Utekatt i lägenhet tillfälligt
Okey, det är så att mina föräldrar är skilda och jag har två utekatter hos min mamma. Nu är det tänkt att jag ska bo mer hos min pappa i hans lägenhet men jag kan inte klara mig en dag utan min katt. Så min fråga är om det är möjligt att ta med min katt till lägenheten om jag har låda och sånt med mig eller om det kommer att bli för stressigt för min kise att flytta fram och tillbaka ibland utan att få gå ut när han är i lägenheten? Jätte tacksam för svar! :D
Min katt flyttar mellan två hem och har gjort det sedan hon var bäbis, men hon är ju van. Dock är ena hemmet det "riktiga hemmet" för henne. Men hon känner sig ändå trygg och har ju alltid mig "vid sin sida" :)
Det beror på hur katten är, hur temperamentet är. Du kan ju prova några gånger och om du märker att katten verkligen inte trivs så kanske det inte går. Fixa mysiga platser, mycket lek och trevligt till katten, så kanske det funkar bättre. :)
Jag vill väldigt gärna ha med honom men eftersom han redan är 4 år och har bott i samma hus hela tiden där han har kunnat springa ut och in som han vill, så är jag lite rädd att han kommer tycka att det är jobbigt att komma till ett nytt ställe, och att han inte kan gå ut för han gillar verkligen att gå ut på nätterna. :)
#2 Ja, det kan ju vara det med att gå ut. Men du kan ju prova och se. Ta gärna med någonting han brukar gilla att ligga på, som en kudde, filt eller så som han känner sin lukt ifrån.
Ska du ta med bara den ena eller båda? Det kan ju vara tryggt för dom att ta med bägge katterna.
Jag hade tänkt att bara ta med ena katten eftersom han är mer min och den andra är mer mammas katt. Man kan nog också säga att katterna kanske inte riktigt gillar varandra, dom har rykt ihop ett par gånger förr då den ena är lite av en "aggressiv krigare" (som vi själva brukar kalla honom), och den andra är lite av en mes :P Så dom brukar egentligen inte bry sig om varandra så speciellt mycket utan dom går bara förbi varandra :)
#4 Jaha okej :) Vissa katter är ju väldigt tätt med varann, medans andra är inte bryr sig så mycket om den andra katten.
Du får prova och se om det funkar då helt enkelt :) Det är ju som sagt enklast att vänja en kattunge, men även då kan det vara svårt. Men det finns ju alltid hopp! Jag önskar dig lycka till då! :)
Tack så jättemycket för dina svar! Jag har blivit lite mer säker nu, så jag ska prova att ta med honom och se hur det går, förhoppningsvis är det möjligt :D
Man kan alltid prova. Jag vill inte vara värstingpessimisten men troligen kommet han blir riktigt störd på att inte kunna få gå ut när han vill som han är van vid. Då måste du anpassa dig och vara utan din katt den tiden du är hos din pappa. Hur katten mår är ändå viktigast om du bryr dig tillräckligt mycket on honom.
Men förhoppningsvis går det bra. 
Vet inte alls om jag är ute o cyklar nu men tror du det inte är större chans att katterna börjar slåss ännu mer om dom inte gillar varandra sen kommer du ta ena katten därifrån ibland ??
Jag tänker ju lite så att om det är den starka katten som bor kvar så kanske den tycker att den såkallade mes katten är en inkräktare när den kommer tillbaka, och om det är den starka katten som flyttar ibland kanske han vill sätta den mesiga katten på plats när den kommer tillbaka..
Vet som sagt inte om jag är helt ute och cyklar men jag skulle absolut inte tänka den tanken om mina katter brukar kunna slåss..