Topaz och Truls - Lurendrejeri?
Först dök en Andrea upp här på Katter iFokus och vädjade om hjälp med att rädda livet på en kattunge (tråden finns kvar, http://katter.ifokus.se/discussions/505f6f0dd3b4fd225a009e28-vad-ska-jag-ta-mig-till-hittat-skadad-kattunge ) och på inrådan av människorna som deltog i den startade hon en räddningssida på Facebook ( http://www.facebook.com/RaddaKattungenTopaz ).
Pengarna kom in så att kattungen skulle opereras, och bilder på en helt återställd katt syntes snart på Facebooksidan.
Nu har det länkats, från Facebooksidan, om ett nytt fall av människa med nyfunnen skadad katt som behöver finansiell hjälp, Truls, och en grupp har skapats för att rädda även denna lilla sötnos. Jättehärligt initiav, men
nu har det visat sig att bilderna på dessa båda katter är tagna från engelska sidor, Topaz - Fiver ( http://fightforfiver.com/fiver/ ) och Truls ( http://coveredincathair.com/content/not-my-watch-emergency-fundraiser-2-4-wk-old-kittens ).
Alla pengar som skickats in till angivna konton har alltså gått till vad?
Den här sortens bedrägerier är så förfärliga. Jag tyckte att det var så fantastiskt att alla ville vara med och rädda detta kattliv. Istället var det bara folk som exploaterat den faktiska olyckan för att få pengar.
I efterhand kan man ju ifrågasätta att man aldrig fick namn eller närmare uppgifter på personerna bakom.
Diskutera,
och så naturligtvis även var uppmärksamma på detta som nu skett.
Men fy, hur kan man göra så här? 
Fy, så trist.
När det ser ut som om nån verkligen vill rädda en katt.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Fy fan…. Där försvann min respekt för denna person… Att jag till och med övervägde att skänka några slantar, tacka gud att jag inte hann göra det 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Går det inte att anmäla för de måste ju uppge kontonr.. Man är aldrig anonym på nätet, poliser spårar ipnr..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Helt stum blir man! Hur kan man vara så vidrig att hitta på något sånt här, inte bara 1 gång utan till och med 2 ggr med den andra kattungen också! Varit inne nu på fb och kollat in deras sida! Hur kan man bara låtsas om allt? Sjuk människa som leker med medmänniskors hjärtan som vill hjälpa och bidra till dem oskyldiga djuren! Helt vidrigt!!!
Den avnvändaren borde blockeras från iFokus också!
Fattar verkligen inte hur persdonen tänker? Hur kan man vara så idiotisk?!
Mår illa av att personen verkligen suttit och skrivit ner ord för ord värsta snyft historien så att folk ska tycka synd om en katt som inte ens finns i personens ägo!
Jag skänker dock mina tankar till den riktiga katten Fiver och hoppas att hen mår bättre idag.

Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad.
Stolt ägare till tre La permer
När jag läste det inlägget tänkte jag hur kan man veta att hon inte luras, och sendan fick jag dåligt samvete för att jag tänkte så när "en snäll själ" ville hjälpa en liten kisse. Där ser man, hen utnyttjade människors välvilja! Det är inte alla som är som den människan, och det får vi inte glömma! Som tur är är inte alla såna! Men hen förstör för någon som verligen vill hjälpa, för nästa gång kommer fler bli misstänksamma
Det har jo varit fler med "pengaproblem" o sjuk katt här. Har det också varit lurendrejeri? Vad var historien om Trulls då? Någon som minns?
Facebooksidan (Rädda Topaz) är nu borttagen. Hen har väl insett att polisanmälan inte är långt borta nu. Skärmdumpar har tydligen gjorts innan borttaget och bankkontonumret som folk har skänkt till är ju sparat. IP-adresser går att spåra. Hoppas att nu polisen skyndar på så att vi kan ta fast bedragaren.
Hoppas att hen får så höga böter att hens bedrägeri kostat mer än det smakat!
Hemska hemska människa/människor
KAtten Truls är också borta från Fb
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag är faktiskt inte heller förvånad. Jag fick vibbar redan från början att något verkade konstigt, särskilt på facebooksidan. Bara några exempel: inga detaljer om var katten hittats, ovillig att svara på frågor om exakt var och var katten befann sig. Röriga förhållanden med de olika personerna bakom nicket. Inga fullständiga namn eller kontaktuppgifter…
På hittekatter i fokus fördes långa diskussioner om att kontakta polisen, men ts höll sig tyst, svarade inte på frågor och när h*n väl skrev var h*n negativ till att göra något.
Jag hade små funderingar ibland på att skriva något här, men avstod då jag kände att det kanske var taskigt, eftersom jag ju inte var helt säker.
Jäkligt trist hur som helst.
Hoppas bara att alla här på iFokus som skickat pengar gör en polisanmälan..
Turligt nog så sände inte jag ngra slantar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nu har det låtit på flera ställen (även på Facebooksidorna och olika trådar där detta diskuteras) som om de som aldrig skänkte några pengar till den förmodat livshotade katten var de smarta och duktiga som undgick att bli lurade - mitt hjärta går ut till de som var så underbara och var redo att rädda kattliv. Vilket också gör det desto värre att dessa fick skiten.
Jag hoppas att alla som har betalat anmäler kontot!
