Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1671 ggr
MissInAction
0

BARF och vetenskapen

Jag undrar om och vad det finns för kopplingar till vetenskapen angående BARF för katter?

Min logik och mitt sunda förnuft säger mig att det alltid är bäst att en art får tillgång till artegen föda, oavsett om det handlar om katter eller människor eller kossor. Däremot är jag inte så insatt i kommersiellt kattfoder då jag inte haft katt själv på många år, men jag tänker att om det är fabrikstillverkat så är det ju inte naturligt på det viset.
Jag är heller inte insatt i BARF för katter. Anledningen till att jag överhuvud taget är intresserad är mitt intresse för kost och hälsa för människan. Och nu ska jag börja volontera på ett katthem, där en av medlemmarna, rätt nybliven veterinär, är väldigt kritisk till BARF. Att hänvisa till vetenskapen tycker jag är vanskligt, eftersom vetenskapen hela tiden utvecklas, och det är mycket som visar sig inte stämma eller inte är fullständigt. Varken katter eller människor är förbränningsmotorer som fungerar klockrent enligt kalorier in-kalorier ut-principen, utan vi är biologiska organismer med en matsmältning.

Hoppas att ni förstår min frågeställning Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
0

De berättade att alla katter som kommer till katthemmet går upp i vikt och blir överviktiga. Så det är ju uppenbarligen ett problem för katterna Obestämd

Kluring om Ryssland

jbe
0

Ja, katterna lägger på sig antagligen för att de rör sig mindre och får annan foder än de ätit ute i det fria.

Jag är inte heller superinsatt i BARF, men anser som du att det måste vara bättre för både människor och djuren att äta artanpassad föda än föda som är processad. Både vi och djuren har tänder som behöver tugga och tarmar som behöver arbeta och det finns absolut ingen anledning till att någon maskin på någon fabrik skall göra detta för oss människor eller för våra djur.

Har du kollat på BARF i fokus?

MonicaLagerquist
1

#1 Det är väl inte så konstigt att de katterna går upp i vikt.Har de levt ute och själva skaffat sig mat så har väl dels mattillgången inte alltid varit på topp.Sen hamnar de i bur på ett katthem och får maten serverad.Många av katterna som tas in kastreras i samband med intaget och då minskar deras energibehov med ca 25-30%.

Många veterinärer har i princip noll koll på vad katter behöver äta.Deras inriktning ligger på sjukdom inte på kost.

Lägger in en länk till en bra bok.Köp och läs den.

http://www.paleocat.se/

Stolt ägare till tre La permer

MissInAction
0

Fick precis tips om att kolla på BARF. Jag hade visst glömt bort att den sajten finns Skäms

Jo precis, det känns naturligt att de lägger på sig. Men de ska ju inte behöva bli överviktiga. Och då drar de på sig samma välfärdssjukdomar som vi människor får av att äta onaturlig mat.

Tack för boktipset! Hahaha, jag tror inte att den skulle mottas så tacksamt på Katthemmet dock, åtminstone inte av den veterinären Oskyldig

Kluring om Ryssland

Silvestris
0

Jag tror att synen på kattmat och vetenskap beror på vad du har för bakgrund. För mig som har biologiutbildning bakom mig är ett vetenskapligt sätt att försöka sätta samman en kost (oavsett djur) som är så lik djurets naturliga kost som möjligt. Ett annat är att sätta samman foder och göra kliniska studier för att se om det duger. Det går även att kombinera men så långt har man inte kommit idag. Jag är delvis utbildad för att kunna arbeta med djurparksdjur och när du får in en ny art till en djurpark är en av de första sakerna du måste göra att ta reda på vad för mat djuret behöver och för detta tittar man på vad de äter i naturen, man ser om det finns några studier om specifika behov eller problem och sedan försöker man sätta samman en så naturlig kost som möjligt. Av någon anledning har vi ett helt annat förhållningssätt till hundar och katter.

Det har forskats lite om rå mat till katter och jag hoppas att det kommer mer. Här har du två studier:

http://www.vetmed.ucdavis.edu/ccah/local-assets/pdfs/Role_of_diet_feline%20health_Glasgow.pdf

http://winnfelinehealth.blogspot.ca/2012/03/raw-food-diets-for-kittens.html

MissInAction
0

Tack så mycket för länkarna, Silvestris!
Intressant att det ändå görs studier på katter och den här sortens kost. Undrar varför de inte får ta del av det i veterinärutbildningen? Obestämd Fast det förstås, då går väl större delen av djurfoderindustrin i konkurs Tyst

Kluring om Ryssland

Thaeri
0

#6, antagligen för att det inte finns tid till det, det är ju ganska många djurs anatomi, sjukdomar, behandlingar och läkemedel de går igenom. Näringslära för allihop uppepå det…

Veterinärutbildningen är 5,5 år som det är, och man kan ju bara få studiemedel för 6 normalt sett. Och det är ju trevligt att ha en termins marginal ifall det skulle behövas.

chilisalsa
0

Det är samma som att läkare inte har någon kunskap om kost och näring i sin utbildning…

Medarbeterare på Kost

MissInAction
0

Och ändå är hon så säker på sin sak Obestämd

Hur som helst så har man väl all tid i världen att sätta sig in i något som man misstänker kan gynna katterna. Hela arbetet där är ju ideellt ändå.

Kluring om Ryssland