Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1291 ggr
shamz116
1

hjälp med vikten

Jag ska köpa en katt nu nästa vecka. En hane som är 75% perser, resten norsk skogkatt. Han kommer vara nästan 5 månader. Han har perserns päls och är en liten hårboll, lite tjock. Vet inte vad han får för foder nu, ska fråga det. Men jag vill ge han bara Bozita´s blötmat.

Frågan: Vet ni hur mycket en perser i denna ålder ska väga? (får ju utgå ifrån persers standard eftrsom han har mest det i sig), och hur mycket ska de äta/dag?? (tänkt ge han 3 portioner/dag)

Tack för hjälp!

annzoo
0

En ungkatt ska ha fri tillgång av ett bra foder men du bör inte byta foder direkt då de kan bli diarresprut därbak.

är han tjock eller bara välpälsad? känner du revbenen?

är katten veterinärbesiktad, id-märkt och vaccinerad vid köpet?

shamz116
0

Ok. Nej jag vet:) jag har tänkt gå över succesivt och efetr någon månad helt ge han blötfoder, om han nu ens får torrfoder nu. Jag har hört olika om det, en del säger man ska ge 3 mål mat/dagen i den åldern.

Jag har inte fått han än så vet inte:) bara sett på bilderna och hört av uppfödaren.han ser iofs. mest välpälsad ut. ska man känna revbenen?!

Nu var det inte det jag tog upp med vaccination och annat, men för att svara på din fråga så nej. tyvärr!jag får göra det själv. han är avmaskad bara 3 ggr. id-märkt är inte så viktigt för mig efetrsom han bara varit och ska vara innekatt. men jag har ringt veterinär och ska ta vaccination, hälsokontroll samt ev kastrering samtidigt om en månad. Jag behöver inte betala en jätte summa för katten heller bara runt 1500 så det är ok för mig. men självklart är jag mån om att han är frisk och det har jag hört mig för om.

MonicaLagerquist
5

Jag tycker att 1500 för en katt som bara är avmasakd(som i de flesta fall är onödigt) är väl mycket.För den pengen borde han vara vaccinerad X2 ID-märkt och besiktigad innan köp.Det låter inte alls som någon seriös uppfödare.Men tanke på hans ålder borde han även ha varit kastrerad.

Hur kan du veta att han är frisk om han inte har varit til en veterinär för koll?

Alla katter oavsett om de är ute eller innekatter behöver sin ID-märkning.Även en innekatt kan komma på villovägar och hur ska han få hjälp att hitta hem och hur ska du kunna bevisa att det är din katt om han inte är märkt?

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
4

Varför jag tog upp veterinbesikningen var att då vet du att katten är frisk. Vid en veterinärbesiktning kollas ögon, mun, leder, hull mm Då vet du att katten du hämtar inte har rinniga ögon/nos (tecken på sjukdom), är i bra hull mm. En katt som dessutom är ovaccinerad kan lätt bli sjuk i de nya hemmet då bla stress kan utlösa sjukdommar.

Men jag hoppas katten är frisk men undersök den noga innan du köper den=) En sak som iaf är viktigt, skriv ett köpekontrakt, då har du säljarens uppgifter om det skulle hända något.

Fridaybrew
5

Skönt att katten inte är köpt än, då kan du göra så att det blir rätt från början. Den behöver vaccinationer och besiktas precis som de andra säger och det är inte för sent att begära det heller. Ställer sig uppfödaren på tvären ska du ställa dig själv om det är en uppfödare som kommer ställa upp för dig i framtiden med dina frågor, troligen inte. för 1500 bör besiktningen och vaccination ingå.

Sen lika bra att säga detta även om det kanske är överflödigt men det är en 100% HUSKATT  som du köper de % som uppfödaren snackar om är oftast rent skitsnack för att kunna höjja priset. De som säljer med % inblandingar OCH bara avmaskar är garanterat oseriösa och inga man vill stödja med pengar.

Som sagt det är inte för sent att dra sig ur helt även om du gillar kattens utseende. Finns 1000 lika fina katter till som kommer från bättre uppfödare som är mer seriösa (de flesta isf med stamtavla iom att det är 99,9% av den seriösa marknaden minst)

/Fridaybrew

IceJossan
2

Man kan inte avgöra vad en skogkatt/persermix bör väga efter hur många % det är av varje ras i katten, eftersom en katt som teoretiskt sett är 25% skogkatt och 75% perser kan ha ärvt mycket mer skogkattsdrag än vad den ärvt perserdrag, i olika bemärkelser. Man kan räkna i % rent teoretiskt, men hur det blir fysiskt är en heeelt annan femma.

