Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1967 ggr
sheltiesarna
0

Honor som kissar i mattes säng

Hej!

Jag stötte ihop med en granne igår som berättade att hennes lilla Maja kissar i hennes säng flera gånger om dagen. I övrigt är hon helt rumsren och kan gå på lådan

Jag berättade för henne om min vän som jag bodde tillsammans med ett tag. Då hade vi en katt tillsammans som tydde sig direkt till henne, men där började samma bekymmer. Katten började göra sina behov i hennes säng. Situationen blev helt ohållbar och hon betvivlade att vi kunde sälja en katt som inte var "rumsren". Därför kontaktade hon en jägare och tog ut katten i skogen… :(

Jag drog mig också till minnes att min underbara birma Majsan ochså kissade i min säng några gånger…

På något sätt känns det som om detta är ett  beteende katter har för att markera. Det verkar ju inte som om de kissar i sängen för att de inte är rumsrena, utan för att visa att "det här är min matte/husse".

Vad tror ni?
Har någon här råkat ut för samma sak och vad har ni gjort åt problemet?

Tack på förhand!

Lusthan
4

Kissar i sängen gör katter för att de antingen: Har för få lådor. Många katter vill ha em bajslåda och en kisslåda. Sanden är fel, parfymerad, obekväm att gå på ska vara finkornig, inte klumpar sig ordentligt och är därför blöt, lådan är smutsig. Katten är sjuk, har problem med urinvägarna med urinsten är oftast det som strular. Behöver omedelbart iväg till veterinären och göra provet. För att undvika sådana problem ger man bara blötmat då katter har dålig törstkänsla och självmant inte dricker ordentligt. Dessutom är det spannmål och annat i torrfoder som hjälper till att bilda kristaller i urinen. Mjau, bozita, Husses och ICAs portionspåsar utan fisk är bra blötmat. Lådan kan stå fel eller så är det helt enkelt fel låda. Många katter gillar inte lådor med tak medan andra föredrar dem. Många vill ha lådan gömd medan andra vill ha den synlig. Många vill ha många lådor. En tumregel är att ha en låda fler än katter och sprida ut lådorna på flera ställen. Är katten okastrerad? Då märker den revir, kastrera så kan problemet försvinna. Hon kan prova att ställa matkoppen i sängen. Katter går inte på toaletten där de äter. Eller så stänger man dörren till sängen helt enkelt.

annzoo
1

om katten var okastrerade så var de nog anledningen till felkissandet, revirmarkering för både honor och hanar som är fertila.

Det kan även ha vara lådsituationen och lådmatrialet men även sjukdomar i urinblåsan tex urinvägsinfektion, fic mm

Josefa
1

Vid UVI kissar katten gärna på mjuka saker, pga sveda vid kissandet.

sheltiesarna
0

Så ingen av er tror på det här med "revirmarkerandet"?

Ska jag alltså tipsa henne att gå till veterinären?

annzoo
0

#4 läste du mitt inlägg? om katten är fertil/okastrerad så kan de vara revirmarkering! Då är det kastrering de enda som hjälper

sheltiesarna
0

Okej, och sterilisering fungerar inte på samma sätt?

Den här katten är nämligen steriliserad.

[silkesnosen]
0

Jo, är samma..då iväg till veterinär och undersök hur låda och sand och övrigt fungerar. Sedan om det luktar kiss i sängen, så kommer katten att gå dit igen. Byt madrass och plasta in.

annzoo
1

#6 En sterilisering innebär att könshormonerna är kvar vilket i sin tur innebär att katterna fortfarande har sitt löpbeteende kvar men att de inte kan bli dräktiga.

Vid en kastration tas livmoder och äggstockar bort, då försvinner könsdriften
vilket också oftast är önskvärt.

Whirlie
0

Jag hsr en katt som varit omöjlig med att kissa i min soffa. Läs gärna hela min långa tråd (om du orkar) om vad jag fått för tips och gjort så här långt. Kom gärna med frågor om du vill.

http://katter.ifokus.se/discussions/4fe85eee88f4720c970009ec-kastrerad-honkatt-som-kissar-i-soffan?4d7123e4b9cb462141044848-1

sheltiesarna
0

#9: Tack Whirlie!