Whiskas & Carnia Lynx
Två av dem populäraste just nu men också två av dem farligaste. Whiskas innehåller 5ggr så mycket salt än vad katternas kroppar klarar av och Carnia Lynx innehåller alldeles för mycket Magnesium (tro inte på det företagen själva progagerar för.. det är och förblir farligt).
Vilka fler märken borde komma med "varningstexter"? (enligt er)
Friskies, Pussi och andra "snabbmakaroner"-foder i matbutikerna är ju riktigt illa…
Vänliga hälsningar
Cindy

#1 Håller med till fullo!

Allt torrfoder enligt mig.
Stolt ägare till tre La permer

#3 T.o.m. Orijen?

Ja.Om nu katten absolut vägrar blötfoder så skulle Oliver möjligen kuna fugera under tiden jag med milt våld övertalade katten att torrfoder är för grisar och inte för katter.

#5 okej, själv tycker jag nog Oliver är minst lika hemsk som de andra märkena. Men för övrigt har du en poäng. Om man vill kompromissa så kan man ju ge både torr och blötfoder och sedan följa upp och senare i såna fall byta ut allt torrfoder mot blöt :) (men det är ju frivilligt, ingen känner ens katt bättre än en själv)

#5 Om man nu inte vill hantera inälvor, ben, tarmar, mage m.m. så är knapast barf ett klokt alternativ…. och definitivt inte om man inte har den kunskap som jag faktiskt krävs om man ska ge sig på det. Visst är de flesta blöttfoder bättre än nästan alla torrfoder men det är långt ifrån så enkelt…
Medarbeterare på Kost

Att öppna en burk blötmat är väldigt enkelt.
Att utfodra med BARF är inte så svårt heller kan man räkna till 10 så är det inte så svårt.
Man köper
6-7kg muskelkött,
1-2kg hjärta,
1kg ben
500g lever
Skär i bitar och delar upp i dagsransoner fryser in och plockar upp en dags ranson om dagen.När de tio kilona är slut köper man 10 nya.

Vart tog äggulan vägen 
Näe bara skoja… :-)
Men man måste åtminstone ha en matberedare typ fabrik/jägar-modell…
Medarbeterare på Kost

#9 Varför behövs matberedare?Har inte dina katter tänder?

Jag tänker mig stora ben… visualiserar ! 
Nu har jag ju ingen katt än…. räknar ner just nu… precis 2.82 dygn tills jag blir kattägare… äntligen…
Medarbeterare på Kost
ja jag tänker så jag med. om man ska köpa ben, så får man märgben. Det är inte något man skär av med kniv inte…elelr ska man krossa det då blir det ju väldigt vassa skärvor. och ben går inte att mala utom kycklingben. För övrigt så är det ju väldans bra och enkelt. Sort av kött och lever och hjärta? Nu undrar jag bara lite till, hjärtat är ju en muskel……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hjärta = vilken muskel som helst !
ingen skillnad där vad jag vet eller är medveten om iaf…
Medarbeterare på Kost

Eftersom jag i princip BARFar mig själv är det ju inget nytt liksom… 
Men jag tror att för de flesta är det ett STORT steg ?
Om vi tar Monicas rasande simpla recept som jag är säker på att kissarna skulle älska så skulle iaf jag vara lite bekymrad över fettinnehållet i en sån mix.. känns väldigt magert…
Medarbeterare på Kost
men benen? hur hantera dem och vilken sort?

Råa kycklingvingar samt kycklinghals t.ex. Ges som de är alternativt gå lös på det fastsittande köttet med en kniv + ev. banka lite på benen med en kötthammare.

För många märken säljer pga effektiv reklam, de lurar och de lämnar sina spår. Vilka märken känner ni är dem värsta i mängden? Och vilka är era favoriter som ni vågar och kan lita på till fullo?
#0 Är det torrmat eller deras burkmat du menar? Eller kanske både och?

Jag har försökt att ge min katt kycklingvingar, och nångång har jag köpt lever också men han vägrar att äta det. Fattar inte varför… Synd, för annars skulle jag köpa hem mer sånt men det är ju ingen idé när man har försökt med en hel påse med kycklingvingar och han inte har rört nån 

Både torr och blötfoder *
Cheapo, då får du grilla kycklingvingarna till dig själv. Inte dumt det heller!
- Så vad väljer man om man nu vill ge katten "burkmat"? (I kombination med torrfoder).
Eller är färskfoder ett bättre alternativ? Känner inte till vilket utbud det finns, kanske är det väldigt begränsat - men vet att det finns att få tag i, hyffsat enkelt till hund.
mjau burkmat elelr tetra eller Bozita tetra.
Hur vet man att maju är bättre än t.ex whiskas eller pussi? Mjau (och övriga) är ju ingen "premium" foder, men vet att många kattägare och katter gillar märket.
Är nyfiken på varför somliga rekommenderar mjau, framför andra märken i samma prisklass.
I hundvärlden anser ju många att t.ex Doggy, som även tillverkar Mjau, är ett lågprisfoder - efter devisen: "man får vad man betalar för".

