Behöver tips, idéer och inspiration!
Hej alla fina kattmänniskor!
Nu är det såhär att jag funderar starkt på att påbörja en hobbyverksamhet. Mitt mål med denna är att skapa prydnadssaker, tavlor, heminredning, ljuslyktor m.m. där det alltid ska finnas minst ett kattmotiv med/på!
En större del av vinsten ska jag ge -förhoppningsvis månadsvis- till Djurens vänner här i min stad som först och främst ägnar sig åt hemlösa, upphittade katter.
Resterande vinst kommer först och främst gå till att köpa in nytt material så jag kan fortsätta tillverkandet.
**Nu är det såhär att jag behöver er hjälp! Vad skulle ni vilja/kunna köpa för att ni ska känna er nöjda med varan/produkten samtidigt som ni bidragit med hjälp till hemlösa katter? Jag behöver inspiration och idéer så jag får lite variation i tillverkandet!
**
Här har ni en länk till en artikel skriven om katten Zeke som är från katthemmet jag vill hjälpa. Den här katten är en hjälte! Har följt hans resa på FB och han har berört mig nå fruktansvärt.
http://www.dt.se/djurliv/1.5156650-zeke-gnagde-av-sitt-eget-ben
Tacksam för svar! :)
Jag har inga idéer om vad du kan tillverka. Ber om ursäkt. MEN jag har en vädjan. Skänk inte dina pengar till Djurens Vänner! De är allt för ofta allt annat än djurens vänner. Snarare finns en historia om att berika sig själv på djurens bekostnad. Som exempel kan nämnas DV i Göteborg där man använt avsevärda summor på kloroform illegalt infört för att avliva katter man tagit in i sin vård. Det har öht inte funnits något ordentlig och godkänt katthem. Styrelsen har använt inkomna medel till att köpa privata bilar, betala bensin till dessa osv, osv, i all oändlighet.
Mitt tips är att du kontaktar Svekatt för att via dem få tips på organisationer som de facto ägnar sig åt att rädda hemlösa katter och inte bara ta in dem för omgående avlivning.
Vill du ha en utförligare beskrivning av hur det går till inom Djurens Vänner, besök Hittekatter iFokus där det finns en tråd om hur det går till.
Du har min eloge för din tanke om att hjälpa värnlösa djur.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Åh det låter ju inge bra! Men samtidigt väldigt konstigt, stämmer inte alls in på hur dom verkar vara på katthemmet här iaf. Jag följer deras fb och vissa katter har dom kvar superlänge bara för att dom inte hittar nytt hem åt dom. Dom har bland annat uppmanat att man ska skriva på protest "mot att legalisera tnr - låt inte nya djurskyddlagen bli en dödsdom för hemlösa katter". Dom är också väldigt mån om att ha jourhem osv. Kanske ska ta mig an ett ideellt arbete där och se efter?
Men jag ska absolut kolla upp det du nu har nämnt, blir bara så… fundersam(?) på allt för det är verkligen heeeelt emot vad man har fått för uppfattning om dom (här i borlänge)..
Samtidigt så behöver ju inte katthemmet i borlänge bete sig som dom i göteborg? åååh jag blir tokig…
Man vill ju inte att det ska vara sant och att det ska stämma in med dom vi har här :(
Hur länge är 'superlänge'? För mig finns det bara en anledning till att en katt flyttar från ett katthem och det är att den faktiskt fått ett eget hem. Att hålla en katt 3 månader (ja, det finns sådana katthem) och sedan avliva den för att den inte blivit utadopterad är i min värld helt förkastligt. Du kan ju alltid fråga hur länge katterna brukar finnas på katthemmet. Och sedan ställa följdfrågor när du eventuellt får en tidsram.
Visst kan det finnas katthem inom Djurens Vänner som har egna tankar och inte går i ledband, men de är få. Dessvärre.
Några som har bra koll på hur våra svenska katthem fungerar är Svekatt. Kontakta dem för att höra hur deras syn på saken är. www.svekatt.se

Till exempel Zeke (katten i artikeln jag länkade), han har bott på katthem drygt ett år innan han fick ett riktigt hem.
Två andra katter, Casper och Baltazar (kom till katthemmet från skilda håll och fann varandra direkt så dom bör få flytta till samma hem), dom har varit på katthemmet sen minst april detta år.
