Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5020 ggr
Tuff1911
3

Vilken är den bästa kattsanden?

Hejsan

Ska skaffa mej en liten katt och behöver råd om vilken Kattsand som är bäst?

Jag undrar även om någon anväder Arion kattmat och vad ni tycker om det?

Mvh Yvonne

ivanhoe81
1

jag använder everclean och det tar lätt bort lukt och sådant som jag hade då jag hade ett annat märke

Sagolika
1

Extreme Classic eller Everclean.

M.H.Sanna
1

EverClean är den bästa jag har provat.

Lusthan
1

ICAs Kattsand på kartong, den utan parfym. Har fyra katter och en kanin som går på lådorna. EverClean är bra men dyrt. Jag tycker att de är i princip jämförbara.

jollycox
1

Jag använder extreme classic och den är underbar!

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Magic Nicki
1

Ni som använder extreme classic, vilken använder ni?

jollycox
1

#6 black label oparfymerad

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Jaazoo]
1

Jag använder EverClean Multiple Cat. Har beställt hem Extreme Classic som test då EverClean dammar otroligt mycket vilket inte Extreme Classic ska göra.

Men annars så e everclean den bästa sanden hittills Glad.

shamz116
1

Jag har köpt Cattia till min katt,,,,har hört att den ska vara bra…finkornig..finns på Willys för typ 35 kronor bara för 5 kg!

Får återkomma när katten har testat den :)

zoolatri
2

Använder helst peewee, när det gäller sand väljer jag helst tidy cats:)

EvaSe
1

Cats best Öko plus är träbaserad och får slängas i vanliga sopor överallt. Den går även bra att kompoatera för den som har viktbaserad sophämtning. Dammar mindre än lerbaserad sand.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

ivanhoe81
1

#11 den lerbaserade sanden får slängas i restavfall så är det hos mig iallafall men inte i brännbart

Fridaaaa
1

Jag har toa-lätt. Fungerar bra här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
1

Jag använder Ever Clean Aqua Breeze.

EvaSe
1

#12 Restavfall är väl deponi, dvs läggs på hög tills man vet vad man ska göra med det?

/EvaS

ivanhoe81
1

#15 ja restavfall och deponi, det står på lappen i mitt sophus att just Kattsand ska stoppas i den tunnan

ceccie
1

Jag använder icas Kattsand. Min ena katt gillar inte toalett.

Achatina
1

Hyvelspån/Kutterspån.

Ingen katt har hittills klagat

[silkesnosen]
1

Rustas kristallsand:)) (Snow cat) Bästa jag testat!

vinteralvan
1

Vi kör men PeeWee, jättebra.

moggle
2

Jag har använt både det ena och det andra, senast öko plus, men jag tycker den är för grovkornig och klumpar inte helt bra, men nu är tigerino ecoverde inhandlat och den tycker jag mycket bättre om.

tigerino är som öko plus träbaserad, men jag tycker den klumpar bättre och så är den finkornigare så katterna tycker bättre om den.
Den håller lukten borta och katterna hostar inte längre av damm från lersand.

smilax
2

Extreme classic tycker jag är bäst. Everclean dammar lite väl mycket. Pussi compakt är okej för det priset. Har testat Cattia och den klumpar otroligt bra men tar inte bort lukten helt men skulle säga att den är fruktansvärt prisvärd.

shamz116
1

Silkesnosen: ok, den borde ju inte va så dyr hur mycket kostar den/kg?

har du provat Everclean eller extreme classic innan tex eller vilka har du haft innan som du jämför med?skulle vilja prova kristaller om inte cattia funkar som ja vill..

smilax: ok ja får se då hur det blir:)

[silkesnosen]
1

#23 Hm en påse kostar ca: 50:- och den får ligga i en månad (max fyra veckor, börjar lukta lite mot slutet), du ska bara ta ut bajspluttarna och inte kisset, det går in i kristallerna. Andra kristallmärken jag har testat stinker och suger inte upp kisset tillräckligt bra.

[silkesnosen]
1

# 24 Hoppsan missade hälften. Jo, jag har haft Everclean tidigare. Det suger upp bra och klumpar väl, men lite strö följer med min katt och jag gillade inte dammet som fanns med tassarna, min katt har fluffiga tassar:) Men främst var det för tungt. Jag har sedan testat mig frem bland kristallerna och flertalet håller inte vad de lovar. Det här är billigast och bäst:)

shamz116
1

#24 ok..det lät ju som det funkar bra, jag har hört det med om kisset..så de e bra att jag har ett billigt alternativ då..nej ja gillar inte dammet heller o ha Kattsand i soffan etc. mm min katt me. tack för tipset!