#24.
Man läser på innehållsförteckningen.
Mjau har svenskt kött i sin mat.
Bara det är ett stort plus för mig ialla fall.Sen slipper man långa och onödiga fraketer och sen skänker Doggy som tillverkar maten en slant för varje såld kattmatsburk till katter som behöver hjälp.
och tetrorna innehåller inget konserveringsmedel, och inget socker….. OCh Doggy är ju inte fel foder och så billigt är det inte. sambon ger ju vår gråhund Access, det är lågprisfoder som kostar 89 kr för 10 kg och hon mår bra. Svensk det med
#25: Jättebra att Doggy skänker en del av intäkterna till hjälpande katter, det gillar jag skarpt. Innehållsförteckningar är för mig ibland en djungel.. "allt man ser, är inte vad det är" - om man säger så. Ofta tycker jag att innehållsförteckningen ger väldigt lite information. Jag tycker att det är väldigt intressant, men också grymt svårt. Det är t.ex skillnad på protein och protein, beroende på vad fodret består av.
#26: Jag har rätt nyligen lärt mig att ha koll på socker i kattfoder (burkmat), det är något nytt som jag inte visste fanns i kattmat tidigare.
Jag säger inte att det finns "fel" och "rätt" djurfoder, det viktigaste är ju att ens djur mår bra av det h*n äter - men det finns ju ändå vissa principer att gå efter, när det gäller mer eller mindre lämpligt djurfoder. Katter behöver t.ex högvärdigt protein och stoppar då tillverkaren in en massa onödiga vegetabilier - som är billigare - så bidrar ju detta till att katten inte kan tillgodose sig fodret på samma sätt.
Svenskt foder är jättebra i sig. Själv har jag däremot negativa erfarenheter av "billigare" hundfoder - bl.a dåliga magar, större bajshögar och sämre aptit (fodret lockar inte lika mycket). Tror bl.a att andelen spannmål är en starkt bidragande faktor till dessa exempel.
Som sagt är jag väldigt intresserad av djurfoder. Jag har även häst, hund och iller och det är för mig jätteviktigt att alla djuren får bra foder, som djuren dessutom tycker om. Vad man stoppar i sina djur, påverkar dem så mycket mer, än vad man kan tro - däremot är det inte så lätt att veta vad som är bäst. Och som är prisvärt. En snygg förpackning är ju det sista man vill betala för!
Hund och häst har jag haft länge, men katt är "nygammalt" för mig, så jag känner mig fortfarande grön på kattfoder =)
#26: Det du skriver om tetrorna - gäller det både mjau och bozita?
ja, vad jag hört av experter här inne. Jag köper Bozita från Bromma zoo, de tar inte mer än 8,90 för en tetra.( har ju allergisk kisse, så jag kör med de fiskfria varinterna, kör med det som nattamat…..) Majus stora burkar är inte heller fel. Vad jag lärt mig här inne så är de bra, för att de har högt köttinnehåll. OCh Mjau räddar kissar och har kissar som jobbar som provsmakare! Tassalyckan. Före detta hemlösingar. Gå in på Doggys hemsida och kolla!
här är hemsidan, där du kan läsa om både Bozita, tassalyckan och allt!
Hjärta är en helt vanlig muskel men tenderar att innehålla mer taurin än annat muskelkött, i synnerhet grishjärta är väldigt rikt på taurin. Eftersom man ofta fryser BARF går en del taurin förlorat under tiden i frysen och då är det bra om man har boostat taurinhalten lite innan… tex. med hjärta.
Sedan kan jag blanda vad som helst med lite hemkvarnad grishjärtfärs och katterna äter det. Mycket praktiskt om jag vill få i dem något de inte äter frivilligt annars.
När ni ändå tar upp foder hur är det med Nordic lax det är färskoder se deras hemsida http://www.nordichundfoder.com/ ?
Jag gav det till mina katter o de åt innan gav jag R.C o Orijen men vissa vart så såliga i magen o sket massor efter foderbytet så åt dom och slapp dåliga magar.
Nordic Lax är ju inte ett helfoder så det kan du på din höjd ge som godis ibland. Dessutom bör du, om du ger det ofta, komplettera med E-vitamin i sådana fall eftersom katter kan bli sjuka av för höga halter fleromättat fett.
33, helfoder sa nordic att det var, jag kompletera det med kycklingvingar för att de skulle få lite o gnaga på. Tack iaf för ditt svar :) då ska jag inte rek detta foder.

På deras hemsida står att Nordic Lax är ett tillskottsfoder.

Vad vi ger katterna är viktigare än vad en del tror. Katten förtjänar endast det bästa :)

Kunskap räddar liv :)
ni som ej litar på företag tex carnia för väl gå till ett labb så får dom väl titta på den. nu är ju carnia ej ett senior foder såsom orien å andra som ej sätter ålders foder. carnia skulle vara upp till 12 år. men en ung katt som behöver mycket av saker skulle jag sätta på carnia plus bra blötmat
Min katt vägrar äta blötfoder och har aldrig gjort det heller. Provade i ungefär 1 år med att försöka få henne att äta det, men hon slickar bara upp såsen iallafall…

Vad är det som gör Carnia Lynx FARLIGT? Det innehåller ju så mycket kött och inte mer magnesium än vad kattens naturliga bytesdjur gör.
Undrar samma som #40. Enligt Sarah på barf iFokus är carnia lynx ett av de bästa torrisfodren man kan ge.
Problemet är väl just att Carnia Lynx är torrfoder. Det är väl belagt att hög magnesiumhalt i just torrfoder ökar risken för struvitstensbildning. Bristen på vatten i torrfoder är ju en av de stora skillnaderna mellan torrfoder och kattens naturliga byten och med urinvägsproblem är vätskeintaget av stor betydelse. Jag skulle aldrig i livet ge ett torrfoder som överstiger 0,1% Mg. Däremot skulle det inte alls vara samma problem med en högre Mg-halt i blötmat.
#41 Om man läser #42 så förstår man.
Det kan finnas mer magnesium i våtfoder och byten, men bör inte i torr form.

#40 Jo så långt har jag koll, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.. Mina katter dricker bra, men en av dem borde dricka mer. Och en äter mestadels blötmat. Alla är honor.
Mja… Det är svårt det där.
#44 Det finns alternativ, så jag skulle personligen inte ta någon risk.