Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1125 ggr
hundgodis
0

Snälla hjälp mig!

Nu har det gått så långt så min katt har bajsat i både sängar och på mattor. Mina föräldrar är trötta på att städa och fick tipset om att bara ha henne i badrummet med mat och så under natten (vilket jag ej gillade) och där satt hon och skrev hela nätterna iallafall så vill dom inte riktigt ha henne kvar för allt detta, och jag är helt förstörd.. Hon är ung 14 veckor, en hona, heligbirma. Någon som kan komma med förslag på hur man ska göra i denna situation? Finns det lösningar? Är verkligen tacksam för svar!!

hundgodis
1

Där satt hon och skrek*

OberonsMatte
3

Du måste berätta mer om hur förhållandena ser ut, annars blir det svårt att gissa vad som kan vara fel.

1. Hur många djur, och vilken sort, finns det i familjen och hur förhåller sig kattungen till dem?

2. Hur många lådor har ni?

3. Vilken typ av lådor är det (öppna, med huv, med lucka)?

4. Hur tjockt lager och vilken sorts sand är det i lådorna?

5. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

6. Var är lådorna placerade?

7. Kissar hon alltid på lådorna?

8. Har ni samma lådförhållanden (t.ex. sand) som kattungen vande sig vid hos uppfödaren?

9. Hur stort bor ni?

Sajtvärd Katter iFokus

Rumblebee
0

Klart att hon skriker när hon blir instängd sådär, speciellt vid en så ung ålder. Hur länge har ni haft henne? Att hon går och sätter sig på fel ställen kan bero på att hon inte har kommit till rätta än och känner sig stressad. Och det lär ju inte bli bättre om hon blir instängd.

Hur många lådor har ni, och vilken modell är det, alltså med eller utan tak? Vad har ni för sand och hur ofta rengörs lådan. Om hon har ont kan hon också få för sig att sätta sig på andra platser då hon förknippar lådan med obehag.
Hur var hon hos uppfödaren, skötte hon sina toabesök ordentligt där?

hundgodis
0

Förlåt, tänkte inte så långt.. 1. Hon är enda djuret 2. En låda 3. Stängd, med lucka 4. Kanske 7 cm någonting.. 5. Rensar så fort vi ser att hon går ut därifrån i ett par gånger om dagen. 6. I badrummet 7. Hon kissar alltid i lådan men bajsar dock utanför lådan ett par ggr 8. Det vet jag inte… 9. Vi har ett radhus med tre våningar

hundgodis
0

#2 Att hon skulle vara instängd i badrummet var det uppfödaren som sa, och lådan är stor med en lucka, vi tömmer flera gånger om dagen.

annzoo
1

#4 första åtgärden: ta bort huven på lådan + skaffa en till öppen låda

vilket lådmaterial har ni?

MonicaLagerquist
3

Med ett hus i tre plan så är en låda typ tre för lite för en så ung katt.

Köp ett par stora plastbackar coh häll i mycket sand i dem.Minst 10 cm djupt.

Plocka bort luckan från den toalåda ni har.Du kan ju själv tänka dig vad det stinker där inne i en känslig kattnos.Tänk dig en "Bajamaja" på en festival när det är sol och 25 grader varmt.Rynkar på näsan

Stolt ägare till tre La permer

hundgodis
0

#6 alltså två lådor med samma sand och så i? #7 oj ja, har tagit upp det med mina föräldrar innan men ska ta upp det igen. Nu håller jag tummarna på att se får med på att ge det en chans !

OberonsMatte
2

#4 Aha, jag ser redan flera saker som kan vara orsaken.

Först och främst måste ni skaffa fler lådor. Många katter vill ha två lådor att välja på eftersom de inte bajsa och kissa på samma ställen. En kattunge bör dessutom alltid ha nära till lådan och bor man i ett hus med 3 våningar går det inte att ha lådorna på ett enda ställe. Jag rekommenderar att ni har minst en låda (helst två brevid varandra) på varje våningsplan nu till att börja med.

Lådorna bör helst vara öppna, dvs, utan huv och definitivt utan lucka.

Nu skrev du inte vilken sand i har, men den optimala sanden är alltid lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den sand som är mjukast och behagligast för katten på alla sätt.

Sandnivån och rensningsfrekvensen verkar bra som den är.

Sajtvärd Katter iFokus

hundgodis
1

#9 tack så hemskt mycket! Jag ber om ursäkt för att jag har varit otydlig och fast en del stavfel (tackar autokorrekt för det..) var bara så desperat efter en lösning! Tack alla som svarat!!

ElinaPersson
1

Jag håller med föregående talare om att ni bör ha fler lådor utplacerade.. Har själv 2 katter på cirka 4½ månad där ena står upp och kissar så jag införskaffade mig en:

http://www.supercat.se/toabestyr/kattlador-med-huv/kattlada-bill-svart.html

Då slipper dom luckan samtidigt som lådan går att använda utan lucka om katten inte skulle gilla den… Visst det är sviiindyrt för en kattlåda när man kan köpa backar på exempelvis IKEA.. Men mina killar tycker om den lika mycket som den öppna Glad

Sen tänkte jag bara fråga, du skriver att katten är ensamdjur.. Enligt din profil så har du "Jag har 3 hundar och  ett par katter".. Skulle det vara så, så kan katten vara missnöjd över situationen eller helt enkelt inte kommit till rätta ännu..

Ni har heller inte funderat på att skaffa en kompis till den lilla? Glad

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo