Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3665 ggr
Saga12
0

Ang mängd mat per dygn.

Hej!

JAg har läst på flera sidor att en katt skall ha ungefär 2-3% av sin kroppsvikt i mat per dygn, och jag får inte ihop det. Skall det verkligen vara så lite?

Min lilla kattunge väger strax över 1kg bara, vilket isf betyder att hon skall ha 20-30gram per dygn, vilket är 1-2 matskedar mat på 24 timmar???

När jag lägger upp mat till henne så tycker jag att jag lägger upp väldigt lite….men då är det 40-50 gram, och det får hon ju 3-4 gånger på ett dygn.

Kan aldrig tänka mig att 1-2 matskedar skall vara tillräckligt på 24 timmar, eller??

minicat
0

Det brukar stå på förpackningen hur mycket mat katterna ska ha. Min katt ska ha ungefär 40 gram mat per dag och hon väger ca 3-4 kg.

MonicaLagerquist
0

Det gäller vuxna katter.Kattungar som växer behöver mer mat.

Mina kattungar har fri tillgång till blötmat dygnet runt och får ett par mål BARf per dygn.

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
0

En växande kattunge ska ungefär ha 5% av sin vikt, men som sagt, det är ungefärliga siffror. Har du en väldigt aktiv katt så kanske hon behöver lite mer.

Saga12
0

Det låter ju jättelite…..i form av torrfoder kanske det blir en del, men om man tar blötmat eller BARF som jag har börjat med, då skulle jag ge min katt ett par matskedar på ett helt dygn. Och en kattunge skall man ju tydligen ge mat 4 gånger om dagen. Det vill säga att jag knappt kan lägga upp en tesked till henne åt gången.

Jag tycker bara att det låter riktigt snålt.

Jag gav henne 30-40 gram idag på morgonen, vilket kändes väldigt lite. Hon åt upp allting på en gång, och varje gång jag är i köket så jamar hon efter mera.

Så nu skulle jag vänta med att ge henne någonting tills i morgon?

vinteralvan
2

En kattunge är en kattunge, är hon hungrig så ge henne mer, om du märker att hon börjar bli tjock så får du reglera det lite mera.

Saga12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gav henne detta nu. 24gram…..hon fick i sig det på 10 sekunder och ville givetvis ha mer. Känns ju löjligt att ge henne såhär lite 2 gånger om dagen bara, eller då att dela upp denna lilla portion i 2 omgångar, och då ge henne 12-13 gram 4 gånger under dagen. Känns nästan som djurplågeri för min del.

Har även läst att kattungar skall ha fri tillgång til mat. Då skulle hon säkert äta 50% av sin kroppsvikt :-/

MonicaLagerquist
8

Ge kattungen så mycket blötmat hon vill ha.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
1

#7 har helt rätt. Man ska inte begränsa en växande unges matintag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

minicat
0

Min katt fick fri tillgång till mat när hon var kattunge, med efter steriliseringen blev hon tjock, så nu när hon är 2 år så har jag börjat banta henne. Hon var så liten när hon var kattunge, så jag ville inte banta henne då, eftersom hon måste ju växa och få i sig den mat hon behöver!

Katthemsmatten
0

Fri tillgång fram till ca halvåret och sedan mat i fht till vikt brukar vara bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
4

2-3% av sin idealvikt gäller för vuxna, kastrerade katter som äter BARF. Ca 120 g mat/dag för en vuxen kastrat och det är lagom.

Kattungar ska få äta så mycket de behöver.

Sedan ska man tänka på att mängden mat beror på energitätheten. 120 g kan vara lagom när man ger foder A men vara för mycket när man ger foder B och för lite om man ger foder C.

danitza
0

Hur mycket ska mina katter som väger 3-4 kg äta?

Ger dom både torrfoder och blötmat så hur många matskedar blötmat och torrfoder ska jag ge dom? Tacksam för svar! Skrattande

minicat
0

#12 Det brukar stå på förpackningen ungefär hur mycket katterna ska äta. Det är olika också, för olika torrfoder. Min katt väger mellan 3-4 kg och ska äta ca 40 g av Porta 21 Sensible. Hon äter inte blötmat (har svårt att få i sig bitarna och slickar endast… har försökt hur länge som helst att få henne och äta blötmat..) Men kolla på förpackningen vad dom rekomenderar. Sen får du se om det passar eller inte.