Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1534 ggr
Piatra
0

Vilken färg är min kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog hem en liten (troligen ca 15 veckor gammal) kissekatt från stadens katthem för snart en vecka sedan. Han stormtrivs och allt har gått bra! Jag började bara tänka på något som tanterna vid katthemmet sa. Hon som fött upp honom sa att han var helsvart som liten, men har bleknat mycket sedan dess, han blev alltmer grå i pälsen. Jag har inte hunnit märka om han fortfarande ändrar färg, eftersom jag haft honom så kort tid, men det ska bli väldigt spännande att se!

Jag vet att det finns en färg som heter black smoke, och undrar om han möjligtvis kan ha den färgen? Han har en del långa hårstrån mitt i pälsen som är väldigt ljusa, nästan vita, medans den "vanliga" pälsen bleknat till mörkgrått. Speciellt bakom öronen är han ljus, och börjar även bli på bröstet, under magen och under svansen. Huvudet (förutom bakom öronen) och tassarna är fortfarande ganska svarta. Jag bifogar en bild på honom så får ni se vad jag menar.

Hur tror ni han börjar se ut som vuxen?

Julle-A
0

Om du särar på pälsen, är den svart eller ljus då? :)

Piatra
0

Den är svart/grå.. D.v.s inte ljusare mot hårroten, om du menar så. :)

MonicaLagerquist
0

Då är katten svart.Vissa katter är sämre utfärgade än andra.En katt som är smoke är kritvit i botten av pälsen.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Niiinah92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett exempel på smoke dvs hon är vit i bottenGlad

Piatra
0

Ahaa, okej, nu förstår jag! :) Är det vanligt då, att vanliga svarta katter "bleknar" och får ljusare partier/hårstrån? Har själv inte stött på det tidigare nämligen.