Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1151 ggr
johannajig
0

Mjuk i magen?

Hej alla!

Har sedan någon vecka tillbaka två härliga busfrön som är 14 veckor gamla nu.
De busar och leker, äter och dricker som de ska.

Problemet är att jag i dag upptäckte att någon av dem, jag vet inte vem ännu, har varit lite lös i magen.
Inte diarré direkt utan mer kladdig, men fast. Det har även en lite ljusare färg än det andra bajset i lådan.

Det har inte hänt några olyckor utanför lådan och ingen av dem verkar må dåligt.
De leker och busar som attan i skrivande stund.

Mina två har alltid tillgång till torrfoder för kattungar (Friskies Junior blandat med Mjau Föräldrarfritt), eftersom jag läst att kattungar bara äter när de behöver och har alltid tillgång till färskt vatten som byts två gånger om dagen.

Kan det vara så att vi matar dem för mycket?

Ska också erkänna villigt att de båda fick smaka fingertopp med leverpastej som fredagsgodis igår vilket jag tänker kanske är för fett för dem?

Någon som vet?

Tacksam för svar

-Johanna

annzoo
1

Har de bytt mat sedan de kom till dig? Jag antar att de var 12v när du köpte dem och då kan ju tex foderbytet gått för fort. Att du ger 2 skräpfoder med mkt spannmål kan ju också bidra.

johannajig
0

Japp, 12 veckor var de. De är vana vid den blandningen från tidigare hem, det är därför jag behållt det i skålen.

Där fick de visserligen blötmat ibland också dock inte på regelbunden basis vad jag förstår…

Bör jag ge dem blötmat också? Ska byta till "icke-skräp-mat" snarast, har haft det på mina tidgare katter och de har mått jätte bra. Ville bara att de skulle hemmastadga sig innan jag började mixtra med maten. Kanske feltänkt?

Annso_
0

Tycker det är jätte bra att katterna får göra sig hemma innan du börjar mixtra med maten, det är en stor förändring för de små kattungarna att flytta så det sista dom behöver är att flytta + att få börja med ny mat samtidigt..Eftersom bara flytten i sig kan ge stressmage så brukar folk rekommendera att vänta

johannajig
0

Vill ju bara deras bästa. ;) Ni tror inte jag behöver panikåka till vet än då? De verkar ju som sagt hur pigga och glada som helst. Höll min nattarbetande sambo vaken hela förmiddagen idag. :) Kanske är de ännu lite stressade efter flytten. Det har ju bara gått knappa två veckor sedan de kom. Ingen rinnande diarré som sagt. Tänker nog inte ge dem leverpastej mer heller. Jag föll till föga för deras nyfikenhet. Jag erkänner. Efter att ha varit vuxenkattägare i många kan det vara lätt att glömma att bortskämmande inte alltid är till gagn för varken mig eller katterna.

Annso_
0

Nej herregud ! Ska du åka till vetten så fort en av kissarna blir lite krämig i magen så kommer du få åka in väldigt ofta..Åka in bör man göra om katten haft diarré  som ej försvinner (finns dock olika paster att ge) så risk för uttorkning finns eller att den spyr massor iaf enligt MIN åsikt..

Tror ärligt talat att du inte är helt hundra i magen jämt heller ;) hihi

Jag har te.x en katt som är känslig i magen som för den delen älskar att äta allt olämpligt med så hon är iaf krämig i magen runt 1-2 gånger i veckan och så ofta kan jag inte åka med henne ;)

johannajig
2

Ha ha. Känner mig som nybliven mamma där varje nysning betyder möjlig ebola. Okej. Jag lugnar mig lite och ser vad som händer. Tack!

Lusthan
0

När katterna blivit mer hemma så fasa över på blötmat endast. Torrfoder behöver ingen katt äta. Mjau och Bozita blötmat är den bästa. Finns andra bra också men jag ger Mjau och Bozita hemma. Jag ger rått kött också och skulle helst barfa mina katter om jag fick bestämma. Får dock vänta till jag jobbar heltid.