Honkatten har börjat att låta
Min 12-åriga kastrerade huskatt av honkön har börjat att låta!
Hon började med detta "jämmer" för kanske ett par månader sedan och det tilltar. I nuläget låter hon kanske 6-8 gånger per dygn, dag som natt, under cirka 1 minut eller kortare tid per gång.
Ljuden är helt nya för henne och det är svårt att i text berätta hur det låter, men ett försök är att det är en serie olika vokaler på hög volym. Alltså inte vanligt jamande eller kurrande. Jama och kurra kan hon också göra, men dessa nya ljud låter helt annorlunda.
För övrigt beter hon sig normalt. Hon äter, dricker och hon går på lådan. Hon är ute och hon är inne, som förut. Hon verkar frisk.
Om jag riktigt ska leta efter en förändring i beteendet så har hon i så fall blivit mer social mot både mig och mina gäster. Hon har börjat att ibland sitta i mitt knä när jag ser på TV numera, det har hon aldrig gjort förut. Hon kan hålla på och markera på mig betydlig oftare och under längre tid numera med sitt ansikte/kinder. Men när hon gör det, så låter hon inte.
Känner någon igen detta?
Hon kanske känner att hon börjar bli lite till åren och vill ha mer uppmärksamhet :)
Har faktiskt ingen aning, bara gissade :)