shamz116
0

Tack för svaren. jag har dock bestämt mig för katten. Jag tycker inte 1500 är dyrt vilket som. 100 kr för en katt är helt fel. Nej det är inte skitsnack jag har sett bilder på kattens mamma tex och jag ser på bilderna att den har mycket perser i sig både kroppen, päls och även asiktet..samt personligheten ska va en persers. Men jag vill ha en blandkatt så..Jag får ju lita även på det ägaren säger. Jag ber för att den ska vara frisk och förbli tills jag tar den till veterinär så fort jag kan.. jag har min tro och jag förlitar mig på Gud mest av allt:D

Jag har ju frågat om vaccination, det kommer inte ägaren hinna göra nu eftersom jag hämtar den på måndag. Men jag ska göra det själv så tidigt jag kan. den är inte 5 månader än ens, så nej ägaren hade inte alls kunnat kastrera den, de tillåter inte det förrän 6 månader här. Jag har frågat om hälsan, jag ska naturligtvis kolla ordentligt när jag träffar katten att den ser frisk ut och fråga ägaren.

Hur ska jag säga ang köpekontrakt? Ska jag be innan att ägaren skriver ett som jag sen skriver på och får med? vad skall stå på avtalet mer exakt?

shamz116
1

Jag kom på en annan sak..att kanske jag kunde ringa idag och be att ägaren iaf tog den till vet för hälsokontroll??

Isåfall har jag ju papper på att han är frisk så kan jag ju känna mig mer säker och vaccinera han lite senare. Eller vad tror ni? kan ju skjuta upp dagen jag köper han en eller två dagar. men vet inte om det är bra ide att ta upp det här så sent.

Fridaybrew
1

Det är BULLSHIT att man inte får vaccinera innan 6 månader uppfödaren ljuger dig rätt upp i ansiktet. Kom igen låter detta som en person som kommer stödja dig i framtiden med eventuella frågor eller liknande?

Fy fan säger jag bara! Välkommen till baksidan av uppfödningsvärlden även kallad Back Yard Breeding BYB!

Skulle inte köpa katten ens om den kostade 100 kr för detta är inte avel jag väljer att stödja.

/Fridaybrew

shamz116
0

Fridaybrew Du kan vara lugn, uppfödaren har inte sagt det utan  jag har bara ringt min veterinär där jag bor och de sa detta till mig att de tar inte emot före 6 månader.

Ja då det tror jag. Det har inte varit några problem än sålänge utan hon har varit mycket trevlig och berättat allt jag velat veta.och hon verkar vara en stor kattälskare. dock föder inte upp massa katter vad jag vet om! verkar inte som en sådan person..jag är noga med vem jag köper av och tyckte om denna ägaren:)

Fridaaaa
0

#7 Hur menar du när du skriver "100 kr för en katt är helt fel"?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

shamz116
0

Jag tycker att alla katter borde kosta mer så att kattens status höjs. 100 kr är inte mycket, många kan köpa en katt som inte tänkt över köpet och sen slänger dom ut den om det inte fungerar som de vill., Vi har ju stora problem med sånt i Sverige. det skulle nog löna sig om man höjde priset för alla katter även huskatter. och att det inte var såna skillnader mellan ras- och huskatter i priser. och att de som har huskatterna börjar ta mer ansvar.

som det är nu går det inte att bara tvinga på ägare av huskatter att vara seriösa, vaccinera, id-märka och hälsobesiktiga även om man skulle vilja det..

Fridaaaa
0

#12 Vi betalade inte många kronor för våran ena katt, men han är vaccinerad, chipad och kastrerar ändå :) Alltså av oss, han hade grundvaccination innan han kom till oss :D Men förstår vad du menar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
4

#12 Tycker du att det höjer kattens status att sälja/köpa ovaccinerade ochippade och obesiktigade katter?

IceJossan
3

Självklart kan katten vaccineras innan flytten till dig, men kanske inte kastreras eftersom många veterinärer har kastreringsgränsen där. Alltså inte någon vaccinationsgräns.

Be dem gärna ta med katten för veterinärkontroll i början av veckan och se till att katten får första veccinsprutan då samtidigt, så kan du hämta den ca 2 dagar senare (flytta helst inte en alldeles nyvaccinerad). Det blir ju bara några få dagar extra innan du kan hämta hem den och det är betydligt bättre och tryggare för alla om ni gör så :)

shamz116
0

Monica: Nej, det bästa vore kanske att undvika dom. jag har inte alla svar:) Jag fastnade för denna katt med personligheten ägaren beskrev, och utseendet. en kombination, famförallt personligheten jag gillar perserns lugna temp..men inte villig o har ej råd med så mkt de kostar och gillar heller inte de jätte korta nosarna..så de här va ja beredd betala 1500 för en "huskatt"..självklart e de bättre o mer seriöst när de vaccinerar o annat men ja kan inte tvinga dom, u know?

