Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2371 ggr
[Emma--]
0

Tid att utveckla allergi?

Ja nu har jag påbörjat en allergiutredning. Och det är väl bland det läskigaste jag gjort. 

När jag bokade tid så fick jag inte göra pricktest, men fick lämna ett blodprov och testade då mot katt och gnagargrupp (råtta, hamster, mus, marsvin och kanin)

Jag har inte allergi mot katt i dagsläget, men jag är allergisk mot något inom gnagargruppen. Har hamstrar och råttor hemma, och misstänkte allergi när jag hade kaninerna hemma. Men jag måste göra pricktest för att veta säkert vad jag inte tål.

Jag har inte några särskilda symptom egentligen förutom envisa eksem på händerna. Och att jag ibland kan tycka att det känns jobbigt i luftvägarna när jag städar råttornas burar.

Men jag vet ju att det kan utvecklas och att man kan bli allergisk mot mer. Nu har jag ju tack och lov valt rasen devon rex pga allergi i släkten. Men jag är livrädd att jag ska bli allergisk mot katt. Eller ännu mer allmänt eftersom djuren är det som betyder mest för mig.

Ni som utvecklat allergi mot katt, har ni haft eran allergi länge mot något annat innan? Eller hur lång tid efter ni skaffade katt upptäcktes allergin? Har det blivit värre med tiden osv?

Kommer i alla fall sluta med smådjur, men dom får vara kvar tills dom dör.

Har ju haft katterna i 5 år ungefär.

[sakring]
0

Sannolikheten finns att du är van vid dina egna katter och inte reagerar på dem. Min man var superallrgisk mot katt men blev med tiden mindre allgerisk för att helt sluta upp att vara det.

Min ena läkare  som själv är allergisk mot katter men som har katt säger att man blir immunisrad mot sina egna katter.

[Emma--]
0

Okej ja jag hoppas jag inte behöver oroa mig för att bli allergisk mot katterna. Vill gärna kunna ha katt hela mitt liv också.

Just nu är jag ju tack och lov inte allergisk mot katt enligt testet, men man vet ju aldrig.

Destany
0

Jag blev allergisk mot katter för ca 3 år sen o då hade jag haft katt i 6 år. Tyvärr e jag ju allergisk mot mina oxå men klarar av dem bättre än andra katter. Jag utvecklade astma för 2 år sen men jag har slutat med astmamedicinen o äter en allergitablett varje dag och det går bra o jag har alla 3 katterna kvar :)

Hesat
0

Jag är själv inte allergisk mot katter men har en nära släkting som är det. Otroligt varierande reaktioner på olika katter. I vissa hus kan släktingen inte vara mer än 5 min innan astma etc kickar igång, medan det går bra att vara hos oss många timmar och katten hoppar upp i knäet etc. utan besvär (dock har vi en sibbe). Allergin har förbättrats något med åren men det är som sagt helt olika från katt till katt.

Ang gnagarna så kanske det skulle underlätta med en mask när du gör ren burarna för att inte förvärra läget och förhindra att du utvecklar astma? (astma = dyra mediciner) Respro har en mask för att filtrera bort just allergena/små partiklar. Det finns säkert även andra på marknaden som fungerar bra.

Jag vet inte om du har problem enbart med kontaktallergi vid hantering av djuren eller om det räcker med de luftburna partiklarna som sprids i hemmet för en allergisk reaktion. Om du får symptom fastän du inte vidrör djuren så kan det vara bra att byta ut filtret i dammsugaren till ett Hepa 13 samt överväga en luftrenare som tar allergena partiklar.

Tack vare luftrenaren på jobbet kan jag jobba heltid igen XD *lycklig*

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Emma--]
0

#3 Okej, va skönt att du klarar av dina katter ändå. Skulle jag bli allergisk skulle jag absolut inte omplacera mina katter. Jag dör hellre :P

#4 Det är väl främst kontaktallergi, men vissa dagar kan jag känna att jag blir lite snuvig. Men jag kollade egentligen upp allergin främst för mina eksem som jag i flera månader har skyllt på mitt städjobb. Var riktigt tråkigt att få det på papper att det var allergi även fast jag nog innerst inne förstod det efter att jag börjat reagera när jag städat burar.

Jo en mask var ett bra tips. :)

Tror vi redan har hepafilter i våran dammsugare. :) och ska helt klart fundera över en luftrenare. Vill inte behöva omplacera mina råttor. Kommer ändå snart bara ha 4 kvar. Och hamstrarna börjar vara gamla så dom får också vara kvar tills dom dör.

Då gäller det att hitta en bra luftrenare då kanske :) 

Men jag är lättad över att det inte visade något mot katt. Det är tråkigt att det inte blir fler smågnagare men kattallergi hade varit värre.