Såg även nu att Borlänge katthem har länkat i deras logg till Svekatt's fb-sida, så det lär ju peka åt det positiva hållet? :)
Men jag ska absolut slå en pling till svekatt och höra lite! Förhoppningvis säger dom "ja, katthemmet i borlänge är superbra!!!" haha, önsketänkande ;)
Men tack så jättemycket för svar och tips och så :D
Ser att Gästrike katthem är medlemmar i Svekatt, vilket borgar för att de har en 'no kill' policy.
Låter som om Borlänge i alla fall är väsentligt mycket bättre än andra inom Djurens Vänner. Intervjua dem grundligare :-)
Enda jag kommer på just nu är att det kan vara värt att testa på krympplast om du inte gjort det tidigare. tycker själv att det är ett underbart material!
För er som inte har koll: krympplast är plast ark typ over head blad som man kan klippa ut figurer i/måla på och sen stoppar man det i ugnen och vips har det krympt till halva storleken!
Jag gör mycket berlocker och smycken av det, men det går ju hitta på allt möjligt.
gör en mall och klipp ut katter i svart eller vit krympplast och klistra på kylsåpsmagneter, tavelramar, välkommen-skyltar, nyckelbrickor.. ( jag tror jag ska pyssla en stund nu ;) )
Jättebra initiativ och hoppas det går bra!
Jag har tänkt i samma banor med en hobbyverksamhet där överskottet oavkortat går till välgörenhet men inte satt mig in i det än.
Det kan dock vara bra att ta reda på i förväg om vinsten ska skattas eller ej. Jag vet inte hur mycket välgörenhet som är skattebefriat för en hobbyverksamhet. Viktigt att även spara samtliga kvitton för att kunna styrka utgifterna i hobbyverksamheten.
Se vilka intressen du har i övrigt. Gillar du ex. att sy, snickra, måla, skulptera etc.? Använd dig av de kunskaper du redan har eller något du vill prova på/utveckla.
Jag tror att det första steget är att du hittar något du gillar att tillverka och material du föredrar att arbeta med.
Samtidigt är det bra att se hur marknaden för objektet ser ut. Sök efter liknande föremål, syna kvaliteten, priset och se om det är värt att ge sig in på.
Själv har jag funderat på broderier, porträttmålningar, brickbandsvävning och lite annat. Jag är grafiker i grunden och har även förkärlek för hantverk så jag försöker hitta någon användning för detta som volontär/välgörenhet.
Fördelen är att det mesta inom hantverk kan göras med kattmotiv och jag kan tänka mig att det kan gå bra att sälja online, på kattutställningar, hantverksmässor osv.
OT: Ang. DV Borlänge som nämns här i tråden så avlivar de en del skygga katter. Det har även skrivits om detta på dt.se så sent som i april 2012 (katten Albin). Jag vill dock poängtera att jag inte har några personliga erfarenheter av katthemmet i fråga så mitt råd är att du bildar dig din egen uppfattning om föreningen och om deras värderingar överensstämmer med dina egna eller ej.
Själv ställer jag mig skeptisk till katthem som avlivar skygga katter. Jag föredrar svekatt-anslutna hem eftersom jag vet att de delar samma värderingar som jag själv har ang. skygga katter.
Medarbetare - Halloween.ifokus
#7 Många goda råd du ger TS! Tråkigt att du kunde bekräfta mina farhågor betr. DV Borlänge. Delar din värdering betr. de skygga katterna. Har en alldeles egen liten raring hemma :-)

#6 Tack så mycket för tipsen! :D Har aldrig provat på krympplast men det verkar superkul (har på tok för mycket annat pyssel hemma så måste göra något med det först…)
#7 Hoppas du kommer vidare med din hobbyverksamhet! Jag har läst mycket om hobbyverksamhet på skatteverket.se och är väl insatt i vad det handlar om :) Det står bl.a att i princip är all vinst inom hobbyverksamhet är skattepliktig. Hobbyverksamheten behöver också endast deklareras om det visar överskott (vid underskott behövs det inte men man ska ändå spara alla kvitton osv. för att kunna kvitta det inom de 5 nästkommande åren) Men jag ska ringa dom (gjorde det igår men jag var nummer 53 i kö haha) och höra om hur det ser ut när en del av vinsten ska gå till välgörenhet.
Har även pluggat handel & administration på gymnasiet och drivit uf-företag så är helt insatt i vad man ska kolla efter, hur marknaden ser ut, hur man ska gå till väga osv.
#7 & 8# Hmm låter ju inte bra… Imorgon blir det telefontime! Till skatteverket och svekat :)
Har också tänkt på om det nu stämmer som ni säger om DV i Borlänge och jag ändå vill hjälpa katterna så kan man ju alltid bidra med mat osv. Vi får se hur allt löser sig :D