lång väg när lådorna är utdragna nu.

Läste på annat ställe (http://www.svenskkatt.se/artikel/2/) om vissa tecken:

Hur man märker att en hona är könsmogen
- Löper
- Blir högljudd
- Kanske rullar runt på marken eller liknande, mer kelig o.s.v.
- Kissar på fel ställen
- Blir orolig

……………………………………………….

Löper vet jag inte hur man kan se? Blöder katthonor som hundtikar? För sådant har jag inte sett, men hon kanske slickar sig ren?

Högljudd är hon inte. Kissar på låda

Orolig, tja jag tolkade hennes sitta och kura som något som händer i kroppen som hon inte känner igen. Hon leker och busar precis som vanligt däremellan och sitter inte långa stunder. men det är ändå något nytt beteende jag inte sett tidigare.

Rullar sig på marken, ja, det är också nåt nytt hon har börjat med, rullar sig på dörrmattan, vilket hon aldrig gjort tidigare.

[Forest]
0

här kan du läsa lite http://www.katterian.se/faq.asp sen är det förståss olika hur katter löper, vissa går inte o gapar utan de fjäskar mer genom keligare. De kan bli mycket rymmbenägna, grannes bengal öppnar gärna dörrar hon är kastrat men som okastrat var hon mer på jakt efter vart kan jag rymma ut … Mitt tips är ring vetrinären för kastrering är hon i löp så har jag förmig man ska avakta efter löpet. Vissa bengaler kommer i löp mycket tätt sa grannen inte så bra på denna ras alls så läs på lite om rasen med :)

jbe
0

#3 Läste info på den länk du skrivit. Ja, hon kanske inte löper ännu trots allt? Hur som helst så ringer jag på måndag morgon och bokar tid för kastrering. Skönt ha det gjort och ju tidigare desto bättre. Vill absolut inte att hon ska gå runt och skvätta Foten i munnen

annzoo
0

#3 har hon fastnat i kökslådan är nog orsaken att hon är lite avvaktande men att hon rullar på dörrmattor och liknande kan visa att hon höglöper. Alla bengaler vrålar inte, har själv haft en tystlöperska som inte sa ett ljud föränn hon var 1år men löpte tidigare dock tyst med ofta löpte ca 8 dagar, vila 5 dagar..

Min näst yngsta hona börja löpa vid 7mån och kissade under löp, hon och mina andra honor löper varannan vecka (vilket är vanligt hos bengalen)

jbe
3

Det var nog löp. Foten i munnen

Idag har hon varit precis som vanligt och visar inga tecken på att vilja rulla sig på dörrmattan. Har busat och sovit i tidningskorgen som hon brukar och mått prima.

Måste boka tid för kastrering för det där med löp vill jag inte vara med om igen Rynkar på näsan