Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1266 ggr
Cockerspaniel
0

Första Kycklingvingen!

Har äntligen hittat kycklingvingar och har gett mina katter deras första kyckling vinge, eller sen ena hra fått sin ena kycklingvinge.

Den andra nosade på den, rynkade på nosen och lämnade kycklingvingen orörd! xD

Men hur brujar det vara första gången? Äter de en hel eller äter de en del av den och sen lämnar den och äter vidare sen? Ska man slänga den om dem inte äter upp den?

Hur ofta ska man ge dem en kycklingvinge? Köpte en hel påse men tänker inte ge dem allt på en gång! :)

MonicaLagerquist
0

Börja med att ge dem halva vingen.Klipp i den så att det är lättare för en ovan katt at äta.Ät katten inte van vid annat än torrfoder kan man krossa torrfoder och gnida in vingen med krosset.

Ge en ½ eller en vinge att par gånger i veckan.

Så här års så kan vingen ligga fram ett tag.

Stolt ägare till tre La permer

Cockerspaniel
0

Hehe, gav han en hel igår men han åt iaf bara halva så det gick väl bra! Jo men jag testade det där med att krossa torrfodret och gned in i en bit av kycklingen sen men han fortsatte rynka på nosen och gå därifrån, Dooleys är väldigt kräsen katt så inte alltid man tillfredställer honom med gotta, om det inte är godis, Hahaha.

Aja, men hur ofta många ggr i veckan? 2-3 ggr eller färre? :)

jbe
0

Kul!

Min lilla på 4,5 mån äter kycklingvinge som det är. Stora på 6 mån är lika kräsen och kinkig som din. Jag klipper lite i köttet så det är lättare at få loss köttbitar och hon äter om jag håller i vingen till att börja med. När hon väl kommer igång med att tugga på sidan med bakre tänder så brukar det funka att släppa.

Cockerspaniel
0

#3 Min 6 månaders Lukas är inte kräsen utan äter allt han kommer åt, det är Dooleys, som är 1 år och 2 månader som är kräsen av sig! :p

Snart tips! Tack det ska jag testa nästa gång han får en kycklingvinge. Funderar på om han ska få en till i morgon kväll så får vi se om han lyckas bättre då! :p

SuperLimm
0

Jag brukade ta bort den efter ett tag om katten inte åt upp den, annars åt min lilla katt upp den efter hon ätit upp sin egen. Brukade skära lite i köttet till min hankatt för han slickade bara på det och trodde han skulle få i sig något, men nu har han lärt sig att han faktiskt måste använda tänderna Flört

Mvh Linn

vinteralvan
0

Sotis tycker att det är så gott så han smaskar i sig en hel, oftast med ben och allt.

Cockerspaniel
0

#5 Mina har ju bara använt tänderna till torrkulor och äta blötmat så Lukas är lite ovan med med att riktigt använda dem ordentligt.

Han ska få en till kycklingvinge ikväll och jag ska testa alla era tips och se om han fattar vinken att man ska tugga i köttet ;)

SuperLimm
0

Ge han några gånger så ska du se att han lär sig! :D Min katt började tugga ordentligt efter ett par gånger, men han börjar alltid att slicka på den i början tills han får i sig det första.

Mvh Linn

Lusthan
0

Köp en köttklubba om du inte har och banka i vingen, klipp den på hälften och ge bara halva. Jag skulle nog göra lite buljong och marinera kycklingen i lite. Exempelvis köttbuljong. Vet att det kan vara salt men om man bara doppar i lite och gör det då och då kan jag inte tänka mig att det är någon större fara.

Ge vingen när de är riktigt hungriga. Jag ger ju mina mat tre gånger om dagen och tar bort när de går därifrån. Det innebär att när det är matdags igen så är de ganska så hungriga och äter allt de kommer över i princip.

Cockerspaniel
1

#8 Haha gjorde Lukas nu också, slickade och tuggade ett par ggr innan han till slut gav upp och vart helt slut och somnade och sov som en stock efter det! :p

#9 Har köttbuljong här hemma så det skulle vara ett alternativ att testa, men som du säger, den innehåller mycket salt så det ska vara om jag vågar doppa den i lite buljong.
Köttklubba har jag inte men jag kan klippa lite i köttet och skinnet så det lockar dem båda lite mer och kanske bryta av den på mitten.

Man får väl testa sig fram lite själv hur jag ska göra :p

Cockerspaniel
0

Okej! Lite upptadering till er alla!

