Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 961 ggr
Hugosmatte123
0

hej har en fråga

hej

jag har en 8 månaders kanin hemma men funderar på att skaffa katt går de även att jag har kanin

obs! kaninen är en utekanin

Katten_
0

Har också kaniner och 1 katt, mina är utekaniner och katten är innekatt så de spelar ju inte roll direkt, ibland tar jag in en av kaninerna snabbt men katten bryr sig verkligen inte. Om kaninen kom för nära så sprang han bort. Han var utekatt förut och då var han lite nyfiken men jag lämnar dem aldrig ensamma. Så de ska nog gå bra!

/Christel & kaninerna! Glad

Lusthan
0

Jag har förvisso en belgisk jättekanin men den går inne helt fritt tillsammans med mina fyra katter. Det går bra.

LitenPyssling
0

Går jätte bra.
Har själv dvärgvädur och katt, haft under alla år, min förra katt var en inbiten jägare som gick ut och in som han ville men rörde aldrig kaninerna som var ute. Inte kaninungarna heller (haft uppfödning), när han var runt de så antingen vaktade han eller tvättade han de, inget mer.

De två katter jag har nu är innekatter, kaninen jag har kvar är inne på vintern och jag har aldrig haft problem. Kan utan problem lämna de ensamma under dagen, många tror att det är katten som man ska vakta så den inte tar kaninen men det är också tvärtom.
Katten må vara rovdjur och kaninen bytes men det man inte tänker på är att katterna "bara" har klor och tänder medan kaniner har klor, tänder och enorma bakbensmuskler som de inte tvekar att använda. Och varje kaninägare vet hur det kan låta när en kanin sätter igång och stampar eller om den sparkar i famnen - det är ingen liten kraft även om kaninen är liten.
Tänderna är som rakblad, de både punkterar och skär medan katternas punkterar mer. Klorna är dock värre på katter, om de är oklippta. Visst sparkar katter men ingenting i jämförelse med en kanin.

Så det är både och men anta aldrig att det bara är katten som är faran, kaninen kan orsaka enorma skador den med. 
Vet flera som fått sina katter skadade efter att den försökt gett sig på deras kanin (har dessutom varit dvärgkaniner då) just tack vare detta, har bara enstaka gånger hört tvärtom faktiskt.
Och flera kanin och kattägare (som har båda) som jag träffat på säger detsamma, anta aldrig att katten är den enda faran. Många gånger är det tvärtom.

Sedan är det den underbara förmågan som de flesta djuren har, de vet vad som är familj och låter det vara.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jessicahagstrom94
0

min dvärgvädur bor inne och får ofta skutta runt i lägenheten (annars bara i mitt rum i vissa fall) och han fungerar bra ihop med vår gamle katt, man får ju säga till katten ibland när han blir för leksugen så det börjar spåra ur. :)

mikkis.i
0

Jag har 10 kaniner och 3 små busiga katt ungar dom är 8 veckor altså busiga men det går jätte bra ändå.Jag märker att katter har respekt mot kaniner på något sätt.Glad