Huskatt eller Bondkatt?
Vad heter en icke renrasig kisse?
Jag och min familj har alltid sagt bondkatt medans sambons familj alltid sagt huskatt.
Den riktiga och officiella termen är huskatt (den används i utställning, försäkring m.m.) dock är det ju inget fel i att använda den inofficiella termen bondkatt till vardags. Jag använder bondkatt allt som oftast, i bland blir det huskatt beroende på vilka jag pratar med.
Tack för svar 

Huskatt heter det. Folk som pratar om bondkatter menar oftast katter helt utan rasinblandning i i alla fall många led bakåt, typiska "gårdskatter" alltså, medans en blandras (=huskatt) nog aldrig benämns som bondkatt. Men korrekt term på katt utan stamtavla är ju huskatt som sagt.
Så folk vill vara lite "finare" när dom skriver huskatt istället för bondkatt?
#3 aldrig skulle inte jag vilja säga för där jag kommer ifrån finns bara bondkatt och raskatt, de flesta vet inte vad en huskatt är om man skulle använda den benämningen. Men jag håller med där för själv benämner jag min ena för bondkatt och den andra huskatt egentligen. Den ena är född ute av en hemlös förvildad katta på en minkgård och den andra är en djurförbudskatt från ett katthem med påstådd rasiblandning, inte svårt att gissa vilken jag benämner som bondkatt och huskatt
Dock anser inte jag att benämningen huskatt är ett dugg finare än bondkatt.
#5 I princip min mening också.
Huskatt är alla katter utan stamtavla, korsningar mellan raser, blandraser, även bondkatter.
En bondkatt är en katt där dess förfäder själva har valt sina partners fritt. Katter fanns ju främst på bondgårdar förr, därav benämningen.
Så skulle jag beskriva det.
Försök att försäkra en bondkatt.
Jag gillar inte benämningen bondkatt för det förutsätter på något sätt att katten skulle må bra av att gå ute hela tiden. Då menar jag katter som har hustillhörighet men bor i ladan, höskullen, utomhus och får inte komma in. katter som är rädda för människor och vill inte komma fram för att hälsa som är skitiga och troligtvis blir ihjälkörda, får för många kullar ungar etcetera. Huskatt känns mer som en katt som har förutsättningen att folk låter den bo inne, kanske gå ut och får ett drägligt liv. Jag vet att det är fördomar och jag vet att jag har fel men när folk säger bondkatter så tycker jag att det låter som att de har noll kunskap om katten och vad en katt behöver. Jag vet som sagt att det inte är sant för flera på forumet här som kallar katten för bondkatt har jättegod kunskap om djuren. Ändå så tänker jag då…
Ja det är nog fördomar
I så fall är väl en engelsk korthår en katt som bor i England och en norsk skogkatt en som bor i norge. Även förr fann det säkert bondkatter som hade det bra, som låg på spisen i värmen och spann, även om den andra sorten som bodde i stallet kanske var vanligare.
För mig så är bondkatten som jag försökte beskriva det ovan bara ett mer snävt begrepp än huskatt.
Själv har jag två huskatter, en är bondkatt (troligen) och en är av blandras (troligen). Båda hittekatter.
Varför skulle det inte gå att försäkra en bondkatt?
Att använda ordet bondkatt tror jag inte går ,du måste säga en ras eller huskatt.
Betvivlar start att alternativet bondkatt finns hos försäkringsbolagen.
Själv föredrar jag ordet huskatt.
Känns som ett bra namn för att samla alla utan stamtavla under ett och samma namn :)
Alla katter går att försäkra, det är besiktningen som är viktig. Sen vad dom kallar katten är väl ändå sekundärt.
Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så anser jag också att alla katter som inte har stamtavla är huskatter, fast tycker att det kan vara bra i vissa fall att kunna göra en skillnad på en katt som är en blandning mellan ragdoll och perser, eller annan blandning t ex och en kattsläkt som i generationer bakåt själv har fått välja partner.
Jag hade tidigare en kull från en honkatt som vänner till mig fått från en bonde på Gotland. Hon hade sedan parat sig med någon herre som förmodligen kom från ett hem där dom hade fått föröka sig mer eller mindre ohämmat (innan hon kom till mig).
Det hände att folk som kom och tittade på kullen sa att: "Det är nog angora inblandat för pälsen är så mjuk." Det tycker jag är ganska okunniga uttalanden och det är då jag vill säga, "nä, det är äkta gotlänska bondkatter, ingen inblandning av någon ras"
Till slut så är det ju så att det är ur lokala variationer som raskatterna tillkommit och inte tvärt om.
Intessant detta. Ursäkta att jag snor tråden lite nu men vad ska jag då kalla min katt i och med #3s svar. Ingen aning om vad han har för raser eftersom han är hittekatt, jag har alltid sagt huskatt men bör jag istället kalla han bondkatt då eller? Jag tycker bondkatt och huskatt är samma sak.
#15 Jag röstar på huskatt. Tycker både det låter fint, och det är ju det ordet som kommer användas när du skaffar försäkring t.ex.
Eller om man vill skaffa huskattbevis.
Tycker inte man ska göra skillnad på vad som finns i bakgrunden på husisen. :)
Jag vet att jag bara har fördomar, men om man ska göra skillnaden på där katterna fått para sig själva och kalla dom för bondkatter så känns det som att fortsätta i spåret med hur det alltid har varit.
Något som är nödvändigt att bryta för katternas skull :)
#16 Var tvungen att kolla hans försäkringspapper och där stod det visst huskatt. 
Jag sa bondkatt när jag skulle försäkra min och då sa hon bara "Ja men då skriver jag huskatt" Använder dock aldrig ordet bondkatt idag då jag tycker det låter väldigt förnedrande eller hur jag ska uttrycka mig :) Huskatt låter så mycket finare :)
HUSKATT, anser jag att alla katter som inte är renrasiga borde kallas idag, bondkatt känns otroligt förlegat..även för bondkatter!
Och som tidigare sagt, vart du än registrear din katt kommer det vara huskatt som är namnet oavsett om det är en halvförvildad "bonde-katt"..
Mvh StarryNight
Djuren framför allt, alltid!
När jag avser försäkring av bondkatt så menar jag att det inte finns som "option" inom försäkringsvärlden utan de kommer att skriva huskatt. Sedan får var och en kalla sin katt precis vad de vill. Det är vad jag menar när jag säger att försäkra en "bondkatt".
Är katten en känd blanding av någon ras så ska man uppge det vid försäkringstillfället för annars kan det stå en dyrt när det är dags för veterinärvård.