Jag gjorde så att jag gav Lukas och Dooleys en halv kyvklingvinge var. Till Dooleys så testade jag krossa torrkulor och rulla vingen i krosset och gav honom dem sen. Nepp, det dög inte heller, hahaha!
Nästa försöket blir med köttbuljong, vilket jag helst inte vill testa men ska testa med lite gran och inte kopiöst av det.

Lukas åt upp sin halva vinge någon gång i natt så det var en aning äckligt att höra hur benen krossades då han tuggade på kycklingen, hahaha! Spännade att lyssna på men aning läskigt. Men Lukas gillade absolut kyckling så det ska han fortsätta få.

Så… några fler tips till den kräsna katten Dooleys? :p

SuperLimm
0

Små bitar av kött i maten kanske? Eller köttfärs..

Mvh Linn

Cockerspaniel
0

#12 Han äter inte köttfärs heller :)

vinteralvan
0

Hur mycket av vanlig mat får han? Ge honom bara när du vet att han är hungrig. Han ser ju att kompisen äta så han kommer säkert försöka igen.

jollycox
0

Om han inte äter rått kött så är det inte så konstigt att han inte äter kycklingvinge. Första steget blir ju att få honom att gilla rått kött. Min yngsta katt gillade inte rått kött från början men jag gav små bitar som jag blandade med blötmat och sen gav jag mer och mer kött tillsammans med mindre och mindre blötmat. Nu älskar han kött. Glad

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Cockerspaniel
0

#14 De har fri tillgång till torrkulor under dagarna. På nätterna får de inget, av den vana att de är utan mat då. Men han äter då han är hungrig, vilket kanske är 3-4 ggr om dagen och då äter han bara ett par stycken kulor och går därifrån sen.
Men han äter aldrig då hans kattkompis äter!

#15 Haha men man måste ju få pröva iaf och se vad han gör ;p
Jag har hållit på i 3 månader nu med att få honom att gilla blötmat, vilken han får morgon och kväll och inget mycket alls. Kanske en tsk. Han äter inte ens upp det, slickar ett par ggr innan han slickar sig om munnen och går därifrån :p
Men det spelar ingen roll om jag ger han en msk eller mer eller mindre så kommer han inte äta upp maten! :)

Vad för bitar av kött gav du din? :p

jollycox
0

Jaha så han gillar inte ens blötmat. Då blir ju första steget att få honom att gilla det. Tex mosa lite lite blötmat och krossa torrfodret litegrann och blanda ihop och sen har man torrfodret mer och mer helt och efter han äter hela torrfoderkulor blandat med lite blötmat så blanda i mer och mer blötmat. Och jag skulle ta bort fri tillgång på torrisar för att annars kommer han inte vara hungrig när du ska ge honom mat.
Jag gav min olika, ibland lite köttfärs men oftast puts från kött vi åt själv.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

AgnetaB
0

Jag köper grytbitar på Hemköp till mina, både av nöt o fläsk o fryser ner i små portioner. Tar fram o låter tina o klipper i små bitar o matar vid hand om de inte vill ha o oftast  äter de mycket då. Kokt kycklig lite halvvarm brukar de gilla i små bitar o även där mata vid hand om de ej vill ha för ibland  kommer de igång o äter då.

Cockerspaniel
0

#17 Sant det, men ser jag att han äter på kvällen får ju han inge blötmat då den andra får. Men ska esta ditt tips iaf! Nu är det snart 5 timmar sen han senast åt mat.

#18 Men sådana små köttbitar måste man kunna köpa i en helt vanlig Ica affär med. Så det ska jag testa i sådana fall! :)

AgnetaB
0

ja du kan säkert köpa dem på Ica också men jag har hittat dem på Hemköp o då handlar jag dem där. De är ju till människa men jag äter dem inte utan är till katterna:)

Cockerspaniel
0

#20 Försökte köpa strimlat kött idag men då tyclte min kusin det var för dyrt så jag lika gärna kunde köpa en hel köttbit och strimla den själv. Super smart Idé! Bara att jag glömde bort mig och köpte inge kött xD

Thaeri
1

En metod som fungerar med många katter som inte riktigt förstår sig på det här med rått kött är att man börjar med en tillagad bit, okryddad förstås och utan ben. Accepterar kissen det fortsätter man med bitar som är råa i mitten, via sådana som bara är tillagade på ytan och till slut helt råa bitar. Och till sist kan man gå över till råa bitar med ben.

Cockerspaniel
0

#22 Har försökt den medtode med men det fungerar inte! Min Dooleys ska enbart bara ha torrkulor och vatten ^^