IceJossan jag ska få han på måndagen vi har ju bestämt det innan så blir väl lite konstigt om ja nu ändrar mig och "kräver" vaccination och hälsokontroll. jag e faktiskt rädd me va ägaren skulle tycka om mig..hon verkade ha bilden att han inte behövde efetrsom han e innekatt..ja vet att de kan få snuva ändå genom att hon kan smitta men men..ville inte katten ska gå till en annan som också va intresserad. tror du man kan ta upp det och liksom ändra sig och äga att man vill ha den vaccinerad o hälsobesiktigad utan problem?

Fridaybrew
4

Katten är 5 månader köpare hänger inte i klasar vid det laget i normalfallet. Om hon hade massa köpare på gång så hade katten varit såld för 2 månader sen, så visst du kan ställa MINIMUM-kraven man bör ställa iaf.

Det är klassiskt BYB taktik att köra in en stressfaktor för att snabba på köp så icke pålästa inte hinner läsa på och därmed avbryter köpet eller ändrar sig. Bluffmakeremetoder helt enkelt.

Likadant med Nigeriabreven.

/Fridaybrew

shamz116
0

Fridaybrew men ska du likna detta med nigeriabreven??wow jag e inte dum…jag vet att katten borde va vaccinerad o besiktigad men det är ju bara raskatt-uppfödare nästan uteslutande som gör det!! så annars får man betala själv. o nu kommer ägaren inte hinna, alltså fixar jag det..de e ju knappast så vanligt att katten kommer bli jättesjuk plötsligt ja frågade veterinär när ja ringde nämligen o eftersom de inte tyckte de va nån fara att vänta några veckor så ja då gick ja efter deras rekommendation…

Kan även säga att min familj har haft norsk skogkatt, 3 stycken, med stamtavla och allt. en av dem som de fick vid 12 veckor var besiktigad, vaccinerad allting,ändå var den förkyld och nös hela tiden! Det var ingen fara det gick över snabbt…

ja ska fråga imorgon eller söndag när ja ringer att han verkligen är frisk katten..o säga att ja kan vänta om ägaren kan tänka sig ta den för undersökning o vaccinering. o ja ska be som ni sa om ett avtal.

Niiinah92
1

#18 ehum katthem är oxå oftast väldigt duktiga på att vaccinera, id-märka och kastrera så det är inte enbart raskatt-uppfödarnaGlad

shamz116
0

Niiinah92 sant. men det fanns inget katthem nära där jag bor tyvärr..jag kollade detta först.:)och de jag såg fanns vill att man ska köpa 2, jag vill endast ha en katt.

IceJossan
2

Du kan kontakta dem och berätta hur du känner, att du är orolig och vill att han ska vara veterinärbesiktigad och ha fått första sprutan innan flytten för säkerhets skull. Att du har läst på mycket och vill så här för kattens bästa. Du behöver inte ställa otrevliga krav som om du vore en trotsig tonåring, utan be dem om den tjänsten för kattens skull. Detta borde ingå i priset, men om de inte vill betala så säg att du kan göra det bara det blir gjort innan han flyttar (du skulle ju betala det ändå annars så för din plånbok blir det ju ingen skillnad). För det är just i flytten som det är mer risk att katten drar på sig snuva och skit.

shamz116
0

IceJossan ok jag ska försöka! ja jag vet jag kommer ändå fixa det absolut så det e så sant.

shamz116
0

om hon skulle kunna tänka sig att vaccinera för kattpest o kattsnuva ju hur fort efter kan ja hämta katten?2 dagar efter räcker det? ja vill inte katten ska bli älde o äldre ja har redan väntat ett tag nu o katten e snart 5 mån som sagt..de tror ja inte e bra att han kommer hit så gammal..brukar hälsokontrollen ingå.min veterinär här sa att den skulle ingå vid vaccination och kastrering så..???ja menar de borde väl kolla på katten snabbt utan att ta typ 300 spenn extra?

MonicaLagerquist
2

Varför har du ett sånt motstsånd för att ge katten den starten uppfödaren borde ha givit katten när den var 12 veckor?
Du kan ju inte försäkra den fullt ut innan den är vaccinerad.Det  kan bli en mycket dyr historia om den blir krasslig i smaband med flytt.

Du ska för hoppningsvis leva med katten i 15 18 år vad spelar då en vecka för roll?

shamz116
0

#24 Jag har inget motstånd alls, det handlar inte om mig utan ägaren. Ja, just därför att den kan bli sjuk som jag ju vill att den ska va vaccinerad jag säger inget annat. Jag frågar hur lång tid efter för att jag ska veta vad man brukar göra.

MonicaLagerquist
0

#25 Jag vaccinerar mina kattungar två gånger och tidigast en vecka efter andra vaccineringen får de flytta.