2 av mina 4 katter är inga bondkatter. De är ju födda i stan
och har aldrig sett en bonde i hela sitt liv. 2 är däremot födda på landet och skulle väl rimligen i så fall mer kunna betraktas som "bondkatter". Dock har de sedan 12 veckors ålder heller aldrig sett en bonde eller en ladugård så för mina katters del ställer jag helt och hållet upp på ordet "HUSKATT", för det är just vad de är - katter som bor i vårt HUS och inte hos BONDEN…
Dessutom är de angivna hos försäkringsbolaget och hos skk som HUSKATTER vilket det formellt kallas när ingen stamtavla finns.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#21 fast tänker man så så är inte mina katter varesig huskatter eller bondkatter utan lägenhetskatter. Tycker inte man ska hänga upp sig på ordet "bond" och för den delen tycker jag det är lite snobbigt att se ner på det ordet för det är inget som helst fel med att ha en bondkatt eller för den delen vara bonde. Finns de bönder som behandlar sina katter på samma vis som sina andra djur, med respekt.
Som jag skrev i första inlägget så ska huskatt användas vid försäkring, utställning och annat formellt men att man kan till vardag kan använda ordet bondkatt om man tycker bättre om det, om man är uppvuxen med det och det kommer automatiskt eller om man pratar med folk som inte vet vad huskatt är.
Katten är inte finare för att man kallar en huskatt för ex. skogkatt (har jag läst många gånger här på forumet när folk kommer in och frågar vad för ras deras katt kan ha i sig) och den är definitivt inte finare för man har valt att använda den officiella benämingen huskatt istället för bondkatt.
Bara man vet vilken den officiella benämningen är. Det känns lite som sill och strömming……..
Sill och strömming är inte samma sak. Den byter namn vid Ölands södra udde och kallas sill från och med sydkusten
#23 eh jo de är samma art, strömming är bara en benäming på en sill som är fångad ovanför gränsen vid Kalmar och sill är den bedämningen man använder på andra sidan gränsen mot blekinge till. Visst har deras levnadsmiljö gjort att de fått vissa fysiska skillnader men de är ändå sill båda två.
Samma art men inte samma sak. Här säger vi sill, min man som kommer från Norrbotten säger stömming och jag frågar vad han menar. Såg du inte smileyn