Sagolika
3

Måste bara lägga in ett litet varnande ord om kristaller. Små kattungar som smakar på kattgruset innan de lärt sig, för dem är det väldigt farligt att äta kristaller.

Det är även många katter som inte tycker om kristaller då det är vasst och obehagligt att trampa på och som därför väljer att göra sina behov utanför kattlådan istället. Har även hört om katter som skadat sina trampdynor av kristallerna, både skurit sig på vassa kristaller och några som fått typ frätskador.

Katter föredrar finkornig sand. Så det är vad man helst bör använda om möjligt för kattens trivsel.

[silkesnosen]
1

#27 När det ligger ett tjockt lager så känns det inte vasst, bara att känna med sina egna handflator, det kan "knarra" när katten stiger in, ett annat ljud än sand, men de vänjer sig. Nej är ungarna bara veckor, så kan även jag tycka att man ska ha vanlig sand, men från början är det viktigt att ha det uppfödaren hade, så att katten är säker på vad som är toaletten, så kan man fasa in det andra så sakta.

EvaSe
1

#21 Var köper du den sanden?

Jag har letat som bara den efter en träbaserad som är finkornigare men inte sett nån.

/EvaS

moggle
1

#29 Finns på zooplus.com, inte hittat nån annan stans. :)

Niiinah92
2

#29 använder numera oxå Tigerino (första gången jag testar), köpte på zooplus.dk 4x15 kg (hade erbjudande just då), kanadensiskt märke, Än så länge verkar den riktigt riktigt bra, den är dryg, ingen lukt (hallelujah!), klumpar bra och såklart var  det ju hemleverans som alltid hos zooplus Glad

Whirlie
2

Min katt, som gärna kissar på andra ställen än i lådan, tycker att Classic gold label unscented är bäst i test. Hon ratar EverClean unscented. På andra plats i testet kom Worlds best, en majsbaserad katt"sand". Den tyckte dock matte klumpade lite dåligt och kanske hade lite underlig lukt. Då jag inte hittade några andra mjuka och luktfria produkter stannade testet vid dessa tre.

Enligt min veterinär har katter mycket, mycket, mycket känsligare trampdynor än vad vi människor har handflator. Har för mig att hon nämnde siffran 900ggr men det är jag inte säker på. Med andra ord kan inte vi med vår handflata känna om katten känner ngn skillnad på olika Kattsand.

För katter med lådproblem uppmanar hon till luktfri och mjuk Kattsand. Så jag tror det är bekvämast för katterna. Men många katter går ju på lådan oavsett vad man häller i den, och då är det nog inte lika noga.

zoolatri
2

Min ena katt väljer peewee framför Kattsand, hon kanske är machokist?;) Med tanke på att det ska vara obehagligt för dem att gå på menar jag.

[silkesnosen]
1

# 33 hahhahahahha

smilax
1

#33 Nä hon är såklart en machokisse ;-)

zoolatri
1

#35 Hehe, så är det såklart!;D

Magic Nicki
1

Ever Clean oparfymerad är klart bäst, tycker jag, men dyr. Så jag provar mig fram för att se om det är annan som är lika bra men billigare.

Achatina
2

Havregryn kör i alla fall några uppfödare med till sina kattungar.

Magic Nicki
1

#känns oetiskt tycker jag att låta dem pinka på mat.

Achatina
2

#39 Med tanke på vilket matsvinn som hushållen har i övrigt så är det not en rätt liten procent som går åt. Är bara under tiden de ska till och provsmaka på sanden.

Fridaybrew
1

Om man nu ska vara helt krass så är husdjur inte miljövänligt alls. Så det är rätt onödigt att komma med moralpinnar kring det. Visst man kan göra det bästa av det men man är redan ute leken.

/Fridaybrew

Magic Nicki
2

#41 nej, det är inte miljövänligt att ha husdju. Och det är inte ur miljösynvinkel det känns oätiskt! Jag har lärt mig av min mormor att ha respekt mot mat. Jag skulle inte trampa på mat, sparka på det, än mindre låta mina katter kissa på det. Men det är så i rika länder, har manaldrig gått hungrig o vet vad det innebär så…

shamz116
1

Min katt e ju hemma hos mig nu o har provat cattia kattsanden,,,o ja tror han gav den mvg för han går gärna på lådan o skötte de perfekt på en gång! ska hålla mig till den, 35 kr liksom! och den e finkornig och dammfri, me like.

lizaohman
1

Jag tycker det är svårt att jämföra priser på Kattsand o liknande produkter. Än är det kg-pris och än är det liter-pris. De väger olika mycket också.

Själv använder jag Katty kattströ. 20 kg för ca 180 spänn. Klumpar bra, oparfymerad. Om nån av kissarna inte sprätter över bajset ordentligt så kan det förstås lukta :)