Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3437 ggr
haejnna
1

Anmäla oseriöst "uppfödare"!

Hej! Skulle behöva hjälp att kunna anmäla en väldigt oseriös människa som annonserar gång på gång på gång på blocket om "blandraskatter". Jag vet att det här är hennes 5 kull som är till salu på tre månader då jag har allt dokumenterat men vet inte hur man ska gå vidare. Är det någon vänlig själ som skulle är insatt i djurskyddslag osv som skulle kunna hjälpa mig? Ger gärna mer info via privat. Eftersom jag inte gärna vill "outa" att jag tänker anmäla henne om hon kikar här.

Hannah, Joakim och lilla Penny

Mimmi89
0

Fast det är väl knappast olagligt att ta många kullar? Hur många kattmammor handlar det om? För det finns väl lagar som säger hur man får avla på en katt (tid mellan kullar max mm)?

Holtan
1

Är tyvärr inte insatt själv men jordbuksverket borde kunna hjälpa dig. D.e är hämskt med dessa uppfödare som bara vill tjäna pengar

haejnna
3

Fast enligt jordbruksverket måste man söka tillstånd om man får 3 eller fler kullar per år.

Hon spottar ut kullar, sysslar med inavel och kastar ut katter som inte tjänar pengar. Vilket har slutat med att jag har en högdräkigt kisse här hemma som inte dög och blev utkastad eftersom hennes ungar blev korthåriga.

Hannah, Joakim och lilla Penny

Holtan
0

De jag menar, anmäl henne till jordbruksverket.

Tyrisen
2

Länsstyrelsen tror jag du ska anmäla till, för det är dem som har hand om djurskydd och även dem man söker anstånd hos om man ska ha fler kullar (vilket jag antar att hon ej gjort).

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
5

Måste också säga att jag blir glad att höra att du tar hand om den högdräktiga kissen som inte "dög". Fy fan för sådana människor som denna uppfödare.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

vinteralvan
1

#4 Är det inte till Länsstyrelsen man ska ringa?

Holtan
0

Det är Länsstyrelsen jag menar såklart! Tack ;P

Silvestris
3

Ring/maila Länsstyrelsen och fråga om personen ifråga har ett §16-tillstånd. Om personen ifråga inte har det bryter denne mot lagstiftningen och då meddelar du Länsstyrelsen att uppfödaren bedriver uppfödning utan tillstånd.

Katthemsmatten
2

Det går att göra en anonym anmälan på Länsstyrelsens hemsida, men jag rekommenderar att du gör det öppet om du inte är direkt rädd för personen ifråga. En öppen anmälan har större seriositet och blir snabbare hanterad.

Är det samma hona som är dräkigt hela tiden är det ett djurskyddsbrott. Man får ta max 2 kullar per 12 månader på samma hona.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
5

Man får inte ta fler än 2 kullar på ett år utan tillstånd. Oavsett hur många honor man har. Om man har 4 honor får man ändå bara ta 2 kullar/år. Inte på varje hona utan allt som allt.

Katthemsmatten
1

Tack för klargörandet Josefa. Jag hade för mig att gränsen var satt för att honorna inte skulle överutnyttjas i aveln. Det här är ju ännu bättre!

MonicaLagerquist
0

#10 I vilken lag finns det reglerat att man bara får ta två kullar inom ett år på en honkatt?

Jag vet att som registrerad uppfödare får man ta tre kullar på 24 månader.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
0

Minns inte, men har för mig att jag hittade det på jordbruksverkets hemsida. Dock skulle jag tro att det är samma regler för 'hopsan' uppfödare som för er registrerade och i så fall är du mer påläst än jag.

Är det 3 kullar /24 mån per hona du avser? Bara så jag förstått korrekt.

MonicaLagerquist
0

#14 ja det är 3 kullar på samma hona under tidsperioden 24 månader.

Stolt ägare till tre La permer

Imasy
0

För att vara riktig petig, är det inte så, att man får ta tre födda kullar/år utan tillstånd, men endast två kullar får bli leveransklara/år?

Alltså att jag kanske tar två kullar på våren 2012, och sedan 1 november 2012 föds min tredje kull, men den räknas inte eftersom den blir leveransklar grovt räknat 1 februari 2013.

Katthemsmatten
0

Jag gick in på Sveraks hemsida och hittar följande:

Ansvar inför lagen

Det finns ett flertal lagar och regler som varje kattägare ska känna till. Är man dessutom uppfödare finns ytterligare lagar och förordningar man skyldig att följa.

Djurskyddsmyndigheten startade den 1 januari 2004 och ansvarade för den centrala tillsynen av djurskyddet med det övergripande målet att upprätthålla och utveckla ett gott djurskydd i hela Sverige. Myndighetens, ofta detaljerade föreskrifter, är bindande och de är baserade på djurskyddslag och förordning. Från den 1 juli är Jordbruksverket åter central myndighet för djurskyddsfrågorna - djurskyddet integreras med verkets övriga djurhälsofrågor.

Från den 1 januari 2005 gäller tillståndskrav för verksamhet med katter. De som håller 10 katter eller fler, som är äldre än 12 månader, ska ha tillstånd liksom de som tar 3 eller fler kullar per år. När det gäller försäljning av katter från egen uppfödning är gränsen detsamma som för uppfödning. Det vill säga föder man upp två kullar per år, får man också sälja dessa katter utan söka tillstånd.

För försäljning av katter som någon annan fött upp krävs tillstånd från den tredje katten, dvs. man får sälja två katter per år utan tillstånd. Kattpensionat och liknande verksamheter kommer efter den 1 januari 2005 behöva tillstånd från kommunen om de förvarar och utfodrar fyra eller fler katter. Tillstånd söks hos kommunen.

Mer information om denna lag finns på Jordbruksverkets hemsida

Silvestris
0

Nej, det är antal kullar per kalenderår som räknas. Lagstiftningen säger ingenting om leveransålder.

Man har satt fler än 2 kullar/år som mått på vad som är att betrakta som en "större verksamhet" som behöver kontrolleras.

majvi
0

Det här gäller för katter

Tillstånd krävs för den som

• håller tio eller fler katter äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna katter eller håller katter på foder
  • föder upp tre eller fler kullar per år
  • upplåter tre eller fler katter per år
  • säljer katter från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • säljer tre eller fler katter per år från annans uppfödning
  • förvarar eller utfodrar fyra eller fler katter
  • bedriver yrkesmässig verksamhet.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

polgara
0

Hur funkar detta om man föder upp vanliga bonnkatter som inte registreras nånstanns? Finns en här vars honor (4st) bokstavligt talat spottar ut ungar, tror hon fått 7 kullar sedan april, 2 kullar är på gång när som helst

Fridaybrew
0

Ingen skilnad alls mellan seriös avel och snikna BYB alls, helt lika inför lagen.

Så det är definitivt olagligt såvida inte hon har tillstånd men det är mindre troligt om man inte kan registrera katterna så är frågan om man klarar skaffa tillstånd.

/Fridaybrew

polgara
0

tillstånd finns det absolut inga

Mimmi89
0

#20 sånna människor gör mig så in i … … .. arg! ååhh.. sätt dit kärringen!

Mimmi89
0

#20 sånna människor gör mig så in i … … .. arg! ååhh.. sätt dit kärringen!

Katthemsmatten
0

#20 Anmälan till LST!!!