Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2052 ggr
Sophey
0

Valdigt sjuk katt!

Jag pratar med en bekant som tyvarr inte far hjalp av veterinarerna, helt inkompetenta veterinarer tyvarr som sager att katten ar fullt frisk for att de inte har en aning om vad problemet ar och skickar vidare till nasta veterinar.

Katten i fraga har dessa problem enligt agare och veterinar:

Katten har inte atit pa nastan 6 dagar, lag temperatur, magen ar spand och stenhard, ogonen tydligen blodsprangda och hoger pupill ar tydligen inte helt normal och katten dreglar och gor "tugg grejer" med munnen.

Kompisen ar ju helt frustrerad over att hans alskade katt ar som den ar och veterinaren skickar hem dom med lite vatskeersattning och sager att katten inte har nagra storre problem och darfor inte behover behandling och katten gommer sig tydligen hela tiden under badkaret, det later tydligt for mig att det inte kan vara speciellt bra men har ni hort om nagonting liknande? Obestämd

OBS! Det handlar om veterinarer som inte ens ar lokaliserade inom skandinavien eller europa.

Medarbetare på matlust

annzoo
0

'Det första jag tänker på är har ägaren begärt tex rtg och blodprov… Låter inte som en frisk katt… Är det en utekatt? isf kan den blivit påkörd men stenhård utspänd mage kan ju vara alltfrån vätska, tumörer eller förstoppning

mylicharlie
0

Vart i landet bör personen och katten? Har de varit på ett större djursjukhus?

Sophey
0

Egypten bor dom i, de ar pavag till veterinar nr 4 imorgon och det ar en innekatt.

Medarbetare på matlust

kalindas
0

Har katten spänd mage och inte ätit på 6 dagar då är risken stor att det redan kan vara försent om den inte fått näringslösning.

En katt blir allvarligt sjuk efter tre dagars svält och utvecklar då ofta leverförfettning vilket leder till döden om inte katten får i sig näring.

Sen undrar jag lite hur gammal katten är? Är det en katt under ett år och med den typen av mage som du nämner, så kan det vara FIP. I så fall är utgången dödlig.
FIP och i detta fall ev. våt FIP kan de få upp till två års ålder, men vanligast som ungkatter eller väldigt gamla svaga katter.

Så om de kan ska de AKUT ta den till veterinär, kräva näringslösning och ta reda på om det är vätska i buken eller om det är pga förstorad lever…

Tjock mage kan de även få av stora mängder mask i magen, så det är också något som bör kollas.

Men det låter tyvärr inte som katten har så stor chans att klara detta. Mest pga den långs svälten…

/Elisa

Sophey
0

#4 Tyvarr har jag redan det i tankarna, nu vet jag inte riktigt hur det ar da jag inte traffat katten i verkligheten men katten ar 1-2 ar gammal har jag for mig.

Medarbetare på matlust

kalindas
0

Med tanke på uppsvälld kropp och fel på ögonen så låter det tyvärr väldigt likt FIP. Rynkar på näsan

/Elisa

Sophey
0

#6 Tyvarr later det mer och mer om FIP och paminner mer om de FIP smittade hemlosingar jag fatt hem desto mer jag hor och katten ar 1 ar och 3 manader gammal. Rynkar på näsan

Medarbetare på matlust

Sophey
0

Katten ifraga ar aven okastrerad, och FIP kan ju brytas ut av stress och att bli konsmogen och ga okastrerad ar ju en ganska stor stress i livet for en hankatt, kanske det kan vara nagonting?

Medarbetare på matlust

kalindas
0

Risk finns. Hade själv en fertil hankatt på ca 9-10 månader som jag sålt som i samband med att matte åkte bort några dagar insjuknade akut i våt FIP. Vet ju inte om det var orsaken, men han var väldigt mattekär.

Coronavirus är ju väldigt vanligt och är katten känslig så kan det lätt bryta ut.

/Elisa