Porta 21 Sensible - Katten kräks
Jag har precis läst att många sagt att deras katter kräks av Porta 21 Sensible.
Det har även förekommit här sedan jag bytte över till det fodret.
Nu tänkte jag väl mer få förslag på vad för annat foder jag kan byta över till, för att se om det funkar bättre på mina?
Har tidigare gett Brit Adult och Eukanuba samt Royal Canin.
Men de sägs vara dåliga fodersorter.
Så vad skulle ni rekommendera nu? Har ett flertal katter, så det går åt en del mat, så prisklassen får gärna vara lite lägre.
Har ingen lust att betala 800 kr för typ 4 kg.
Har även blandat med kattungar från 18 veckor till 10 månader, de andra är mellan 2-3 år gamla. Alla utom kattungarna är kastrerade.
Jag har tyvärr inga tips på bra torrfodersorter, då jag själv inte ger det. Men ett annat tips har jag.
Om katterna spyr kan det ju bero på att dom sätter i sig torrisarna för fort och glömmer tugga ordentligt. Hade det problemet med mina. Då kan foderbollar eller andra aktiveringsleksaker vara vara lösningen. jag har en trixie funboard här hemma som är utmärkt till det, lägger torkade kycklingbitar i nu för dom tycker den är rolig.
Hoppas du hittar en bra lösning!
Varför kräks katterna av Porta 21? Min kisse gjorde det ett tag… Gud, nu blir jag helt orolig :(

Jag har läst att formen på bitarna gör magen upprörd, att det troligen är därför många katter kräks av det.
Testa Carnia Lynx kanske? Min ena katt fiser giftiga moln av det men det är hon det :P
Vi kör carnia lynx här hemma! En av de bästa torrisarna för katterna. Men värvar mycket med mjau blötmat. Vi har också en fd superkräkis här hemma men han spyr bara när han hetsätit i princip..
Har också haft kräksfest hemma av Porta 21. Jag har mjukmat (Mjau, Bozita) som huvudsaklig föda till mina katter men de har torrfoder framme också (tex om jag ska vara borta länge och på natten). De får Orijen nu istället och det fungerar bra. :)
Jag ger eukanuba och mjau blötmat och då äter dom mest blötmat.
Tycker eukanuba är ett ganska bra foder ändå, trots att det finns lite spannmål. Men planen är att katterna enbart ska äta blötmat :)
Men carnia lynx finns bara som 5 KG? Finns det att köpa någonstans eller endast beställning?

#7 Jag köpte 2x5 kg för 800 på animail.com, ett erbjudande de haft jättelänge.
#8 Jo det hittade jag på också