Det har väl inte med "finhet" att göra? Finns det en korrekt benämning så kalla vid den, det är väl inte svårare. Då skulle man ju kunna kalla alla raser för vad man vill och till slut vet ingen vad man talar om. "Långhårig Norrman" 
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Bondkatt är jag uppväxt med, då sa man aldrig huskatt, utan alla blandraskatter var helt enkelt bondkatter, eller "bonnakatter" som vi säger:) Jag tycker inte det är mindre fint att säga bondkatt än huskatt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#25 sorry, missförstod nog där 
#26 bondkatt hette det långt innan det blev huskatt och det är just det, där jag kommer från vet ytterst få vad man menar när man säger huskatt, jag hade själv ingen som helst aning innan jag började läsa här.
#27 Fast alla huskatter/bondkatter är ju inte blandraskatter. Vissa är ju helt enkelt huskatter/bondkatter.

Mina pärons katter är huskatter, vilket jag oftast benämner dem som, men ibland när folk frågar vad för ras de är/har i sig så säger jag att de är tvättäkta bondkatter för de är födda alldeles i närheten av Kvinnerstaskolan som är ett stort naturbruksgymnasium - så mycket mer bonnigt kan det knappt bli :P
#29 Huskatt = katt utan stamtavla eller blandning
Bondkatt = utan stamtavla eller är bland.
Vad är skillnaden? Ingen. beror helt enkelt på vad man säger.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Ja, en katt utan stamtavla är huskatt/bondkatt eller vad man vill kalla dem. Men alla utav dem är inte blandraser eller t.ex X ras utan stamtavla då många huskatter har undgått att fått raser inblandade i sig (vissa blir till Europé-noviser), så jag bara nämnde det.
Huskatt är benämningen jag gillar faktiskt då jag tänker på en katt i ett hus/hem. Men alla kallar dem vad de vill.
Jag tycker inte att bondkatt är ett nedvärderade ord, eller att arbeta som bonde för den delen heller!
Men man kommer inte undan utvecklingen..precis som "fem kronor tassen" och "skänkes till älskade hem, annars avlivning" är förlegat synsätt på katthandel! Vissa saker utvecklas, så som språk, titlar och synsätt..
Djuren framför allt, alltid!

Ställer ju ut och visar upp min huskatt mycket och ibland förstår inte folk att huskatt är likamed bondkatt så det får man förklara ibland.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Kärt barn har många namn brukar man säga. Jag tror inte att kattens status ändras för att man säger huskatt istället för bondkatt. Det är bara något som ligger i tiden.
Förr kallades jag städerska numera ändrat till lokalvårdare ibland även hygientekniker men för mej har det inte inneburit någon skillnad. Det är mest ett bollande med ord. 
Jag har alltid sagt bondkatt, tills jag började läsa här i forumet (: Nu säger jag nästan alltid huskatt, beror dock lite på vilka man pratar med. Vet några som bestämt påpekar att det heter bondkatt och inte huskatt, och jag brukar inte orka diskutera med dom.
Men annars säger jag huskatt (:
//Jessie

#31, för mig är en bondkatt en katt av den gamla nordiska stammen, en kattyp som vars historia spänner över 2000 år och alltså är långt äldre än någon ras. Den som europén kommer från med andra ord.
Medan en huskatt är alla katter som inte är registrerade i något avelsförbund. Det vill säga allt från katter som hade räknats som renrasiga om uppfödaren bara brytt sig om att fixa alla papper, via blandraser till bondkatter.
Med andra ord så är det så att för mig är alla bondkatter huskatter men alla huskatter är inte bondkatter.
----------
Jag förstår inte heller vad som är så fel med att kalla en katt av den gamla nordiska stammen för bondkatt oavsett var den är född. Den har trots allt till största delen utvecklats på bondgårdar, så det är ju inte mer fel att kalla den bondkatt än att det finns en hundras som heter dansk-svensk gårdshund trots att få av dem bor på gårdar nu, eller att katter av rasen Maine coon kan vara födda i Sverige.