fet och icke fet päls
Vad gör att en katt får fet päls?
Är det något som är rasbundet?
Min kompis har två Maine Cooner och de har praktiskt taget alltid fet päls. De är båda utställningskatter, så de badas med jämna mellanrum.
Jag har två huskatter, en långhårig och en korthårig och deras päls har aldrig varit det minsta fet.
Är det så att fettproduktionen blir värre om man badar katten med jämna mellanrum?
Jag har för övrigt aldrig badat mina katter, förutom den långhåriga, en gång, när hon var kattunge. Det är över 1½ år sedan.

Ja det tror jag att den blir. Alla pälsdjur (även vi och jag tror fåglar också har) har talgkörtlar som fettar pälsen/håret för att skydda det mot smuts, slitage osv. Ju mer man tvättar ju mer fett produceras vilket innebär att om hon slutar tvätta kommer dom efter ett tag att sluta vara fettiga. Kan säkert ta nån månad eller så innan talgproduktionen kommit ner på en mer normal nivå. En del människor gör såhär med håret, dvs använder inte tvål eller schampo i håret och för många funkar det bra. Fett i lagom mängd gör håret/pälsen glansig och det blir svårare för smuts att fastna.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vissa katter har nog en tendens till att ha fetare päls. Jag har en hane som förvisso inte kommer åt att tvätta sig vid svansfästet ordentligt. Han är ganska stel och lite överviktig fortfarande. Han är ganska fet i pälsen över lag men speciellt där han själv inte kan tvätta sig. De andra tre huskatterna däremot har inte fet päls.
En granne till oss har en perser (huskatt) som är fet i pälsen. Där verkar det vara rasbundet.
En jourkatt (huskatt) jag hade här ett tag hade också fet päls men jag vet inte om det berodde på att han var sjuk också. Det kan vara så att han var sjuk och inte kunde putsa sig själv ordentligt.
Jag skulle dock tro att regelbundna bad mycket väl kan störa balansen också. Men annars tycks det kunna vara både indiviuellt men kanske också rasbundet.
Om du har kollat att katten inte är sjuk på något sätt, sjukdom kan ge fet päls som gärna skivar sig, så är det kanske rasbundet eller individbundet.
Medarbetare Hittekatter iFokus