Fy verkligen falska människor i dessa tider. Girigheten som visar sig….
Varför skriver ni alla "hen" om katten och den här Andrea..är det så alla skriver nu alltså och pratar
#14 Det är ju lite fel fokus om debatten går i den riktningen. Det är ju inte dem som skänkte pengar som ska skämmas utan den som utnyttjade människors medkänsla och välvilja.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tyvärr så finns det gott om lurendrejare och ska man skänka pengar så bör man kolla upp det noga innan man skänker pengar .Jag tycker inte att vi som inte skänkte ska skämmas lika lite som de som gjorde det.Jag väljer att skänka mina pengar till det som jag vet är seriöst.
Är lite för misstänksam och luttrad helt enkelt.
Stolt ägare till tre La permer
#14 Det är lätt att slå sig på bröstet när man har facit i hand!
Jag tycker att de som skänkte pengar är härliga människor med stora hjärtan som ömmar för utsatta katter. Varför klanka på dem?
Jag var nära att skänka själv men kom aldrig så långt.
Det var alltså bara en sabla tur. INTE skicklighet!
#15 Vi vet ju inte alls vem som ligger bakom Andrea/Jennifer. Det kan ju lika gärna vara en manlig. Därför skrev jag "hen"
Fy va tråkigt!
Men vilken dålig stil!!! Vem gör såhär?!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Det är verkligen trist att en del människor inte har några skrupler. Önskar att han/hon skäms, men den förmågan kanske saknas. Fy…

Jag trodde på Topaz först, det kan hända liksom. Men när det kom upp en liknande historia inte så långt därefter så kände jag att något inte stämde. Först att det inte stämde med Truls, för imo så såg han inte ut som en "svensk" huskatt utan mer som en "amerikanskt" (jo det är skillnad av de huskatter jag själv sett i USA). Sen att båda katterna var för att lura människor, kan inte säga att jag blev förvånad…
Det är tråkigt att människor har blivit lurade och skänkt pengar till dessa människor. Hoppas polisanmälan hjälper….
"22 Det som du kände med Truls utseende kände jag med "Topaz". Jag tyckte han såg lite annorlunda ut för att vara en svensk huskatt. Visst vet jag ju att huskatter kan se ut hur som helst, men ändå reagerade jag på "Topaz" utseende.
Vad jag också reagerade över var den konstiga bakgrunden, att katten låg i en motorcykelhjälm, det verkade lite udda på något vis hos två unga utfattiga tjejer. Samt att katten såg så frisk ut efter att ha opererat ett brutet ben.
Truls hann jag aldrig se överhuvudtaget. Fanns ju ingen tråd här inne med länk om den, så den gick mig spårlöst förbi.
Jag tycker inte alls det är konstigt med historien eller att tjejen skulle haft vespa, som jag tolkade det. Jag är oftast väldigt skeptisk och ifrågasättande, kanske normalt som universitetsstuderande att vara kritisk, men jag reagerade inte nämnvärt. Skänkte inte pengar men gillade sidan på Facebook för att följa historien, Jag såg inte genom fasaden och förstår att andra inte gjorde det heller. Jag blev dock inte förvånad när det uppdagades att det var en bluff. Det var dock inget jag reagerade på. De som skänkte pengar tycker jag inte ska behöva känna sig dumma. Bättre att tro på folk än vara för för hårt.
#24 Samma här! Jag är väldigt kritisk till det mesta man läser/ser på internet eftersom en väldigt stor del av det är bullshit. Men den här gången blev jag också lurad, mest pga bilderna och det långa, vädjande första inlägget på iFokus. Jag följde facebook-sidan men inte så mycket disskussionen på katter o hittekatter iFokus, hade jag läst mer här kanske jag hade fattat att nåt var lurt.. Det är iaf bara en ren slump att jag inte hann skänka några pengar eftersom den "anonyma givaren" precis hade täckt upp det sista. Men andra vänliga själar hann ju skänka.. Hoppas att personen i fråga blir polisanmäld och får något slags straff. Vilket jävla sätt! 
Detta meddelande har gått ut till alla som är medlemmar på Katter iFokus. Vi har tyvärr råkat ut för ett bedrägeri där en iFokus medlem diktat ihop en tårdrypande historia om en upphittad skadad kattunge,Topaz, som behövde en akut operation för att överleva. Medlemmen använde alias Andrea86 och startade parallellt med sina inlägg på de tre iFokus sidorna Hittekatter, Katter och Kattpolisen en insamling på Facebook. Där uppdaterades med foton över hur kissen tillfrisknade efter den operation som blev möjlig efter insamling. Allt detta visade sig vara en bluff! Bilderna på den skadade kattungen kom från en hemsida i USA. Jag har i egenskap av Sajtvärd för Hittekatter och Medarbetare på Katter anmält händelsen till polisen. Det är dock viktigt att även alla som gett pengar till den falska insamlingen polisanmäler bedrägeriet. Är du drabbad ber jag dig kontakta polisen på 114 14! Uppge kontonummer till vilket du skänkte pengarna. Hur mycket du skänkte och andra uppgifter som du tycker är viktigt. Händelsen är mycket tråkig och vi på Hittekatter & Katter iFokus ser det som viktigt att den/dem som ligger bakom bedrägeriet får stå till svars för det de gjort. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"